Reklama

Dostęp do Internetu to za mało

Maciej Witucki prezes zarządu Telekomunikacji Polskiej

Publikacja: 20.05.2009 21:44

Dostęp do Internetu to za mało

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Gniewkowski kmg Krzysztof Gniewkowski

Mówiąc o nowych technologiach w kontekście polskiej edukacji, trzeba sobie zadać dwa pytania: czy szkoły mają dostęp do „wędki”, a jednocześnie, czy z tej „wędki” korzystają?

W 2003 roku w polskich gimnazjach jeden komputer przypadał na ok. 22 uczniów, gdy np. w Norwegii ten wskaźnik wynosił 6,3, w Danii – 7,0, a na Węgrzech – 7,5. Z danych GUS wynika, że w ostatnich latach poziom komputeryzacji szkół w Polsce systematycznie rośnie.

I choć wiele pozostaje do zrobienia, wydaje się, że m.in. dzięki takim inicjatywom, jak program Grupy TP „Edukacja z Internetem”, który umożliwił od 2004 roku przyłączenie do światowej sieci 14,5 tys. szkół w całym kraju, czy podjęta ostatnio inicjatywa udostępnienia szerokopasmowych łączy ponad 6,7 tys. bibliotek na obszarach wiejskich i w małych miejscowościach, możemy ze spokojem patrzeć w przyszłość. Warto przypomnieć, że wchodząc do Unii, Polska była jedynym nowym krajem, w którym ponad 80 proc. PC-ów w szkołach podłączonych już było do Internetu.

Czym innym jest pytanie, czy polska szkoła, nawet mając dostęp do innowacji, faktycznie uczy ich wykorzystywania? W moim przekonaniu cały nacisk kładziony na modernizację szkolnictwa będzie parą puszczoną w gwizdek, jeśli nauczyciele nie zaczną w większym stopniu stosować w swojej pracy narzędzi komputerowych i internetowych, przekazując jednocześnie te umiejętności uczniom. Szkoła musi uczyć korzystania z nowych technologii, bo brak takich kwalifikacji to współczesna forma analfabetyzmu. Dlatego równie ważne jak danie wędki jest pokazanie, jak z niej korzystać. M.in. z tych względów zdecydowaliśmy się na stworzenie nowego programu grantowego Fundacji Orange – „Akademia Orange”, w ramach której wspierane będą multimedialne projekty przybliżające kulturę dzieciom i młodzieży, nowatorskie projekty kulturalno-animacyjne czy szkolenia dla pedagogów i animatorów kultury.

Równolegle operatorzy przy wsparciu państwa muszą inwestować w budowę sieci nowej generacji (NGN), aby młodzi Polacy mieli w sieci te same możliwości, z których korzystają ich rówieśnicy w krajach starej Europy. Przesyłanie danych z prędkością kilku megabitów na sekundę to dziś stanowczo za mało.

Reklama
Reklama

Andrzej Frycz Modrzewski 450 lat temu stwierdził, że „takie będą rzeczypospolite, jak ich młodzieży chowanie”. Jaką przyszłość Polski zatem chcemy budować dzisiaj?

Edukacja
Działaj i decyduj, czyli jak nauczyć młodych ludzi sprawczości
Edukacja
Komisja Etyki Reklamy: Zniżki w sklepach za oceny na świadectwie to nieetyczne praktyki
Edukacja
Historia tak, pierniki nie – sprawdziliśmy, które wycieczki wyeliminowały tzw. godziny basiowe
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Czy chłopcy mają w szkole trudniej?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama