Najlepsze byłyby klasy z zabawkami

Rozmowa: dr Aldona Kopik, z Akademii Świętokrzyskiej, prowadziła badania „Dziecko sześcioletnie u progu nauki szkolnej” na ok. 70 tys. dzieci

Publikacja: 28.02.2008 04:09

Najlepsze byłyby klasy z zabawkami

Foto: Rzeczpospolita

Rz: Czy polskie sześciolatki mogą iść do szkoły?

dr Aldona Kopik

: Mogą, ale tylko do dobrze przygotowanej, w której uczy przeszkolony nauczyciel i program jest dostosowany do możliwości dziecka.

Co to znaczy dobrze przygotowana szkoła?

To taka, w której dziecko będzie się czuło bezpiecznie. W podstawówce sześciolatek spotka się z dwunasto-, trzynastolatkami. Dlatego przygotowana szkoła to taka, w której jest osobne miejsce dla małych dzieci, w którym nie będą popychane na korytarzu, będą mogły spokojnie zjeść obiad. Sześciolatek potrzebuje klasy, w której będzie miał zabawki i dywan, żeby mógł poleżeć. Potrzebuje też dostosowanych toalet. Obawiam się, że wiele szkół nie spełnia tych warunków.

A przygotowani nauczyciele?

Wielu nauczycieli nawet w klasach I – III pracuje w rytmie 45-minutowym. Sześciolatek funkcjonuje w półgodzinnym. Uczy się przez zabawę.

Jak pogodzić w jednej klasie uczenie siedmio- i sześciolatków?

To wymaga małych klas, by móc indywidualnie podejść do każdego dziecka. Tym bardziej że spotkają się w nich siedmiolatki po zerówce, które będą czytać, liczyć i pisać, oraz sześciolatki, które nie trzymały w rękach nożyczek, nie rysowały kredkami, bo nie były wcześniej w przedszkolu. To będzie trudny do pokonania problem, bo dzieci bardzo szybko się porównują. Zauważają, kto jest w czym dobry, a komu nic nie wychodzi. Sześciolatkom trzeba będzie poświęcić więcej uwagi.

A siedmiolatki będą się nudziły.

Dlatego wolałabym zupełnie odrębny program dla dzieci sześcioletnich. Tymczasem ministerstwo proponuje przynajmniej w pierwszych latach włączanie sześciolatków do klas siedmiolatków.

A ten rok to ogromne różnice w rozwoju emocjonalnym, umysłowym, fizycznym, społecznym.

Różnice edukacyjne się wyrównają czy też odczuwane będą w gimnazjum i liceum?

To jest bardzo różnie. Dziecko może zacząć funkcjonować jako to gorsze.

Wielu rodziców nie chce obniżania wieku szkolnego.

Bo wiąże się to także z obowiązkami dla nich. Dzieci w polskich szkołach mają dużo zadawane do domu. Rodzice często godzinami odrabiają z nimi zadania.

Rz: Czy polskie sześciolatki mogą iść do szkoły?

dr Aldona Kopik

Pozostało 97% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?