Najlepsi dostaną więcej

Rozmowa: Barbara Kudrycka, minister nauki i szkolnictwa wyższego o reformie, która ma zostać przeprowadzona na uczelniach w ciągu najbliższych dwóch lat

Aktualizacja: 07.05.2008 13:21 Publikacja: 07.05.2008 13:20

Najlepsi dostaną więcej

Foto: Rzeczpospolita

[b]Rz: Jakie zmiany czekają szkoły wyższe?[/b]

Barbara Kudrycka: Chcemy przede wszystkim zmienić system finansowania. Na bardziej przejrzysty i promujący uczelnie czy ich jednostki organizacyjne, które mogą być wzorem dla innych, bo mają wysoką jakość kształcenia i wyróżniają się prowadzonymi badaniami. Zależy nam też na poszerzaniu dostępności do studiów, szczególnie dla młodzieży z terenów wiejskich, oraz na zwiększeniu liczby studentów zagranicznych. Reforma zakłada też tworzenie przez uczelnie tzw. Krajowych Naukowych Ośrodków Wiodących (KNOW), które koncentrowałyby najwybitniejszych naukowców i dydaktyków, gwarantowały najwyższą jakość badań i kształcenia oraz korzystały z silnego finansowego wsparcia. To rozwiązanie ma sprzyjać wzrostowi konkurencyjności naszych uczelni na międzynarodowym rynku.

[b]Jak te zmiany wpłyną na kształcenie studentów?[/b]

Poprawi się przede wszystkim jakość wykładów i konkurencyjność między studentami. Będziemy też wspierać rozwój naukowy tych najwybitniejszych. I to już na poziomie licencjatu. Każdego roku stu najlepszych studentów z licencjatem będzie mogło liczyć na grant na rozpoczęcie pracy badawczej, która będzie się mogła stać podstawą do uzyskania stopnia doktora. Na poziom i jakość nauczania wpłynie też umiędzynarodowienie polskich uczelni – to kolejny z naszych priorytetów.

[b]Na co kandydaci na studia powinni zwracać uwagę przy wyborze kierunku?[/b]

Namawiam do kierowania się potrzebami rynku pracy i wybierania kierunków technicznych i ścisłych. Dodatkową zachętą niech będzie to, że planujemy w niedługim czasie ogłosić listę tzw. kierunków zamawianych, czyli takich, które rząd uzna za ważne dla gospodarki. Aby je wskazać, zamówiliśmy dokładną analizę rynku pracy. Już dziś jednak wiemy, że kierunki zamawiane wyłonimy właśnie spośród technicznych i ścisłych, bo najbardziej potrzeba nam inżynierów. Najlepsi studenci na zamawianych przez rząd kierunkach dostaną wysokie stypendia – około 1000 zł miesięcznie. Nie oznacza to, że nie potrzebujemy również studentów na kierunkach humanistycznych i społecznych.

[b]Wielu maturzystów wybiera się na uczelnie niepubliczne, czy reforma przewiduje jakieś ulgi w czesnym?[/b]

Dofinansowywanie czesnego będzie przewidziane tylko dla tych uczelni niepublicznych, które spełnią bardzo wysokie kryteria jakościowe. Ale to nie będzie łatwe i dotyczyć może niewielu szkół. Dlatego studenci tych uczelni, którzy nie są w najlepszej sytuacji materialnej, powinni liczyć raczej na stypendia. Przewidujemy zwiększenie puli stypendiów socjalnych. Mam nadzieję, że przy planowanej reformie KRUS uda się wprowadzić system stypendiów dla młodzieży z terenów wiejskich. Chcemy też, by podwoiły się kwoty wypłacanych stypendiów naukowych. Kryteria ich przyznawania zostaną zaostrzone, tak by była to odpowiednio wysoka nagroda za bardzo dobre wyniki, ale także publikacje, udział w konferencjach czy aktywną działalność w kołach naukowych. Zależy nam, by stypendia naukowe dostawali naprawdę najlepsi, najambitniejsi studenci.

[b]Jak sprawdzić, czy uczelnia jest dobra?[/b]

Na pewno warto dokładnie przejrzeć strony internetowe uczelni. Można z nich się dowiedzieć, jakie szkoła oferuje programy dydaktyczne, czy na uczelni wykładają zagraniczni naukowcy. Ale przede wszystkim warto sprawdzić, jakie szkoła ma osiągnięcia w badaniach. Warto też zwracać uwagę, jak uczelnia jest oceniana w rankingach.

[b]To dobre źródło wiedzy o uczelniach?[/b]

Niektórzy mają sceptyczne podejście do rankingów, ale rzetelnie przeprowadzone, uwzględniające wiele kryteriów są dobrym źródłem informacji, choćby o kadrze czy jakości kształcenia. Za jeden z najlepszych rankingów, który śledzę od lat, uważam właśnie ranking „Rzeczpospolitej” i „Perspektyw”. Wierzę, że po zmianach, jakie chcemy wprowadzić, nasze najlepsze uczelnie będą widoczne także w prestiżowych rankingach międzynarodowych, takich jak np. szanghajski, w którym bierze się pod uwagę obok wielu innych kryteriów również liczbę noblistów i światowe nagrody za osiągnięcia naukowe.

[ramka][srodtytul]Uczelnie, które się wyróżniają [/srodtytul]

Kapituła rankingu szkół wyższych „Rzeczpospolitej” i „Perspektyw” 2008 przyznała też nagrody specjalne. Szczególnym wyróżnieniem jest nagroda za wypełnianie misji społecznej. W ten sposób kapituła chce docenić uczelnie, które pełnią ważne zadania społeczne, a w zestawieniach rankingu nie mogą się wykazać np. potencjałem naukowym czy badaniami.

[b]NAGRODY SPECJALNE 2008[/b]

? KUŹNIA KADR 2008

Nagroda za największe postępy w kształceniu kadr naukowych – Uniwersytet Wrocławski

? AWANS 2008

Nagroda za najbardziej efektowny skok do grupy najlepszych uczelni w danym rankingu: – w grupie uczelni akademickich: Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach (skok z 33. na 17. miejsce)

– w grupie niepublicznych uczelni magisterskich: Krakowska Szkoła Wyższa im. Frycza Modrzewskiego (skok z 23. na 14. miejsce)

– w grupie niepublicznych uczelni licencjackich: Olsztyńska Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania im. prof. Tadeusza Kotarbińskiego (skok z 38. na 17. miejsce)

? MISJA 2008

Nagroda za szczególne zasługi w wypełnianiu misji społecznejAkademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie

[i]—rc[/i][/ramka]

[b]Rz: Jakie zmiany czekają szkoły wyższe?[/b]

Barbara Kudrycka: Chcemy przede wszystkim zmienić system finansowania. Na bardziej przejrzysty i promujący uczelnie czy ich jednostki organizacyjne, które mogą być wzorem dla innych, bo mają wysoką jakość kształcenia i wyróżniają się prowadzonymi badaniami. Zależy nam też na poszerzaniu dostępności do studiów, szczególnie dla młodzieży z terenów wiejskich, oraz na zwiększeniu liczby studentów zagranicznych. Reforma zakłada też tworzenie przez uczelnie tzw. Krajowych Naukowych Ośrodków Wiodących (KNOW), które koncentrowałyby najwybitniejszych naukowców i dydaktyków, gwarantowały najwyższą jakość badań i kształcenia oraz korzystały z silnego finansowego wsparcia. To rozwiązanie ma sprzyjać wzrostowi konkurencyjności naszych uczelni na międzynarodowym rynku.

Pozostało 84% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?