Kryzys czytelniczy w Szwecji. Rząd wytacza walkę analfabetyzmowi funkcjonalnemu

Rząd Szwecji ogłosił stan kryzysu czytelniczego, z którym chce walczyć poprzez powrót do tradycyjnych podręczników w szkołach i rozwoju bibliotek w miejsce powszechnie stosowanych od lat narzędzi cyfrowych.

Publikacja: 09.01.2025 14:07

Kryzys czytelniczy w Szwecji. Rząd wytacza walkę analfabetyzmowi funkcjonalnemu

Foto: Adobe Stock

Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwami szkolnymi i Pedagogicznymi SA

Przeprowadzone badania wykazują, iż młodzi Szwedzi mają problemy ze zrozumieniem bardziej złożonych tekstów, a wyższe uczelnie są zmuszone rezygnować z dłuższych opisów.

Czytaj więcej

Badanie umiejętności dorosłych. Jest źle

Szwecja i kryzys czytelniczy. Walka z analfabetyzmem funkcjonalnym

Nowy minister edukacji Johan Pehrson zaprezentował na konferencji prasowej wyniki badania umiejętności PIAAC (poziom umiejętności osób dorosłych w wieku 16–65 lat w trzech obszarach – rozumienia tekstu, rozumienia matematycznego i rozwiązywania problemów) wśród państw OECD, pokazujące, że w Szwecji w ciągu ostatnich 10 lat odsetek osób w wieku 16-24 mających trudności z czytaniem wzrósł z 9 do 15 proc.

Szwedzcy studenci nie potrafią czytać i pisać? Apel wyższych uczelni

Echem odbił się apel pracowników szwedzkich szkół wyższych, którzy zwrócili uwagę, że nasila się problem studentów nie potrafiących korzystać z lektur i podręczników oraz mających problem z pisaniem. Doszło do tego, że znana na całym świecie uczelnia Instytut Karolinska w Sztokholmie zdecydowała się na skrócenie opisów w podręczniku.

Minister szkolnictwa Lotta Edholm, która jeszcze dziesięć lat temu, zasiadając we władzach miejskich Sztokholmu, wprowadzała do szkół laptopy, dziś będąc w rządzie wycofuje urządzenia cyfrowe, obwiniając technologię o przyczynienie się do obniżenia poziomu nauczania. Zapowiedziała powrót do ołówków, papieru i tradycyjnych podręczników.

Czytaj więcej

Kreatywne myślenie. Polscy uczniowie w światowej czołówce.

– Musimy skoncentrować się na nauce podstawowych umiejętności – podkreśliła Edholm.

A od 1 lipca 2025 roku mają wejść w życie przepisy gwarantujące uczniom dostęp do szkolnej biblioteki z personelem.

Wyniki badań PISA 2022 ukazały problemy wśród szwedzkich nastolatków

Badanie PISA z 2022 roku pokazało, że w Szwecji problem z czytaniem ma 25 proc. 16-latków.

Z kolei Uniwersytet w Uppsali zaprezentował raport, z którego wynika iż 9 proc. kończących 9-letnią szkołę podstawową nie potrafi czytać ze zrozumieniem, a 15 proc. ma kłopoty z pisaniem. Ze statystyk zebranych przez telewizję SVT wynika, że od 2015 roku część pisemną egzaminu dziewięcioklasisty dotyczącą umiejętności czytania oblało 61 tys. uczniów!

Nadmierne ułatwienia w szkołach szkodzą uczniom

Innym dostrzeżonym problemem w szwedzkich szkołach jest nadmierne – zdaniem władz oświatowych –wykorzystywanie ułatwień przysługujących uczniom w przypadku trudności z nauką. Media alarmowały, że uczniowie coraz częściej domagają się możliwości odsłuchiwania tekstów zamiast je samemu czytać. Narzędzia takie przygotowano dla uczniów ze zdiagnozowanymi problemami w nauce. Ale warunek posiadania diagnozy nie jest przez nauczycieli przestrzegany.

Czytaj więcej

Brytyjski problem – realna groźba kryzysu analfabetyzmu wśród najmłodszych

W sondażu gazety oświatowej "Vi laerare" 44 proc. nauczycieli odpowiedziało, że często pozwala dzieciom odsłuchiwać lektury, a 9 proc. robi to zawsze. Część z nich przyznała, że jest im w ten sposób łatwiej nauczać. Czasopismo szacuje, że z nagrań korzysta 25 proc. uczniów.

Problem analfabetyzmu nie tylko w Szwecji

Niedawno informowaliśmy o realnej groźbie analfabetyzmu wśród najmłodszych Brytyjczyków. Analizy wykazują, że aż 40% dzieci mających problemy z czytaniem i pisaniem zamieszkuje tereny dotknięte ubóstwem.

National Literacy Trust rozpoczął tam kampanię społeczną, podczas której zamierza objąć wsparciem 250 tysięcy dzieci z terenów dotkniętych największym kryzysem. Zwrócono się do organizacji i przedsiębiorców o wsparcie finansowe oraz organizacyjne przy zapewnieniu najmłodszym uczniom dostępu do wysokiej jakości edukacji.

Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwami szkolnymi i Pedagogicznymi SA

Przeprowadzone badania wykazują, iż młodzi Szwedzi mają problemy ze zrozumieniem bardziej złożonych tekstów, a wyższe uczelnie są zmuszone rezygnować z dłuższych opisów.

Pozostało jeszcze 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Za granicą
Brytyjski problem – realna groźba kryzysu analfabetyzmu wśród najmłodszych
Za granicą
W Charkowie zbudowano szkołę dla dzieci sześć metrów pod ziemią
Za granicą
Ile kosztują studia medyczne za granicą?
Za granicą
Nauczyciele opowiadają o Polakach mieszkających na Wschodzie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=78448410;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Za granicą
Fałszywy nauczyciel wpadł przez błędy ortograficzne