Klasy mundurowe tworzone są od 2002 roku, ale ich program nauczania najczęściej budowany był w oparciu o rozwiązania autorskie, opierające się na współpracy z lokalnymi jednostkami wojskowymi oraz jednostkami innych służb mundurowych. Programy nauczania klas mundurowych były zróżnicowane, a ich założenia okazywały się niespójne i nieprzystające do standardów stosowanych obecnie w Siłach Zbrojnych RP. Nie wszystkie szkoły ponadpodstawowe miały też możliwość współpracy z jednostkami wojskowymi.
Dlatego w latach 2016-2017 Ministerstwo Obrony Narodowej w porozumieniu z Ministerstwem Edukacji Narodowej zdecydowało zmienić formułą klas wojskowych: ujednolicić programy nauczania oraz dostosować je do aktualnych wyzwań stojących przed armią. Ich efektem był pilotażowy projekt Certyfikowane Wojskowe Klasy Mundurowe.
Czytaj więcej
W akcji „Trenuj z wojskiem” wzięło udział 3,5 tys. osób, które zdecydowały się poznać podstawy obsługi broni. MON zapowiada, że takie zajęcia zorganizuje jeszcze w czasie ferii zimowych.
Certyfikowane Wojskowe Klasy Mundurowe wygaszane…
Projekt uruchomiony został 1 września 2017 roku. Podstawą realizacji nauczania w CWKM jest program wprowadzony rozkazem Nr 621/ZPUSZiS-P3/P7 Szefa Sztabu Generalnego WP z 15 października 2019 roku. Podstawa programowa w części teoretycznej realizowana jest przez szkołę ponadpodstawową, oraz przez patronacką jednostkę wojskową w części praktycznej. Łącznie uczniowie mają 185 godzin lekcyjnych prowadzonych w formie innowacji pedagogicznej, w ramach przedmiotu edukacja wojskowa oraz 30 godzin lekcyjnych poszerzających treści nauczania w ramach samokształcenia. Nauka odbywa się przez dwa lata (dwa półrocza szkolne w przedostatniej klasie i pierwsze półrocze szkolne w klasie programowo najwyższej w zależności od typu szkoły).
Jak informuje Rp.pl Ministerstwo Obrony Narodowej w ciągu pięciu lat działania tego programu, (2017-2022), uczestniczyły w nim 124 szkoły ponadpodstawowe, a ukończyło je łącznie 11 634 absolwentów. Spośród tej grupy 3 516 ochotników odbyło szkolenie podstawowe w ramach różnych rodzajów czynnej służby wojskowej, część z nich wstąpiła do wojska.
W tym roku szkolnym 2022/2023 w projekcie tym uczestniczy 112 szkół ponadpodstawowych, a naukę pobiera łącznie 4 356 uczniów. Mają oni teraz 45 godzin lekcyjnych teorii, 90 godzin lekcyjnych praktyki w formie szkolenia wojskowego, 50 godzin lekcyjnych praktyki opartych na szkoleniu w ramach pięciodniowego wojskowego obozu szkoleniowego, który zwykle odbywa się na poligonie wojskowym.
… i przekształcone w Oddziały Przygotowania Wojskowego
Od roku szkolnego czyli 2020/2021 MON tworzy Oddziały Przygotowania Wojskowego (OPW) w szkołach ponadpodstawowych. Możliwość taką stworzyła nowelizacja ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.
W oddziałach tych realizowane jest szkolenie z przygotowania wojskowego, a jego program określa rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 21 maja 2020 roku w sprawie szkolenia w oddziale przygotowania wojskowego. Program realizowany jest przez cały okres pobierania nauki w szkole ponadpodstawowej. Łącznie to 230 godzin lekcyjnych.
W roku szkolnym 2020/2021 w 130 szkołach ponadpodstawowych uruchomiono 130 Oddziałów Przygotowania Wojskowego, w których uczyło się w sumie 3 387 uczniów. W poprzednim roku szkolnym czyli 2021/2022 w 147 szkołach ponadpodstawowych funkcjonowało 150 takich oddziałów, w których uczyło się 7 392 uczniów. W obecnym roku szkolnym 2022/2023 ich liczba wynosi już 265 oddziałów w 238 szkołach, gdzie kształci się blisko 15 000 uczniów. W kolejnym roku szkolnym Ministerstwo Obrony Narodowej planuje otworzyć kolejnych 120 Oddziałów Przygotowania Wojskowego, a docelowo rozważa stworzenie ok.485 takich klas. Co istotne w oddziały te przekształcone zostaną Certyfikowane Wojskowe Klasy Mundurowe.
O uzyskanie zezwolenia na prowadzenie OPW może ubiegać się organ prowadzący szkołę, czyli samorząd który może złożyć do Ministra Obrony Narodowej wniosek, oparty o art. 28a ust. 6 i 7 ustawy Prawo oświatowe. Minister Obrony Narodowej udziela zezwolenia w drodze decyzji administracyjnej na utworzenie takiego oddziału po przeprowadzeniu postępowania. Wniosek weryfikowany jest m.in. pod kątem dotychczasowej współpracy szkoły z jednostkami wojskowymi i doświadczenia w prowadzeniu klas o profilu wojskowym.
CYBER.MIL z klasą dla speców od cyberbezpieczeństwa
W roku szkolnym 2021/2022 roku, w ramach działalności innowacyjnej, uruchomiony został program CYBER.MIL z klasą. Podstawą prawną realizacji programu CYBER.MIL z klasą jest Zarządzenie nr 59/MON Ministra Obrony Narodowej z 23 czerwca 2021 roku w sprawie przyjęcia Programu „CYBER.MIL z klasą”. W ramach tego programu w 16 szkołach ponadpodstawowych (po jednej szkole w każdym województwie), utworzono oddziały cyberbezpieczeństwa, w których naukę pobiera „nie mniej niż 10 i nie więcej niż 15 uczniów” – podaje MON.
Jak informuje resort obrony narodowej nauczanie przedmiotów specjalistycznych w oddziale cyberbezpieczeństwo trwa przez trzy lata niezależnie od typu szkoły ponadpodstawowej (licea i technika). Każdy rok nauki obejmuje 70 godzin lekcyjnych. Program nauczania obejmuje: podstawy kryptografii, historię kryptografii, podstawy algorytmiki, podstawy cyberbezpieczeństwa, zarządzanie bezpieczeństwem danych i informacji. „Zajęcia dydaktyczne z przedmiotów specjalistycznych mogą być prowadzone przez nauczycieli akademickich” – informuje nas MON. Zajęcia teoretyczne oraz laboratoryjne odbywają się z wykorzystaniem systemów operacyjnych i pakietów obliczeń symbolicznych. „Dopuszcza się prowadzenie zajęć nauczania zdalnego, organizowanie wizyt studyjnych i dydaktycznych w jednostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej, instytucjach naukowych oraz przedsiębiorstwach zajmujących się analizą, kontrolą i działaniami związanymi z cyberbezpieczeństwem” – dodaje Ministerstwo Obrony Narodowej.
Czas realizacji programu CYBER.MIL z klasą został określony na 9 lat. „Minister Obrony Narodowej może zakończyć ten program po przeprowadzeniu częściowej ewaluacji lub z braku środków finansowych przeznaczonych na ten cel. Może także zezwolić na jego kontynuację po dokonaniu jego ewaluacji w 9 roku realizacji” – informuje nas resort obrony.
W tym roku szkolnym czyli 2022/2023 w programie CYBER.MIL z klasą uczestniczy 16 szkół ponadpodstawowych, w których łącznie uczy się 436 uczniów. Resort obrony zakłada, że absolwenci takich klas, będą kontynuowali naukę na studia wojskowych lub cywilnych, a następnie wstąpią do tworzonych właśnie Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni.
Wojsko w szkołach branżowych
W tym roku szkolnym uruchomiony został pilotażowy projekt Branżowych Oddziałów Wojskowych (BOW). Ma on na celu – informuje Rp.pl Ministerstwo Obrony Narodowej, przygotowanie kandydatów na żołnierzy „w obszarze szeroko rozumianej logistyki wojskowej na potrzeby jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej”. Projekt realizowany jest w szkołach branżowych I stopnia, czyli trzyletnich szkołach zawodowych.
Pilotaż zakłada, że oddziały zostaną utworzone w maksymalnie 20 szkołach. Teraz zgłoszonych jest 12 szkół, w których w takich oddziałach uczy się 215 uczniów. „Branżowy oddział wojskowy powinien w danym roku szkolnym liczyć nie mniej niż 8 uczniów łącznie” – zakłada MON. Preferowane są kierunki kształcenia zawodowego odpowiadające specjalnościom wojskowym np. kucharz, mechanik pojazdów kołowych, kierowca, obsługa kuchni i stołówki, elektromechanik, blacharz i lakiernik samochodowy. Nauka ma trwać pięć semestrów przez 3 lata. Program zakłada kształcenie w wymiarze od 120 do 180 godzin w zależności od możliwości szkoły i wojskowej jednostki patronackiej. MON zapewnia, że zajęcia mają odbywać się m.in. w pododdziałach wojskowych w brygadach logistycznych lub brygadach ogólnowojskowych.
Czytaj więcej
Znamy laureatów drugiej edycji największego branżowego konkursu w Polsce. Najlepsi uczniowie szkół branżowych w przyszłym roku zmierzą się ze swoimi rówieśnikami z całej Europy. Zawody odbędą się w we wrześniu w Gdańsku.