Bariery w edukacji najmłodszych dzieci - raport

Jest aż 45 barier w edukacji najmłodszych: m.in. brak poradników i opłaty za przedszkola

Publikacja: 18.09.2010 03:31

Bariery w edukacji najmłodszych dzieci - raport

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Co przeszkadza w edukacji najmłodszych? Sprawdziły to Fundacja Rozwoju Dzieci im. J.A. Komeńskiego oraz Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności. Zleciły raport, który opracowano na podstawie wywiadów m.in. z pracownikami oświaty i różnych badań, np. na temat dostępu do zajęć pozalekcyjnych i opieki zdrowotnej.

Opracowanie “Edukacja małych dzieci: standardy – bariery – szanse” wylicza 45 problemów. Wśród nich opłaty za przedszkola czy brak rzetelnych poradników dla rodziców.

Z analiz wynika też, że dzieci z mniejszych miast i wsi rzadziej korzystają z zajęć poza szkołą.

Rodzice i opiekunowie zapominają, że dzieci uczą się, wykorzystując np. zmysł węchu, dotyku, słuchu. Za mało przebywają też z maluchami na świeżym powietrzu.

Dzieci mają również wciąż zbyt rzadki kontakt z książkami i zabawkami edukacyjnymi.

– Największy błąd to sprowadzanie edukacji do stopni i uważanie, że zaczyna się ona z chwilą, gdy dziecko idzie do szkoły – mówi prof. Anna Giza, socjolog UW, współautorka raportu.

Psycholog z Fundacji im. Komeńskiego Monika Rościszewska-Woźniak dodaje, że wciąż nie doceniamy, jak ważne dla rozwoju dziecka są najwcześniejsze lata jego życia: – Niby każdy wie, jak szybko uczą się małe dzieci, np. jak wiele nowych słów zapamiętują, ale nie wiążemy tego z ich edukacją.

Przekonanie, że małym dzieciom należy jedynie zapewnić opiekę, a nie warunki rozwoju, to kolejna bariera w ich edukacji. Poprawie sytuacji nie sprzyja postrzeganie przez społeczeństwo żłobków jako przechowalni dla dzieci, których rodzice muszą pracować.

– W sytuacji gdy zmienia się model rodziny, coraz więcej jest jedynaków i rodziców samotnie wychowujących dziecko, to żłobek czy przedszkole są miejscami, gdzie dziecko może poznać inne osoby, nauczyć się umiejętności negocjacji i komunikacji – podkreśla prof. Giza.

Naukowcy wytykają też brak żłobków i przedszkoli oraz obwarowanie przyjęcia do nich przepisami, które praktycznie uniemożliwiają zapisanie dziecka niepracujących rodziców.

– Jeśli chcemy zmieniać tę sytuację, to konieczne jest objęcie przedszkoli subwencją oświatową – uważa Teresa Ogrodzińska, prezes Fundacji im. Komeńskiego. Obywatelski projekt ustawy w tej sprawie złożył do Sejmu ZNP.

Co przeszkadza w edukacji najmłodszych? Sprawdziły to Fundacja Rozwoju Dzieci im. J.A. Komeńskiego oraz Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności. Zleciły raport, który opracowano na podstawie wywiadów m.in. z pracownikami oświaty i różnych badań, np. na temat dostępu do zajęć pozalekcyjnych i opieki zdrowotnej.

Opracowanie “Edukacja małych dzieci: standardy – bariery – szanse” wylicza 45 problemów. Wśród nich opłaty za przedszkola czy brak rzetelnych poradników dla rodziców.

Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?