– W dzisiejszych czasach założenie, że uczeń sam wykonuje pracę domową, jest już nieaktualne. Pamiętajmy, że żyjemy w czasach sztucznej inteligencji – mówi kilka dni temu w wywiadzie udzielonym „Rzeczpospolitej” dr hab. Maciej Jakubowski, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych. Zastrzegał jednak, że na razie dysponujemy wyłącznie badaniami amerykańskimi.
Ale już dziś polskie szkoły starają się sprawdzić, jak to wygląda u nas. Taką ankietę w swoich szkołach średnich przeprowadziło Społeczne Towarzystwo Oświatowe. Odpowiedziało na nią 218 uczniów liceów STO. I okazuje się, że aż 60 proc. z nich podczas odrabiania zadań domowych posiłkuje się sztuczną inteligencją (AI). Co czwarty uczeń będący użytkownikiem narzędzi AI (27,4 proc.) korzysta z nich co najmniej raz w tygodniu, a 43 proc. – co najmniej raz w miesiącu.
Czytaj więcej
W dzisiejszych czasach założenie, że uczeń sam wykonuje pracę domową, jest już nieaktualne. Pamiętajmy, że żyjemy w czasach sztucznej inteligencji – mówi dr hab. Maciej Jakubowski, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych.
Sztuczna inteligencja wykorzystywana do pisania wypracowań w liceach
Jak wynika z ankiety, wsparcie AI okazuje się szczególnie pożądane w przypadku odrabiania lekcji z języka polskiego. Siedmiu na dziesięciu uczniów korzystających z narzędzi AI (70,4 proc.) wskazało, że używa ich do wykonywania zadań związanych z tym przedmiotem. Kolejne miejsca zajęły: języki obce (37 proc.), informatyka (26,7 proc.) i historia (25,9 proc.).
Z badania przeprowadzonego przez Społeczne Towarzystwo Oświatowe wynika ponadto, że licealiści korzystają z narzędzi AI przede wszystkim do zdobywania informacji (75,6 proc.), poszukiwania pomysłów (60 proc.) i generowania prac, które następnie samodzielnie poprawiają (49,6 proc.).