Reklama

Nowe zasady oceniania nauczycieli i dyrektorów

Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady oceniania pracy nauczycieli i dyrektorów szkół. Resort podkreśla, że celem nowelizacji jest uproszczenie procedur, ujednolicenie kryteriów oraz zwiększenie przejrzystości procesu. Projekt został skierowany do konsultacji społecznych.

Publikacja: 05.08.2025 09:49

Nowe zasady oceniania nauczycieli i dyrektorów

Foto: PAP/Darek Delmanowicz

Jedną z kluczowych zmian jest uproszczenie systemu punktowego. Obecnie ocena poziomu spełniania poszczególnych kryteriów jest szczegółowa, z możliwością przyznawania części punktów. Po zmianach każdy element będzie oceniany w skali od 0 do 3 punktów – bez wartości ułamkowych. Analogiczny system będzie obowiązywał przy ocenie pracy dyrektorów. Nowe progi przewidują: ocena wyróżniająca przy wyniku co najmniej 90 proc., ocena bardzo dobra w przedziale 75–89 proc., ocena dobra w przedziale 55–74 proc. oraz ocena negatywna poniżej 55 proc.

MEN podkreśla, że celem zmiany jest „ograniczenie nadmiernej szczegółowości punktacji i uczynienie procesu bardziej czytelnym”.

Analogiczne zmiany w ocenie pracy dyrektorów

Projekt przewiduje podobne rozwiązania w zakresie oceny pracy dyrektorów szkół. Dyrektor będzie oceniany na podstawie dotychczasowych kryteriów dyrektorskich, a jeśli prowadzi zajęcia dydaktyczne – również według powyższych kryteriów nauczycielskich. W obu przypadkach poziom spełnienia kryteriów ma być oceniany w skali od 0 do 3 punktów.

Czytaj więcej

Dużo zmian w Karcie Nauczyciela. Nowe zasady pracy, nagrody i wypłaty

Koniec z dodatkowymi kryteriami oceny pracy

Kolejna istotna zmiana dotyczy samych kryteriów oceny pracy. Obecny system zakłada podział na kryteria obowiązkowe oraz dodatkowe, z których dyrektor i nauczyciel wybierają dwa do oceny. Po wejściu w życie nowych przepisów podział ten zostanie zniesiony. Nauczyciele będą oceniani wyłącznie na podstawie jednolitego zestawu dziesięciu kryteriów szczegółowych.

Reklama
Reklama

W praktyce oznacza to, że ocena pracy będzie obejmować m.in. poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, uwzględniającą specyfikę szkoły i stanowiska, a także wykorzystanie metod aktywizujących uczniów, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych dostosowanych do charakteru zajęć. Ważnym elementem pozostanie dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki.

W ocenie uwzględniana będzie również umiejętność analizowania własnej pracy i wdrażania wniosków z tej analizy w celu doskonalenia procesu dydaktyczno–wychowawczego oraz osiągania pozytywnych efektów. Kolejne kryteria obejmują znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka ONZ z 1989 r., oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności.

Ocenie podlegać będzie także wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia z niepełnosprawnością, w rozwoju i tworzeniu warunków do aktywnego udziału w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego. Zmodyfikowane kryteria przewidują również ocenę kształtowania u uczniów postaw opartych na szacunku do drugiego człowieka, świadomości praw, a także postaw obywatelskich, patriotycznych i prospołecznych.

Kolejne obszary oceny dotyczą współpracy z innymi nauczycielami w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zadań statutowych szkoły. Istotne znaczenie ma także przestrzeganie przepisów prawa dotyczących funkcjonowania placówki oraz wewnętrznych regulacji obowiązujących w danej szkole.

Wśród kryteriów znalazło się również poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności zawodowych – w tym komunikacyjnych – oraz wykorzystanie zdobytej wiedzy w codziennej pracy. Ostatni element oceny to współpraca z rodzicami oraz realizacja innych zajęć i czynności wskazanych w Karcie Nauczyciela.

Czytaj więcej

Rząd reformuje Kartę Nauczyciela. Oto lista najważniejszych zmian
Reklama
Reklama

Większa przejrzystość – zapoznanie z opiniami

Nowelizacja wprowadza również zmiany w procedurze zapoznawania z projektem oceny pracy. Zarówno nauczyciel, jak i dyrektor mają być zapoznawani nie tylko z samym projektem oceny, ale także z opiniami wydawanymi w toku postępowania (m.in. od rady pedagogicznej czy rady rodziców). Oceniany będzie miał możliwość ustosunkowania się do tych opinii w tych samych terminach, jakie obowiązują przy odniesieniu się do projektu oceny.

Harmonogram wejścia w życie zmian

Nowelizacja rozporządzenia jest wynikiem prac Zespołu do spraw pragmatyki zawodowej nauczycieli przy MEN. Projekt jest na etapie konsultacji i uzgodnień. Proponuje się, aby rozporządzenie weszło w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi SA

Czytaj więcej

Sejm uchwalił: Karta Nauczyciela bez „godzin czarnkowych” i z nową nagrodą jubileuszową

Jedną z kluczowych zmian jest uproszczenie systemu punktowego. Obecnie ocena poziomu spełniania poszczególnych kryteriów jest szczegółowa, z możliwością przyznawania części punktów. Po zmianach każdy element będzie oceniany w skali od 0 do 3 punktów – bez wartości ułamkowych. Analogiczny system będzie obowiązywał przy ocenie pracy dyrektorów. Nowe progi przewidują: ocena wyróżniająca przy wyniku co najmniej 90 proc., ocena bardzo dobra w przedziale 75–89 proc., ocena dobra w przedziale 55–74 proc. oraz ocena negatywna poniżej 55 proc.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Nauczyciele
Dużo zmian w Karcie Nauczyciela. Nowe zasady pracy, nagrody i wypłaty
Nauczyciele
Zmiany w prawie oświatowym: do przedszkola nie tylko nauczyciel?
Nauczyciele
Granty dla przedszkoli i nowe bony na laptopy dla nauczycieli. Plan resortu cyfryzacji
Nauczyciele
Godziny „czarnkowe” do likwidacji. Jest projekt zmian
Nauczyciele
ZNP nie wyklucza strajku nauczycieli. Decyzja zapadnie wkrótce
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama