Reklama

Polskie szkoły wyższe reagują na potrzeby rynku pracy

Na tegorocznych maturzystów na uczelniach wyższych, oprócz od lat znanych kierunków, czekać będą także zupełnie nowe, dopiero co tworzone.

Publikacja: 30.04.2025 10:42

Polskie szkoły wyższe reagują na potrzeby rynku pracy

Powstają one na podstawie analizy zarówno zapotrzebowania wynikającego z otoczenia społeczno-gospodarczego, w tym zapotrzebowania rynku pracy, jak i w duchu rozwijania potencjału dydaktycz-nego oraz badawczego uczelni – mówi Marcin Kubat, rzecznik Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Tworzenie przestrzeni wirtualnych i gier

Nie ma chyba uczelni, która nie aktualizowałaby swojej oferty edukacyjnej. Szkoły wyższe tworzą nowe kierunki, bo takie jest zapotrzebowanie rynku pracy. Z reguły nowości jest kilka, czasem kilka-naście, a zdarza się, że jeszcze więcej.

Z początkiem czerwca rozpoczyna się rekrutacja na Politechnikę Wrocławską. W jej ofer-cie pojawi się pięć nowych kierunków: budownictwo zrównoważone w infrastrukturze transporto-wej, sztuczna inteligencja, matematyka stosowana i sztuczna inteligencja, analityka medyczna oraz elektroradiologia.

– Przygotowując się do uruchomienia nowych kierunków zawsze bierzemy pod uwagę zmieniające się potrzeby i rozwój rynku pracy. Tak jest choćby w wypadku kierunków związanych ze sztuczną in-teligencją, która rozwija się dynamicznie i dotyka już niemal wszystkich aspektów naszego życia. Rozwój AI pociągnie za sobą ogromne zapotrzebowanie na absolwentów w tej dziedzinie, dlatego musimy być na to przygotowani – mówi Michał Ciepielski, rzecznik Politechniki Wrocławskiej.

Na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie od października będą cztery nowe kierunki na studiach stacjonarnych pierwszego stopnia: geotechnologie otworowe, cyfryzacja przemysłu, informatyka – zarządzanie bezpieczeństwem informacji oraz tworzenie przestrzeni wirtualnych i gier – Oprócz tego znaczącym wydarzeniem jest powołanie nowego Wydziału Technologii Kosmicznych AGH, który już rozpoczął działalność. Wydział kształci elitarne, wąskie grono 36 studentów na stu-diach II stopnia. To odpowiedź uczelni na rosnące zapotrzebowanie na wysoko wyspecjalizowanych ekspertów w sektorze technologii kosmicznych, który w ostatnich latach staje się jednym z najbar-dziej strategicznych i dynamicznie rozwijających się obszarów nowoczesnej nauki i przemysłu – mówi Anna Żmuda-Muszyńska, rzecznik uczelni.

Reklama
Reklama

Mechatronika wspomagana AI

Politechnika Opolska co roku otwiera nowe kierunki studiów, które są odpowiedzią na potrzeby rynku pracy, wyzwania technologiczne i społeczne.

– W tym roku uruchamiamy trzy nowe kierunki studiów. To: mechatronika wspomagana AI, mode-lowanie i symulacje cyfrowe w przemyśle oraz inżynieria mechaniczna – wylicza Anna Kułynycz, z działu promocji uczelni. Dodaje, że uczelni zależy na tym, aby studenci jak najwięcej wynieśli z zajęć, dlatego też grupy będą liczyć ok. 40 osób. W programie studiów dominują zajęcia praktyczne, a tak-że szeroka współpraca z przemysłem.

Politechnika Białostocka planuje uruchomienie pięciu nowych kierunków studiów. Będą to agroek-obiznes na Wydziale Budownictwa i Nauk o Środowisku, elektromobilność na Wydziale Elektrycz-nym, data science – inżynieria danych na Wydziale Informatyki, transport na Wydziale Mechanicz-nym oraz zarządzanie projektami – profil praktyczny na Wydziale Inżynierii Zarządzania.

– Nowe kierunki studiów to efekt analizy badania „Barometr zawodów”. Spełniają one zarówno oczekiwania młodych ludzi i konieczność tworzenia wysokospecjalistycznych profesji, wykorzystują-cych kompetencje cyfrowe i umiejętności praktyczne. Część firm już w trakcie studiów próbuje związać ze sobą studentów różnymi stażami, płatnymi praktykami – mówi Jerzy Doroszkiewicz, z dzia-łu promocji uczelni.

Podkreśla, że Politechnika Białostocka ściśle współpracuje z większością wiodących firm otoczenia społeczno-gospodarczego w regionie. Działające przy każdym z wydziałów Rady Przedsiębiorców wskazują pożądane kierunki i specjalności, organizują praktyki i staże.

Indie współczesne w perspektywie regionalnej i globalnej

Uniwersytet Szczeciński oferuje obecnie 93 kierunki studiów, w tym dziewięć w języku angielskim. – Nasza oferta została przygotowana z myślą o zmieniającym się rynku pracy i zróżnicowanych potrze-bach studentów – zarówno rozpoczynających naukę, jak i kontynuujących edukację na wyższych po-ziomach – mówi Agnieszka Lizak, rzeczniczka Uniwersytetu Szczecińskiego

Reklama
Reklama

Podkreśla, że uczelnia, dbając o jakość i aktualność kształcenia, nieustannie rozwija katalog dydak-tyczny. W roku akademickim 2025/2026 planuje uruchomienie kilku nowych kierunków.

Są to marketing (w trybie stacjonarnym i niestacjonarnym) czy Data Science. Poza tym w nowym roku akademickim prowadzone obecnie kierunki zostaną uzupełnione o dodatkowy stopień lub for-mę studiów.

A chodzi o kierunki management instytucji publicznych i public relations, polonistyczno-germanistyczne wspólne studia nauczycielskie czy pedagogikę resocjalizacyjną. -Staramy się nie tylko przyciągnąć nowych studentów, ale również zmotywować ich do kontynuowania nauki na studiach II stopnia. Naszym celem jest przeciwdziałanie zjawisku drop-out, które dotyka części studentów i zwiększenie ich zaangażowania w proces edukacyjny – mówi Agnieszka Lizak.

Na Uniwersytecie Jagiellońskim w ofercie się znajdą takie nowe kierunki, jak: Indie współczesne w perspektywie regionalnej i globalnej, logopedia, lider współpracy międzynarodowej na rzecz zielo-nej transformacji, monitoring i zarządzanie środowiskiem, Public Policy and Management, Una Euro-pa Joint Bachelor in Sustainability.

– Podczas tworzenia nowych kierunków uwzględniane są opinie czy wnioski płynące bezpośrednio od społeczności studenckiej oraz potencjalnych kandydatów na studia oraz trendy i wytyczne wyni-kające z ogólnopolskiej/europejskiej/światowej polityki w zakresie rozwoju badań i dydaktyki w no-wych obszarach – mówi Marcin Kubat, rzecznik UJ.

Podkreśla, że najlepszym przykładem implementacji tego ostatniego założenia są właśnie studia utworzone od roku 2025/2026, bowiem pośród wskazanych powyżej aż trzy odnoszą się bezpo-średnio do zagadnień związanych z ekologią, środowiskiem i szeroko rozumianym zrównoważonym rozwojem.

Reklama
Reklama

Dziki indeks do zdobycia w Katowicach

Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu uruchamia w nadchodzących roku akademickim takie kierunki jak: odnawialne źródła energii, analityka weterynaryjna, architektura wnętrz, inżynieria nanostruktur, lingwistyka praktyczna czy Urban Sustainability Studies.

– Ten ostatni kierunek uruchomiony jest w ramach konsorcjum uniwersytetów europejskich YUFE. W prowadzenie zajęć zaangażowanych jest dziesięć uczelni sojuszu, a siedem z nich jest uczelniami dyplomującymi, co oznacza, że absolwent tych studiów otrzyma dyplom siedmiu uczelni. Kierunek ten pozwala na personalizowanie ścieżki kształcenia oraz mobilność do uczelni partnerskich – mówi Ewa Walusiak-Bednarek, z UMK.

Nowe kierunki też na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Będą to m.in.: koreanistyka, aquamatyka – interdyscyplinarne gospodarowanie środowiskami wodnymi, turystyka zrównoważona czy gospo-darka wodna – aquamatyka.

– Będzie też nowa specjalność na geografii II stopnia: nauczyciel geografii, przyrody, biznesu i zarzą-dzania (pod warunkiem uruchomienia) czy data science i sztuczna inteligencja – wylicza Małgorzata Poszwa, rzecznik Uniwersytetu Śląskiego.

Uczelnia kształci studentki i studentów na 89 kierunkach oraz 7 programach kształcenia w języku angielskim, prowadzonych na ośmiu wydziałach, zlokalizowanych w czterech miastach akademickich: Katowicach, Cieszynie, Chorzowie i Sosnowcu.

Reklama
Reklama

W roku akademickim 2025/2026 kandydaci mogą wziąć udział w konkursie o Dziki Indeks UŚ. – Pro-jekt skierowany jest do ambitnych i utalentowanych uczniów, którzy szukają możliwości samorozwo-ju i z determinacją dążą do sukcesu. Proces aplikacji podzielony został na dwa etapy: Pierwszy to esej motywacyjny, a drugi rozmowa konkursowa – mówi Małgorzata Poszwa.

Politechnika Opolska przy pracy nad nowymi kierunkami studiów współpracuje oczywiście z przemy-słem, przedsiębiorcami, a także formacjami mundurowymi. – Tak było przy kierunku sport i bezpie-czeństwo, który w kompleksowy sposób przygotowuje do służby w elitarnych jednostkach wojska i policji – mówi Anna Kułynycz, z uczelni.

Jak zauważa Jerzy Doroszkiewicz z Politechniki Białostockiej, młodzi ludzie często do końca nie wie-dzą, jaką drogę wybrać, uczelnia więc robiąc rozeznanie wśród przedsiębiorców zapewnia im nie tylko solidne inżynierskie podstawy, ale praktycznie gwarantuje każdemu absolwentowi zatrudnienie w regionie. Wiele kierunków posiada europejski certyfikat jakości EUR-ACE® Label. To przepustka do uzyskania tytułu inżyniera europejskiego (Eur Ing) – dodaje Jerzy Doroszkiewicz.

Michał Ciepielski z Politechniki Wrocławskiej, zapewnia, że uczelnia mocno zacieśnia współpracę z biznesem, bo jest to jedną z głównych koncepcji nowoczesnego uniwersytetu.

– Dlatego właśnie nasi absolwenci trafiają na rynek pracy dobrze przygotowani i wyposażeni w pożą-dane przez pracodawców kompetencje – mówi rzecznik. Podkreśla, że absolwenci, nie mają pro-blemów ze znalezieniem pracy. Nasze badania pokazują, że już po ukończeniu studiów I stopnia wie-lu z nich podejmuje pracę zawodową zgodną z wykształceniem.

Reklama
Reklama

Jak mówi Anna Żmuda-Muszyńska, rzecznik AGH, na nowych kierunkach kierunkach i wydziałach uczelnia kładzie nacisk na: praktyczne umiejętności, interdyscyplinarność oraz bliską współpracę z przemysłem i instytucjami badawczymi.

– Przemysł, gospodarka zawsze były silnie powiązane z ofertą AGH. Do tej pory w taki sposób powsta-je oferta – jako pokłosie dotychczasowej współpracy, ale także sygnałów płynących z otoczenia uczelni – dodaje pani rzecznik. Podkreśla, że przy podejmowaniu decyzji o uruchamianiu nowych kierunków AGH bazuje na: analizach rynkowych, danych z raportów branżowych czy konsultacjach z firmami i instytucjami.

Solidne podstawy

– Nowe kierunki to efekt planowania, a nie obowiązującej mody. Najistotniejsze jest bowiem to, że kierunek teraz otwierany ma dać absolwentom za kilka lat solidne podstawy do wejścia na rynek pracy. Musi być w związku z tym gruntownie przeanalizowana sylwetka absolwenta oraz jego szanse na pomyślny start po studiach – mówi Anna Żmuda-Muszyńska.

Rzecznik Uniwersytetu Śląskiego mówi, że otworzenie nowych kierunków motywowane jest chęcią rozwoju w zakresie kształcenia studentek i studentów.

– Odpowiadamy tym samym na potrzeby rynku pracy, a także oczekiwania naszych kandydatów. Co istotne, w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach wprowadzono Nową Koncepcję Studiów – wyjątko-we rozwiązanie wzorowane na amerykańskim systemie dydaktyki akademickiej, w ramach którego studentki i studenci mają możliwość swobodnego wyboru dodatkowych, ogólnouniwersyteckich przedmiotów, a co za tym idzie, ukończenia studiów z unikatowym zestawem kompetencji – mówi Małgorzata Poszwa.Przy tworzeniu nowych kierunków i specjalności Uniwersytet Szczeciński uwzględnia opinie oraz potrzeby zarówno lokalnych, jak i międzynarodowych firm, i stara się dopasować programy nauczania do wymagań współczesnego rynku pracy.

Reklama
Reklama

– W ostatnim czasie podpisaliśmy wiele umów na staże i praktyki studenckie z renomowanymi fir-mami, takimi jak np. home.pl, Global Logic oraz DGS Diagnostics, co umożliwi naszym studentom zdobycie cennego doświadczenia zawodowego – mówi Agnieszka Lizak, rzecznik uczelni.

Podkreśla, że dzięki tym partnerstwom, absolwenci będą mieli większe szanse na łatwiejszy start zawodowy. Obecnie Uniwersytet Szczeciński współpracuje z ponad 650 pracodawcami, którzy oferu-ją studentom praktyki, staże i warsztaty. ©℗

—blik

Powstają one na podstawie analizy zarówno zapotrzebowania wynikającego z otoczenia społeczno-gospodarczego, w tym zapotrzebowania rynku pracy, jak i w duchu rozwijania potencjału dydaktycz-nego oraz badawczego uczelni – mówi Marcin Kubat, rzecznik Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Tworzenie przestrzeni wirtualnych i gier

Pozostało jeszcze 98% artykułu
Reklama
Materiał Partnera
Kierunek: edukacja! Dołącz do wyprawy po wiedzę z Przemkiem Kossakowskim
Materiał Partnera
Jak zdobyć kompetencje inżyniera przyszłości?
Uczelnie wyższe
Wyższy poziom profesjonalizmu
Uczelnie wyższe
Dodatkowy nabór na studia. Warszawskie uczelnie otwierają przyjęcia uzupełniające
Uczelnie wyższe
Najwyższy standard studiów podyplomowych i MBA
Reklama
Reklama