[b]Rz: Jak rozsądnie zabrać się do pracy, by przygotować się do sesji?[/b]
[b]Radosław Kaczan:[/b] Rozważanie na ten temat zacząłbym od poznania fizjologicznych podstawy procesu uczenia. Każdy z nas ma indywidualne preferencje co do tego, jak najbardziej efektywnie przyswoić materiał i jakich do tego potrzebuje warunków. Warto pamiętać, że efektywniej się uczymy, gdy mamy zapewnione w miarę regularne przerwy na odpoczynek i sen. Dobrym sposobem na zwiększenie wydajności i podniesienie poziomu energii jest aktywność fizyczna. Wiadomo,
że ruch i gimnastyka powodują lepsze dotlenienie i odżywienie organizmu, także tkanki nerwowej, i z tym wiąże się najczęściej dobroczynne działanie ćwiczeń fizycznych. Ale to niejedyny powód, by sądzić, że ruch ma wpływ na poprawę pamięci, a co za tym idzie – ma związek z łatwością uczenia. Z przeprowadzanych przez zespół Carla Cotmana z University of California w Irvine (USA) w latach 90. XX wieku badań wynika, że pod wpływem ćwiczeń ruchowych wzmaga się w mózgu synteza białka zwanego neurotrofiną. To białko jest kluczowe dla rozwoju i naprawy układu nerwowego. A w 2008 roku Benjamin Greenwood z zespołem z University of Colorado dowiedli, że zwierzęta lepiej zapamiętują zadanie, gdy biegają co najmniej sześć tygodni przed przystąpieniem do nauki. Jak widać, ruch daje większe szanse na zaliczenie egzaminu niż np. posiłkowanie się w czasie sesji kofeiną czy innymi dopalaczami. Dlatego też już od października należy zabrać się do pracy. Przygotowanie do sesji to nie ostatnie tygodnie, ale cały semestr pracy. Trzeba bowiem przeczytać opasłe tomy lektur. Tego nie zrobimy w tydzień, nawet jeśli skończyliśmy kurs szybkiego czytania. Publikację trzeba przecież przeczytać ze zrozumieniem i niezbędne jest rozwiązywanie zadań i opanowanie materiału. Tam gdzie na studiach wymagane jest zapoznanie się z dużą ilością materiału, który trzeba przeczytać, zrozumieć, przemyśleć, nie można oczekiwać, że uda się to w ciągu tygodnia.
[b]Jakie są mechanizmy zapamiętywania?[/b]
Uczenie się złożonego i skomplikowanego materiału wymaga zastosowania odpowiednich strategii. Nie mogą się one opierać na prostym mechanicznym powtarzaniu materiału. Najskuteczniejsze strategie uczenia się oparte są m.in. na dzieleniu materiału na sensowne części. Należy przy tym pamiętać, by nowe wiadomości wiązać z tymi już posiadanymi i poszukiwać ich głębokiej struktury. Ogólnie mówiąc, tym więcej pamiętamy, im więcej dobrze zrozumiemy. Materiał będzie lepiej zapamiętany również wtedy, gdy uda nam się np. wzbogacić o przykłady, historie, które go ilustrują, czy odniesienia do osobistych doświadczeń. Ważna jest też motywacja do nauki.