UNESCO wzywa do wprowadzenia zakazu używania smartfonów w szkołach

Jeśli chcemy uporać się z chaosem w klasie, chronić dzieci przed cyberagresją i poprawić skuteczność edukacji, należy zakazać smartfonów w szkołach – wskazuje najnowszy raport ONZ.

Publikacja: 28.07.2023 13:40

UNESCO wzywa do mądrego korzystania z rozwoju cyfrowego

UNESCO wzywa do mądrego korzystania z rozwoju cyfrowego

Foto: Adobe Stock

UNESCO, agenda ONZ ds. edukacji, nauki i kultury podkreśla, że istnieją dowody potwierdzające, że nadmierne korzystanie z telefonów komórkowych wiąże się z niższymi wynikami w nauce a długi czas spędzany przed ekranem ma negatywny wpływ na stabilność emocjonalną dzieci. Zaznaczono także, że w procesie edukacyjnym najważniejsza jest interakcja z drugim człowiekiem.

Unesco ostrzega też przed bezmyślnym przyjmowaniem technologii cyfrowej argumentując, że jej pozytywny wpływ na wyniki nauczania i efektywność ekonomiczną może być przeceniony. „Nie każda zmiana oznacza postęp. Tylko dlatego, że coś można zrobić, nie oznacza, że należy to zrobić” – czytamy w raporcie.

- Cyfrowa rewolucja ma niezmierzony potencjał, ale podobnie jak pojawiły się ostrzeżenia dotyczące tego, jak powinna być regulowana w społeczeństwie, podobnie należy zwrócić uwagę na sposób, w jaki jest ona wykorzystywana w edukacji – powiedziała dyrektor generalna UNESCO Audrey Azoulay.- Połączenia online nie zastąpią interakcji międzyludzkich – dodała.

UNESCO potwierdziło w raporcie, że nadmierne lub niewłaściwe korzystanie przez uczniów z technologii w klasie i w domu, czy to ze smartfonów, tabletów, czy laptopów, może rozpraszać uwagę, przeszkadzać i mieć szkodliwy wpływ na naukę.

Opierając się na analizie 200 systemów edukacji na całym świecie, UNESCO oszacowało, że jeden na cztery kraje prawnie zakazał używania smartfonów w szkołach. To m.in. Francja. W 2024 r. zamierza to zrobić Holandia. W Polsce, choć się o tym mówiło, żadne zmiany prawa w tym zakresie nie są planowane. 

Czytaj więcej

Zakaz używania smartfonów w szkołach? Przemysław Czarnek: To jest kompetencja szkół

UNESCO, agenda ONZ ds. edukacji, nauki i kultury podkreśla, że istnieją dowody potwierdzające, że nadmierne korzystanie z telefonów komórkowych wiąże się z niższymi wynikami w nauce a długi czas spędzany przed ekranem ma negatywny wpływ na stabilność emocjonalną dzieci. Zaznaczono także, że w procesie edukacyjnym najważniejsza jest interakcja z drugim człowiekiem.

Unesco ostrzega też przed bezmyślnym przyjmowaniem technologii cyfrowej argumentując, że jej pozytywny wpływ na wyniki nauczania i efektywność ekonomiczną może być przeceniony. „Nie każda zmiana oznacza postęp. Tylko dlatego, że coś można zrobić, nie oznacza, że należy to zrobić” – czytamy w raporcie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
edukacja
Przemoc wobec nauczycieli. „Przerażająca” sytuacja w niemieckich szkołach
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Za granicą
Litwa: 15. września odbędzie się ostrzegawczy strajk nauczycieli
Za granicą
Rosjanie wybrali miasta idealne do zamieszkania z uczącymi się dziećmi. Ostatnie miasto, które zajęli wagnerowcy
Za granicą
Mniejszości narodowe na Białorusi bez prawa do edukacji w swoim języku
Materiał Promocyjny
THE FUTURE OF FINANCE
edukacja
Brytyjski rząd stawia na wychowanie fizyczne. Przede wszystkim uczennic
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej