Prace domowe pod lupą. MEN zapowiada ewaluację i możliwe zmiany

Rok po wprowadzeniu kontrowersyjnych przepisów dotyczących prac domowych, Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiada ewaluację ich skuteczności. Czy reforma przyniosła oczekiwane efekty? Decyzje zapadną po analizie danych zebranych przez Instytut Badań Edukacyjnych.

Publikacja: 20.05.2025 10:18

Zadania domowe wrócą do szkół? Resort Barbary Nowackiej zapowiada ewaluację

Zadania domowe wrócą do szkół? Resort Barbary Nowackiej zapowiada ewaluację

Foto: Adobe Stock

Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi SA

Równo rok po wejściu w życie nowych regulacji ograniczających zadawanie i ocenianie prac domowych w szkołach podstawowych, Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) szykuje się do pierwszej poważnej ewaluacji tych zmian. Jak poinformowała wiceminister Katarzyna Lubnauer, badania przeprowadzi Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, który ma przedstawić kompleksowy obraz wdrożenia przepisów oraz ich wpływu na uczniów i nauczycieli.

Czytaj więcej

Nauczyciele mogą zadawać prace domowe? A uczniowie muszą je odrabiać? Oto zasady

Zgodnie z obowiązującym od kwietnia 2024 roku rozporządzeniem, uczniowie klas I–III szkół podstawowych nie otrzymują prac domowych w ogóle, natomiast w klasach IV–VIII zadania domowe mogą być zadawane, ale nie podlegają ocenie. Reforma od początku wzbudzała kontrowersje – jedni uznali ją za długo wyczekiwany krok w stronę odciążenia uczniów, inni za niebezpieczne rozluźnienie dyscypliny edukacyjnej.

Zadania domowe w polskich szkołach. Badania z wykorzystaniem metody naukowej

Jak zapowiedziała Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską, ewaluacja obejmie nie tylko analizę wdrożenia przepisów w różnych typach szkół, ale także porównanie wyników egzaminów końcowych uczniów ze szkół stosujących nowe zasady oraz tych, które już wcześniej zrezygnowały z zadawania prac domowych. Kluczową metodą badawczą będzie tu analiza różnic w różnicach („difference-in-difference”) – podejście pozwalające ocenić wpływ konkretnej zmiany w polityce edukacyjnej na wyniki uczniów.

Wyniki tych analiz mają zostać wykorzystane jako podstawa do ewentualnych modyfikacji obecnie obowiązujących rozwiązań. Resort edukacji zapowiada, że decyzje będą podejmowane w oparciu o twarde dane, a nie wyłącznie o emocje towarzyszące debacie publicznej.

Nowe technologie a wiarygodność pracy ucznia

Jednym z najczęściej powtarzanych argumentów MEN na rzecz ograniczenia prac domowych – szczególnie pisemnych – jest rosnące wykorzystanie przez uczniów nowoczesnych technologii. Wiceminister Lubnauer wskazuje, że w dobie sztucznej inteligencji, aplikacji edukacyjnych i łatwego dostępu do gotowych rozwiązań w internecie, trudno jest stwierdzić, kto faktycznie jest autorem pracy domowej.

Czytaj więcej

Zadania domowe do likwidacji. Czy to dobry krok minister edukacji?

„Nie przyczynia się to bowiem do realnego rozwoju i postępów w nauce, tylko sprowadza się do procesu powielania wygenerowanych treści” – podkreśla MEN w oficjalnej odpowiedzi na interpelację.

Z tego powodu nauczyciele nie mogą obecnie oceniać dobrowolnych prac pisemnych uczniów szkół podstawowych.

Między swobodą a odpowiedzialnością

Reforma dotycząca prac domowych to jeden z najbardziej dyskutowanych w ostatnich latach tematów w polskiej edukacji. Jej przeciwnicy argumentują, że pozbawienie uczniów regularnego ćwiczenia materiału poza lekcjami może prowadzić do spadku poziomu wiedzy i umiejętności. Zwolennicy z kolei wskazują na przeciążenie uczniów, które często prowadziło do frustracji, zniechęcenia i niepotrzebnego stresu.

Czy ograniczenie prac domowych to krok w stronę nowoczesnej szkoły, czy może ślepa uliczka? Odpowiedź ma przynieść naukowa analiza i dane empiryczne. Jeśli zapowiedzi MEN się zmaterializują, rok szkolny 2025/2026 może przynieść kolejne zmiany – tym razem poparte konkretnymi wynikami badań.

Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi SA

Równo rok po wejściu w życie nowych regulacji ograniczających zadawanie i ocenianie prac domowych w szkołach podstawowych, Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) szykuje się do pierwszej poważnej ewaluacji tych zmian. Jak poinformowała wiceminister Katarzyna Lubnauer, badania przeprowadzi Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, który ma przedstawić kompleksowy obraz wdrożenia przepisów oraz ich wpływu na uczniów i nauczycieli.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Szkoły podstawowe i średnie
Nowy rok szkolny 2025/2026 – najważniejsze daty w kalendarzu ucznia i nauczyciela
Szkoły podstawowe i średnie
MEN uruchamia program wsparcia dla małych szkół podstawowych
Szkoły podstawowe i średnie
Uczniowie z prawem do odpoczynku. RPD przedstawia projekt ustawy
Szkoły podstawowe i średnie
Katarzyna Lubnauer: lekcje strzelania są już w 600 gminach w Polsce
Szkoły podstawowe i średnie
Czy do szkół powinno wrócić przysposobienie obronne? Gen. Bogusław Pacek tłumaczy