Dodawać życia do lat

Dzięki atmosferze i spotkanym tu ludziom czuję się młodsza o dziesięć lat – opowiada słuchaczka krakowskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Dla innych dojrzałych studentów istotne są orientacja we współczesnym świecie, nadążanie za zmianami technologicznymi, wreszcie – wzajemna pomoc. Przez 35 lat w Polsce powstało ponad 250 UTW

Publikacja: 12.05.2010 10:51

Studenci UTW na zajęciach filmowych

Studenci UTW na zajęciach filmowych

Foto: Rzeczpospolita

Red

B y dodawać życia do lat, a nie tylko lat do życia”… – mówiła prof. Halina Szwarc, kierownik Zakładu Gerontologicznego w Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego Lekarzy w Warszawie, 12 listopada 1975 roku podczas wykładu inaugurującego działalność pierwszego w Polsce uniwersytetu trzeciego wieku. Stworzyła go po konsultacjach z inicjatorem pierwszych takich instytucji we Francji Pierre’em Vellasem. Otwarcie jego pierwszego UTW w Tuluzie w 1973 roku zachęcało specjalistów gerontologów i geriatrów do badań nad jakością życia osób starszych, których dzięki postępowi medycyny przybywało w całej Europie. Vellas zdawał sobie sprawę, że zmiana sposobu i warunków życia po przejściu na emeryturę może negatywnie wpłynąć na zdrowie, samopoczucie i kondycję coraz dłużej żyjących kilkudziesięciolatków. Dał więc seniorom nie tylko możliwość zapełnienia luk w edukacji, ale też spotkania się z rówieśnikami i młodszymi studentami. Francuskie uniwersytety trzeciego wieku są dziś centrami kształcenia ustawicznego powiązanymi z francuskimi szkołami wyższymi. Idee Vellasa najszybciej poza Francją znalazły oddźwięk w Belgii, Hiszpanii, Szwajcarii i w Polsce.

[b]Nadprzeciętnie aktywni[/b]

– To była pierwsza w Polsce instytucja, w której dostrzeżono potrzeby człowieka starszego – opowiada o uniwersytecie stworzonym przez prof. Szwarc Krystyna Bielowska, która zajmuje się historią ruchu UTW w Polsce. – W pierwszym roku udział w wykładach wzięły 323 osoby. W ciągu dziesięciu lat ich liczba wzrosła trzykrotnie. Obecnie zaś w naszych zajęciach uczestniczy 1200 osób. Ale zainteresowanych jest znacznie więcej, niektórzy czekają na listach rezerwowych po dwa – trzy lata.

Studenci spotykają się na seminariach z historii Warszawy, sztuki i teatru, na kursach informatycznych i lektoratach angielskiego, niemieckiego, francuskiego, włoskiego, hiszpańskiego. Przyłączają się do zespołów: malarskiego, literackiego, muzycznego, biorą udział w próbach chóru, przychodzą na gimnastykę, grają w brydża…

Wiele z tych zajęć może się odbywać dzięki zaangażowaniu słuchaczy zrzeszonych w kilku grupach, w tym w Zespole Pomocy Koleżeńskiej, którego członkowie odwiedzają chorych seniorów w domach, szpitalach, pomagają w zakupach, wypełnianiu PIT, udzielają porad prawnych. – Wykształcenie bowiem to niejedyna rzecz, jaka jest potrzebna starym ludziom. Istotne są orientacja we współczesnym świecie i nadążanie za zmianami technologicznymi – mówi Bielowska. – To UTW stara się zapewnić swoim słuchaczom, którzy należą zazwyczaj do grupy ludzi nadprzeciętnie aktywnych intelektualnie i fizycznie w swoim przedziale wiekowym.

[srodtytul]Żeby umysł był sprawny…[/srodtytul]

Od 1981 roku działa Sekcja Uniwersytetów Trzeciego Wieku przy Polskim Towarzystwie Gerontologicznym. Sekcja polskich UTW należy do Międzynarodowego Stowarzyszenia Uniwersytetów Trzeciego Wieku (AIUTA).

Ciągle powstają nowe uniwersytety. Jagielloński UTW w Krakowie działał początkowo jako studium międzyuczelniane Uniwersytetu Jagiellońskiego i Akademii Medycznej (połączonych w 1993 roku). Zrzeszający dziś blisko 5 tys. studentów JUTW od 28 lat realizuje autorski program edukacji seniorów. – Zależy nam, aby zajęcia naszego uniwersytetu były naprawdę na dobrym poziomie. – tłumaczy psycholog Helena Więckowska, która pilotuje działalność placówki od początku jej istnienia.

Takie założenia rzeczywiście odpowiadają studentom. – Po przejściu na emeryturę założyłam sobie, że mój umysł musi pozostać w tym samym stanie, co przed zakończeniem pracy – opowiada Marta Przegon, która uczyła języka polskiego w gimnazjum. – Dlatego z zainteresowaniem uczestniczę w zajęciach, współtworzę program seminarium literackiego.

– Te zajęcia to świetna rehabilitacja mózgu – sekunduje jej Elżbieta Kurek. – Z JUTW zetknęłam się w bardzo trudnej dla mnie chwili po stracie męża, dziś, dzięki panującej tu atmosferze i spotkanym ludziom, czuję się młodsza o dziesięć lat – dodaje.

Najaktywniejsi studenci pracują w sekcjach oraz kontynuują naukę zrzeszeni w samokształceniowych kołach naukowych. Niektórzy spotykają się tam już od ponad 20 lat. – Zgraliśmy się już po pierwszej sesji – śmieje się Maria Taborska, która na UTW rozwija zainteresowanie historią sztuki i dzieli się z kolegami swoją wiedzą – z wykształcenia jest biologiem.

Podobnie jak wielu seniorów zrzeszonych w innych UTW, także ci z Krakowa angażują się w pomoc innym – to element misji tej placówki. – Już w latach 80. organizowaliśmy akcje samopomocowe dla seniorów studentów, pomagając im w sprawach życiowych, czasem medycznych, łącznie ze wsparciem w ostatnich dniach życia. Dziś pomagamy także najmłodszym, udzielając korepetycji, współpracujemy z rodzinnymi domami dziecka – opowiada opiekun roku Małgorzata Woźnicka.

[srodtytul]Wspomnienia? Bezcenne[/srodtytul]

Także dziś dla wielu słuchaczy UTW emerytura to nie tylko czas uzupełniania wiedzy, rozwijania pasji, ale też pomagania innym, dzielenia się z nimi życiowymi doświadczeniami i wspomnieniami. Tak było np. w Radzyniu Podlaskim. Tutejszy UTW istnieje od 2005 roku, zrzesza 65 słuchaczy i jest filią UTW w Lublinie. We współpracy z Radzyńskim Stowarzyszeniem dla Kultury „Stuk-Puk” UTW przez niemal rok przygotował film „Dziadki-dziatkom. Pamiętnik ze Starego Radzynia”.

– Mieliśmy pomysł i wygraliśmy grant na taki film w konkursie „Seniorzy w akcji“ – opowiada Jakub Jakubowski, reżyser. – A realizację umożliwili nam słuchacze UTW. To oni pomogli nam znaleźć rozmówców (albo sami wystąpili przed kamerami). Opowiedzieli nam o swojej młodości w Radzyniu, o tym, jak wtedy wyglądało miasto, co robili w dzień wybuchu wojny, gdzie chodzili na wagary, pokazali, gdzie mieszkał żydowski sklepikarz… Okazało się, że wspomnienia starszych mieszkańców miasta dla nas, ludzi pomiędzy 25. a 35. rokiem życia, były czymś zaskakującym, nowym, bezcennym. Czymś, czego mogliśmy się dowiedzieć tylko od nich. A bohaterów filmu nasz pomysł na tyle przekonał, że przypominali sobie coraz więcej szczegółów opowieści, chętnie też chodzili z nami na spacery po mieście, jechali w plener, bo chcieliśmy sfilmować miejsca, o których opowiadali – dodaje Jakubowski.

Na premierze filmu w grudniu 2009 r. spotkało się 300 osób. Na kolejny seans przyszło następnych 200. Do końca stycznia rozszedł się niemal całkowicie półtysięczny nakład płyty z filmem.

Dziś w kraju działa ponad 250 uniwersytetów trzeciego wieku, tylko w Warszawie jest ich około 30. Coraz więcej zajęć i imprez odbywać się może dzięki grantom, dotacjom pozyskiwanym przez organizacje, gminy, fundacje oraz dzięki pracy osób zaangażowanych w aktywizację seniorów.

Nie zawsze są to placówki tworzone według idei Pierre’a Vellasa, który widział UTW jako ośrodki dydaktyczne, ściśle związane z uczelniami, o wysokim poziomie naukowym. Wciąż jednak ich przybywa. To właśnie UTW w najszerszym zakresie zajmują się dziś w Polsce aktywizacją seniorów i powodują, że stereotypowy wizerunek bezradnych starych ludzi stopniowo zastępowany jest obrazem seniorów aktywnych, pełnych życia i zaangażowania w sprawy wielu pokoleń.

[ramka]Więcej o ruchu UTW i sytuacji seniorów w Polsce na stronach:

? [link=http://www.utw.pl]www.utw.pl[/link] – Uniwersytety Trzeciego Wieku

? [link=http://www.federacjautw.pl]www.federacjautw.pl[/link] – Ogólnopolska Federacja Stowarzyszeń UTW z siedzibą w Nowym Sączu

? [link=http://www.porozumienieutw.pl]www.porozumienieutw.pl[/link] – Ogólnopolskie Porozumienie UTW z siedzibą w Warszawie

? [link=http://www.seniorzywakcji.pl]www.seniorzywakcji.pl[/link] – konkurs „Seniorzy w akcji”

? [link=http://www.zysk50plus.pl]www.zysk50plus.pl[/link] – „Zysk z dojrzałości” – projekt Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce promujący zatrudnianie osób 50+ i edukację na temat zarządzania wiekiem

? [link=http://www.rpo.gov.pl/pliki/12228594450.pdf]www.rpo.gov.pl/pliki/12228594450.pdf[/link] – raport „Stan przestrzegania praw osób starszych w Polsce. Analiza i rekomendacje działań” wydany przez Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich

? [link=http://www.innowacyjnosc.gpw.pl/kip/index.php]www.innowacyjnosc.gpw.pl/kip/index.php[/link] – raport przygotowany przez Zespół Doradców Strategicznych Prezesa Rady Ministrów[/ramka]

Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?