Dostęp do Internetu to za mało

Maciej Witucki prezes zarządu Telekomunikacji Polskiej

Publikacja: 20.05.2009 21:44

Dostęp do Internetu to za mało

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Gniewkowski kmg Krzysztof Gniewkowski

Mówiąc o nowych technologiach w kontekście polskiej edukacji, trzeba sobie zadać dwa pytania: czy szkoły mają dostęp do „wędki”, a jednocześnie, czy z tej „wędki” korzystają?

W 2003 roku w polskich gimnazjach jeden komputer przypadał na ok. 22 uczniów, gdy np. w Norwegii ten wskaźnik wynosił 6,3, w Danii – 7,0, a na Węgrzech – 7,5. Z danych GUS wynika, że w ostatnich latach poziom komputeryzacji szkół w Polsce systematycznie rośnie.

I choć wiele pozostaje do zrobienia, wydaje się, że m.in. dzięki takim inicjatywom, jak program Grupy TP „Edukacja z Internetem”, który umożliwił od 2004 roku przyłączenie do światowej sieci 14,5 tys. szkół w całym kraju, czy podjęta ostatnio inicjatywa udostępnienia szerokopasmowych łączy ponad 6,7 tys. bibliotek na obszarach wiejskich i w małych miejscowościach, możemy ze spokojem patrzeć w przyszłość. Warto przypomnieć, że wchodząc do Unii, Polska była jedynym nowym krajem, w którym ponad 80 proc. PC-ów w szkołach podłączonych już było do Internetu.

Czym innym jest pytanie, czy polska szkoła, nawet mając dostęp do innowacji, faktycznie uczy ich wykorzystywania? W moim przekonaniu cały nacisk kładziony na modernizację szkolnictwa będzie parą puszczoną w gwizdek, jeśli nauczyciele nie zaczną w większym stopniu stosować w swojej pracy narzędzi komputerowych i internetowych, przekazując jednocześnie te umiejętności uczniom. Szkoła musi uczyć korzystania z nowych technologii, bo brak takich kwalifikacji to współczesna forma analfabetyzmu. Dlatego równie ważne jak danie wędki jest pokazanie, jak z niej korzystać. M.in. z tych względów zdecydowaliśmy się na stworzenie nowego programu grantowego Fundacji Orange – „Akademia Orange”, w ramach której wspierane będą multimedialne projekty przybliżające kulturę dzieciom i młodzieży, nowatorskie projekty kulturalno-animacyjne czy szkolenia dla pedagogów i animatorów kultury.

Równolegle operatorzy przy wsparciu państwa muszą inwestować w budowę sieci nowej generacji (NGN), aby młodzi Polacy mieli w sieci te same możliwości, z których korzystają ich rówieśnicy w krajach starej Europy. Przesyłanie danych z prędkością kilku megabitów na sekundę to dziś stanowczo za mało.

Andrzej Frycz Modrzewski 450 lat temu stwierdził, że „takie będą rzeczypospolite, jak ich młodzieży chowanie”. Jaką przyszłość Polski zatem chcemy budować dzisiaj?

Mówiąc o nowych technologiach w kontekście polskiej edukacji, trzeba sobie zadać dwa pytania: czy szkoły mają dostęp do „wędki”, a jednocześnie, czy z tej „wędki” korzystają?

W 2003 roku w polskich gimnazjach jeden komputer przypadał na ok. 22 uczniów, gdy np. w Norwegii ten wskaźnik wynosił 6,3, w Danii – 7,0, a na Węgrzech – 7,5. Z danych GUS wynika, że w ostatnich latach poziom komputeryzacji szkół w Polsce systematycznie rośnie.

Pozostało 81% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?