UNESCO wzywa do wprowadzenia zakazu używania smartfonów w szkołach

Jeśli chcemy uporać się z chaosem w klasie, chronić dzieci przed cyberagresją i poprawić skuteczność edukacji, należy zakazać smartfonów w szkołach – wskazuje najnowszy raport ONZ.

Publikacja: 28.07.2023 13:40

UNESCO wzywa do mądrego korzystania z rozwoju cyfrowego

UNESCO wzywa do mądrego korzystania z rozwoju cyfrowego

Foto: Adobe Stock

UNESCO, agenda ONZ ds. edukacji, nauki i kultury podkreśla, że istnieją dowody potwierdzające, że nadmierne korzystanie z telefonów komórkowych wiąże się z niższymi wynikami w nauce a długi czas spędzany przed ekranem ma negatywny wpływ na stabilność emocjonalną dzieci. Zaznaczono także, że w procesie edukacyjnym najważniejsza jest interakcja z drugim człowiekiem.

Unesco ostrzega też przed bezmyślnym przyjmowaniem technologii cyfrowej argumentując, że jej pozytywny wpływ na wyniki nauczania i efektywność ekonomiczną może być przeceniony. „Nie każda zmiana oznacza postęp. Tylko dlatego, że coś można zrobić, nie oznacza, że należy to zrobić” – czytamy w raporcie.

- Cyfrowa rewolucja ma niezmierzony potencjał, ale podobnie jak pojawiły się ostrzeżenia dotyczące tego, jak powinna być regulowana w społeczeństwie, podobnie należy zwrócić uwagę na sposób, w jaki jest ona wykorzystywana w edukacji – powiedziała dyrektor generalna UNESCO Audrey Azoulay.- Połączenia online nie zastąpią interakcji międzyludzkich – dodała.

UNESCO potwierdziło w raporcie, że nadmierne lub niewłaściwe korzystanie przez uczniów z technologii w klasie i w domu, czy to ze smartfonów, tabletów, czy laptopów, może rozpraszać uwagę, przeszkadzać i mieć szkodliwy wpływ na naukę.

Opierając się na analizie 200 systemów edukacji na całym świecie, UNESCO oszacowało, że jeden na cztery kraje prawnie zakazał używania smartfonów w szkołach. To m.in. Francja. W 2024 r. zamierza to zrobić Holandia. W Polsce, choć się o tym mówiło, żadne zmiany prawa w tym zakresie nie są planowane. 

Czytaj więcej

Zakaz używania smartfonów w szkołach? Przemysław Czarnek: To jest kompetencja szkół

UNESCO, agenda ONZ ds. edukacji, nauki i kultury podkreśla, że istnieją dowody potwierdzające, że nadmierne korzystanie z telefonów komórkowych wiąże się z niższymi wynikami w nauce a długi czas spędzany przed ekranem ma negatywny wpływ na stabilność emocjonalną dzieci. Zaznaczono także, że w procesie edukacyjnym najważniejsza jest interakcja z drugim człowiekiem.

Unesco ostrzega też przed bezmyślnym przyjmowaniem technologii cyfrowej argumentując, że jej pozytywny wpływ na wyniki nauczania i efektywność ekonomiczną może być przeceniony. „Nie każda zmiana oznacza postęp. Tylko dlatego, że coś można zrobić, nie oznacza, że należy to zrobić” – czytamy w raporcie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Za granicą
W Charkowie zbudowano szkołę dla dzieci sześć metrów pod ziemią
Za granicą
Ile kosztują studia medyczne za granicą?
Za granicą
Nauczyciele opowiadają o Polakach mieszkających na Wschodzie
Za granicą
Fałszywy nauczyciel wpadł przez błędy ortograficzne
Za granicą
Bezpłatna podróż koleją po Europie. Do wygrania bilety dla 36 tys. osób
Za granicą
Coraz więcej szkół decyduje się na czterodniowy tydzień nauki