Kryzys czytelniczy w Szwecji. Rząd wytacza walkę analfabetyzmowi funkcjonalnemu

Rząd Szwecji ogłosił stan kryzysu czytelniczego, z którym chce walczyć poprzez powrót do tradycyjnych podręczników w szkołach i rozwoju bibliotek w miejsce powszechnie stosowanych od lat narzędzi cyfrowych.

Publikacja: 09.01.2025 14:07

Kryzys czytelniczy w Szwecji. Rząd wytacza walkę analfabetyzmowi funkcjonalnemu

Foto: Adobe Stock

Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwami szkolnymi i Pedagogicznymi SA

Przeprowadzone badania wykazują, iż młodzi Szwedzi mają problemy ze zrozumieniem bardziej złożonych tekstów, a wyższe uczelnie są zmuszone rezygnować z dłuższych opisów.

Czytaj więcej

Badanie umiejętności dorosłych. Jest źle

Szwecja i kryzys czytelniczy. Walka z analfabetyzmem funkcjonalnym

Nowy minister edukacji Johan Pehrson zaprezentował na konferencji prasowej wyniki badania umiejętności PIAAC (poziom umiejętności osób dorosłych w wieku 16–65 lat w trzech obszarach – rozumienia tekstu, rozumienia matematycznego i rozwiązywania problemów) wśród państw OECD, pokazujące, że w Szwecji w ciągu ostatnich 10 lat odsetek osób w wieku 16-24 mających trudności z czytaniem wzrósł z 9 do 15 proc.

Szwedzcy studenci nie potrafią czytać i pisać? Apel wyższych uczelni

Echem odbił się apel pracowników szwedzkich szkół wyższych, którzy zwrócili uwagę, że nasila się problem studentów nie potrafiących korzystać z lektur i podręczników oraz mających problem z pisaniem. Doszło do tego, że znana na całym świecie uczelnia Instytut Karolinska w Sztokholmie zdecydowała się na skrócenie opisów w podręczniku.

Minister szkolnictwa Lotta Edholm, która jeszcze dziesięć lat temu, zasiadając we władzach miejskich Sztokholmu, wprowadzała do szkół laptopy, dziś będąc w rządzie wycofuje urządzenia cyfrowe, obwiniając technologię o przyczynienie się do obniżenia poziomu nauczania. Zapowiedziała powrót do ołówków, papieru i tradycyjnych podręczników.

Czytaj więcej

Kreatywne myślenie. Polscy uczniowie w światowej czołówce.

– Musimy skoncentrować się na nauce podstawowych umiejętności – podkreśliła Edholm.

A od 1 lipca 2025 roku mają wejść w życie przepisy gwarantujące uczniom dostęp do szkolnej biblioteki z personelem.

Wyniki badań PISA 2022 ukazały problemy wśród szwedzkich nastolatków

Badanie PISA z 2022 roku pokazało, że w Szwecji problem z czytaniem ma 25 proc. 16-latków.

Z kolei Uniwersytet w Uppsali zaprezentował raport, z którego wynika iż 9 proc. kończących 9-letnią szkołę podstawową nie potrafi czytać ze zrozumieniem, a 15 proc. ma kłopoty z pisaniem. Ze statystyk zebranych przez telewizję SVT wynika, że od 2015 roku część pisemną egzaminu dziewięcioklasisty dotyczącą umiejętności czytania oblało 61 tys. uczniów!

Nadmierne ułatwienia w szkołach szkodzą uczniom

Innym dostrzeżonym problemem w szwedzkich szkołach jest nadmierne – zdaniem władz oświatowych –wykorzystywanie ułatwień przysługujących uczniom w przypadku trudności z nauką. Media alarmowały, że uczniowie coraz częściej domagają się możliwości odsłuchiwania tekstów zamiast je samemu czytać. Narzędzia takie przygotowano dla uczniów ze zdiagnozowanymi problemami w nauce. Ale warunek posiadania diagnozy nie jest przez nauczycieli przestrzegany.

Czytaj więcej

Brytyjski problem – realna groźba kryzysu analfabetyzmu wśród najmłodszych

W sondażu gazety oświatowej "Vi laerare" 44 proc. nauczycieli odpowiedziało, że często pozwala dzieciom odsłuchiwać lektury, a 9 proc. robi to zawsze. Część z nich przyznała, że jest im w ten sposób łatwiej nauczać. Czasopismo szacuje, że z nagrań korzysta 25 proc. uczniów.

Problem analfabetyzmu nie tylko w Szwecji

Niedawno informowaliśmy o realnej groźbie analfabetyzmu wśród najmłodszych Brytyjczyków. Analizy wykazują, że aż 40% dzieci mających problemy z czytaniem i pisaniem zamieszkuje tereny dotknięte ubóstwem.

National Literacy Trust rozpoczął tam kampanię społeczną, podczas której zamierza objąć wsparciem 250 tysięcy dzieci z terenów dotkniętych największym kryzysem. Zwrócono się do organizacji i przedsiębiorców o wsparcie finansowe oraz organizacyjne przy zapewnieniu najmłodszym uczniom dostępu do wysokiej jakości edukacji.

Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwami szkolnymi i Pedagogicznymi SA

Przeprowadzone badania wykazują, iż młodzi Szwedzi mają problemy ze zrozumieniem bardziej złożonych tekstów, a wyższe uczelnie są zmuszone rezygnować z dłuższych opisów.

Pozostało jeszcze 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Za granicą
Brytyjski problem – realna groźba kryzysu analfabetyzmu wśród najmłodszych
Za granicą
W Charkowie zbudowano szkołę dla dzieci sześć metrów pod ziemią
Za granicą
Ile kosztują studia medyczne za granicą?
Za granicą
Nauczyciele opowiadają o Polakach mieszkających na Wschodzie
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Za granicą
Fałszywy nauczyciel wpadł przez błędy ortograficzne
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego