Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwami szkolnymi i Pedagogicznymi SA
Przeprowadzone badania wykazują, iż młodzi Szwedzi mają problemy ze zrozumieniem bardziej złożonych tekstów, a wyższe uczelnie są zmuszone rezygnować z dłuższych opisów.
Czytaj więcej
W badaniu umiejętności osób dorosłych PIAAC Polska odnotowała jeden z największych spadków w wynikach. Potrzeba inwestowania w edukację dorosłych oraz wsparcia grup o niskich kompetencjach.
Szwecja i kryzys czytelniczy. Walka z analfabetyzmem funkcjonalnym
Nowy minister edukacji Johan Pehrson zaprezentował na konferencji prasowej wyniki badania umiejętności PIAAC (poziom umiejętności osób dorosłych w wieku 16–65 lat w trzech obszarach – rozumienia tekstu, rozumienia matematycznego i rozwiązywania problemów) wśród państw OECD, pokazujące, że w Szwecji w ciągu ostatnich 10 lat odsetek osób w wieku 16-24 mających trudności z czytaniem wzrósł z 9 do 15 proc.
Szwedzcy studenci nie potrafią czytać i pisać? Apel wyższych uczelni
Echem odbił się apel pracowników szwedzkich szkół wyższych, którzy zwrócili uwagę, że nasila się problem studentów nie potrafiących korzystać z lektur i podręczników oraz mających problem z pisaniem. Doszło do tego, że znana na całym świecie uczelnia Instytut Karolinska w Sztokholmie zdecydowała się na skrócenie opisów w podręczniku.