Reklama
Rozwiń
Reklama

Uczniowie z Wietnamu zdolniejsi od Niemców

Kraj Azji Południowo-wschodniej wyrasta na lidera pod względem wyników osiąganych przez młodzież w testach PISA.

Aktualizacja: 02.11.2015 10:10 Publikacja: 02.11.2015 09:54

Uczniowie z Wietnamu zdolniejsi od Niemców

Foto: 123RF

Najnowsze wyniki prestiżowych testów PISA, które porównują umiejętności młodzieży szkolnej z rozmaitych krajów na świecie, dowodzą, że staje się liderem nie tylko regionu, ale i wyprzedza wiele krajów rozwiniętych jak USA czy Wielka Brytania pod względem wyników osiąganych przez najmłodszych obywateli.


Wietnam wyrasta dziś na jeden z ważniejszych krajów Azji oraz grupy ASEAN. Dołączenie do gospodarczej unii TPP, w której wstępne porozumienie osiągnięto przed kilkoma tygodniami, pozwoli Hanoi uzyskać dostęp do światowego rynku, skupiającego blisko 40 proc. łącznego PKB globu. Kraj jest militarne i ekonomicznie wspierany przez USA, a do tego dysponuje tak zdolną młodzieżą. Co kryje się za sukcesem Wietnamu?

Młodzi uczniowie z Wietnamu pierwszy raz przystąpili do PISA przed 3 laty. Wówczas wyprzedzili Amerykanów i Brytyjczyków, osiągając wyniki wyższe od średniej państw OECD. W tegorocznej edycji rankingu rezultaty osiągnięte przez kolejny rocznik piętnastolatków (młodzież w tym wieku bierze udział w badaniu) dały Wietnamowi 12. miejsce na 76 państw biorących udział w plebiscycie.

Ponad jedna piąta wydatków rządowych w Wietnamie od kilku lat jest przeznaczana na edukację. Nauczyciele to jeden z uprzywilejowanych zawodów, który cieszy się społecznym szacunkiem. Z kolei uczniowie są zmotywowani, ponieważ wiedzą, że nauka jest dla nich szansą na lepsze życie. Dzięki tak ogromnej determinacji Wietnam uzyskuje w badaniu PISA miejsce powyżej Stanów Zjednoczonych (28.), Szwecji (35.) czy Danii (20.). Za Wietnamem, na trzynastej pozycji, plasują się również Niemcy. Co piąty uczeń z najbiedniejszych rodzin w kraju uzyskiwał wyniki kwalifikujące go do grupy 25 proc. najlepszych ze wszystkich krajów PISA 2015. Dla porównania jedynie 6 proc. młodzieży z ubogich rodzin w OECD wykazywało podobnie wysokie umiejętności.


Kluczem do sukcesu są, według specjalistów, wysokie wymagania kładzione na umiejętności matematyczne rozwijane od najmłodszych lat. Prawie wszyscy 10-latkowie są w stanie dodawać liczby czterocyfowe, a 85 proc. z nich umie odejmować ułamki. W Indiach ta sama grupa wiekowa zaledwie w 47 proc. sprawdza się w wykonywaniu odejmowania na liczbach dwucyfrowych.

Reklama
Reklama

W ocenie wietnamskiego systemu edukacji pojawia się także uznanie wobec pogłębiania wiedzy uczniów, a nie jedynie serwowania im szerokiego spektrum informacji z rozmaitych dziedzin. Tak ma wyglądać główny schemat nauczania w krajach OECD. W innych ocenach ponownie wraca kwestia nauk ścisłych. Szkoły w Wietnamie oferują w przeważającej większości (95 proc.) zajęcia dodatkowe z matematyki. To trzeci wynik na świecie w rankingu PISA. Ważne jest także zaangażowanie rodziców w edukację i w wymaganie od nauczycieli odpowiedniego poziomu nauczania. Pod tym względem kraj zajmuje 8. miejsce.

Edukacja
Pisownia na nowo. Co zmieni się w polskiej ortografii od przyszłego roku?
Edukacja
Działaj i decyduj, czyli jak nauczyć młodych ludzi sprawczości
Edukacja
Komisja Etyki Reklamy: Zniżki w sklepach za oceny na świadectwie to nieetyczne praktyki
Edukacja
Historia tak, pierniki nie – sprawdziliśmy, które wycieczki wyeliminowały tzw. godziny basiowe
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Czy chłopcy mają w szkole trudniej?
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama