Jedną z kluczowych zmian jest uproszczenie systemu punktowego. Obecnie ocena poziomu spełniania poszczególnych kryteriów jest szczegółowa, z możliwością przyznawania części punktów. Po zmianach każdy element będzie oceniany w skali od 0 do 3 punktów – bez wartości ułamkowych. Analogiczny system będzie obowiązywał przy ocenie pracy dyrektorów. Nowe progi przewidują: ocena wyróżniająca przy wyniku co najmniej 90 proc., ocena bardzo dobra w przedziale 75–89 proc., ocena dobra w przedziale 55–74 proc. oraz ocena negatywna poniżej 55 proc.
MEN podkreśla, że celem zmiany jest „ograniczenie nadmiernej szczegółowości punktacji i uczynienie procesu bardziej czytelnym”.
Analogiczne zmiany w ocenie pracy dyrektorów
Projekt przewiduje podobne rozwiązania w zakresie oceny pracy dyrektorów szkół. Dyrektor będzie oceniany na podstawie dotychczasowych kryteriów dyrektorskich, a jeśli prowadzi zajęcia dydaktyczne – również według powyższych kryteriów nauczycielskich. W obu przypadkach poziom spełnienia kryteriów ma być oceniany w skali od 0 do 3 punktów.
Czytaj więcej
Nowa nagroda jubileuszowa, wynagrodzenie za niezrealizowane nadgodziny, zmiany w urlopach zdrowot...
Koniec z dodatkowymi kryteriami oceny pracy
Kolejna istotna zmiana dotyczy samych kryteriów oceny pracy. Obecny system zakłada podział na kryteria obowiązkowe oraz dodatkowe, z których dyrektor i nauczyciel wybierają dwa do oceny. Po wejściu w życie nowych przepisów podział ten zostanie zniesiony. Nauczyciele będą oceniani wyłącznie na podstawie jednolitego zestawu dziesięciu kryteriów szczegółowych.