Panie Profesorze, co Pan sądzi o rekomendacjach Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty dotyczących kompleksowej reformy systemu edukacji w Polsce?
Cele tego opracowania na pewno są szczytne, tak samo jak zwrócenie uwagi na to, że zmian w szkole nie można przeprowadzać szybko i pochopnie. To powinna być ewolucja a nie rewolucja. Z wieloma tezami przestawianymi przez dyrektorów szkół się zgadzam np. popieram likwidację egzaminu ósmoklasisty. Zamiast tego, na wzór fiński, na koniec szkoły podstawowej mógłby być przeprowadzany test kompetencji.
I czy na podstawie tego testu kompetencji odbywałaby się rekrutacja do szkół średnich?
Nie, to byłaby informacja dla ucznia i jego rodziców o mocnych i słabych stronach dziecka. Tylko dla ich wiadomości, bez rejestrowania tego testu w żadnych urzędniczych bazach. Egzamin w obecnej formie nie jest nikomu do niczego potrzebny.
Czytaj więcej
Potrzebujemy nowego planu – twierdzą dyrektorzy polskich szkół i namawiają do rozmów na temat przyszłości oświaty. MEN nie mówi „nie”.