Niemcy: kierowcy ciężarówek pilnie poszukiwani

Niemieckie firmy poszukują kierowców ciężarówek. Branża transportowa cierpi z powodu braku rąk do pracy, a sytuacja pogarsza się z roku na rok.

Publikacja: 11.07.2022 18:46

Niemcy: kierowcy ciężarówek pilnie poszukiwani

Foto: Adobe Stock

Brak kierowców ciężarówek w Niemczech jeszcze bardziej się pogłębi – ostrzegają organizacje branżowe. – Już teraz brakuje 80-100 tys. kierowców – powiedział rzecznik zarządu związku transportowego BGL, Dirk Engelhardt. – Mamy informacje od naszych przewoźników, że muszą odrzucać zlecenia albo nie biorą udziału w przetargach, albo że sprzedają pojazdy lub nie jeżdżą nimi, bo nie mają kierowców.

Mało kierowców z Ukrainy

Powodem braku kierowcównie jest jednak wojna w Ukrainie, bo w przeciwieństwie do np. Polski w Niemczech niemal nie zatrudnia się ukraińskich kierowców – wyjaśnił Dirk Engelhardt.

Jednak niedobór kierowców ciężarówek stale rośnie. Co roku na emeryturę przechodzi od 30 do 35 tys. kierowców, a wydawanych jest tylko ok. 15-20 tys. nowych praw jazdy na samochody ciężarowe. Jedna trzecia kierowców ciężarówek w Niemczech ma 55 lat lub więcej – wynika z danych BGL. Jeśli taki trend się utrzyma, za dziesięć lat będzie brakować ponad 230 tys. kierowców – wylicza Engelhardt. – Jest pięć po dwunastej – skonstatował.

Niskie zarobki i zły wizerunek

Zawód kierowcy jest mało atrakcyjny – przyznają branżowe organizacje. Do największych bolączek zaliczają poziom płac, zły wizerunek zawodu i warunki pracy, które utrudniają pogodzenie zawodu z życiem prywatnym. – Do tego dochodzi trudność w planowaniu tras, korki, presja czasu – wymienia Engelhardt. – Wiele osób stwierdza, że nie chce już dłużej narażać się na ten stres.

Kierowcy z zagranicy

BGL ma nadzieję na sprowadzenie pracowników z zagranicy i prowadzi kampanię na rzecz bardziej wykwalifikowanej imigracji. Dlatego związek opowiada się za umowami dwustronnymi z krajami trzecimi, takimi jak Turcja, które mogłyby odesłać kierowców do Niemiec.

Z punktu widzenia związku sensowna byłaby też zmiana prawa dotyczącego prawa jazdy. – Jeśli ktoś uzyska prawo jazdy na samochody osobowe, to powinien móc prowadzić ciężarówki do 7,5, a nawet 10 czy 12 ton – powiedział Engelhardt. Pomocne byłyby także ułatwienia w przedłużaniu ważności praw jazdy dla kierowców samochodów ciężarowych powyżej 50. roku życia oraz internetowe formy obowiązkowego dokształcania kierowców ciężarówek.

Brak kierowców ciężarówek w Niemczech jeszcze bardziej się pogłębi – ostrzegają organizacje branżowe. – Już teraz brakuje 80-100 tys. kierowców – powiedział rzecznik zarządu związku transportowego BGL, Dirk Engelhardt. – Mamy informacje od naszych przewoźników, że muszą odrzucać zlecenia albo nie biorą udziału w przetargach, albo że sprzedają pojazdy lub nie jeżdżą nimi, bo nie mają kierowców.

Mało kierowców z Ukrainy

Pozostało 81% artykułu
Rynek pracy
Socjolog: Mamy XXI wiek, a pracodawca szuka człowieka renesansu
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rynek pracy
Rosji brakuje rąk do pracy. Putin wysyła dzieci do fabryk
Rynek pracy
Firmy ruszają na rekrutacyjne łowy, ale bez zwiększania zatrudnienia
Rynek pracy
Bezrobocie to już przeszłość. Czerwcowe dane najlepsze w historii
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rynek pracy
Zagraniczne firmy silniej wsparły polski rynek pracy w IT