Matura śledzona przez kamery

MEN zastanawia się, czy nagrywać ustne egzaminy maturalne

Publikacja: 28.08.2009 03:23

Matura śledzona przez kamery

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

To jedna z propozycji zmian w egzaminach po podstawówce, gimnazjum i w maturach, które wczoraj ogłosiła minister Katarzyna Hall. W nowej koncepcji egzaminu dojrzałości nie ma już ustnej prezentacji z języka polskiego. Minister Hall ma za to pomysł, by nagrywać ustne matury. – Rozważamy, czy będzie to możliwe. Nagrania służyłyby nadzorowi – stwierdziła.

– Skoro rejestrowane są egzaminy na prawo jazdy, to pewnie można nagrywać matury, by w razie odwołań móc sprawdzić, jak przebiegał egzamin. Jednak dla szkół będzie to problem – ocenia Wiesław Włodarski, dyrektor LO im. Ruy Barbosy, prezes Stowarzyszenia Dyrektorów Szkół Średnich. – Trzeba kupić kamery i taśmy, a to są koszty. Teraz piszemy protokoły z egzaminów, które w przypadku odwołań przekazujemy okręgowej komisji egzaminacyjnej.

Co jeszcze się zmieni w szkolnych egzaminach? Jak pisała czwartkowa „Rz”, testy będą układane tak, by po każdym etapie edukacji przede wszystkim sprawdzane były wiedza i umiejętności uczniów z języka polskiego, obcego i matematyki. Pytania z tych przedmiotów na sprawdzianie, egzaminie gimnazjalnym i na maturze mają mieć podobną formę. – To pozwoli nam trzykrotnie oglądać uczniów egzaminowanych w podobny sposób i śledzić ich osiągnięcia – wyjaśniała Hall.

Przy nowych egzaminach pisemnych nie będą honorowane zaświadczenia o dysleksji. Jak pisała w połowie sierpnia „Rz”, wszyscy uczniowie będą mieć za to wydłużony czas pisania.

Nowa koncepcja oznacza, że uczniom podstawówek dojdzie test z języka obcego. MEN chce też wprowadzić zupełnie nowy egzamin ustny po gimnazjum polegający na zaprezentowaniu projektu wykonanego zespołowo. – Chcemy, by szkoły uczyły pracy w grupie – mówiła szefowa MEN. – Będzie duża swoboda w wyborze tematów. Dobrze, by rozwijały zainteresowania uczniów.

Nowe egzaminy gimnazjaliści będą zdawać w 2012 r. A maturzyści i uczniowie szkół podstawowych w 2015 r. MEN nie wyklucza jednak, że niektóre rozwiązania może wprowadzić wcześniej.

Wczoraj Centralna Komisja Egzaminacyjna podsumowała, z jakimi zadaniami na egzaminach w 2009 r. uczniowie radzili sobie dobrze, a z jakimi słabo.

– Coraz lepiej potrafią wykonywać zadania wymagające prostych umiejętności, np. odczytania wykresu, ale wciąż nie radzą sobie z takimi, które wymagają umiejętności złożonych. Odczytają wykres, ale nie wiedzą, jak to wykorzystać, by nadać informacji sens – ocenił prof. Krzysztof Konarzewski, szef CKE.

Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?