W 2007 roku w Małopolsce maturę zdawało ponad 37 tys. osób. Egzamin z matematyki wybrało niemal 7 tys. Blisko połowa, bo 3309 osób, na poziomie podstawowym. Zdało go 79 proc. ze średnim wynikiem 43,8 proc. Z kolei na poziomie rozszerzonym do egzaminu z matematyki na maturze przystąpiło 3669 uczniów. Zaliczyło go 94,2 proc. przy średnim wyniku 53 proc. – Ta matura nie poszła najlepiej – komentowali pedagodzy.
Za dwa lata matura z matematyki będzie obowiązkowa. Małopolskie kuratorium szuka więc sposobów, jak poprawić wyniki. Chce, by uczniowie szkół ponadgimnazjalnych, gdzie nauka kończy się egzaminem dojrzałości, uczyli się grać w szachy i inne gry logiczne. – Ściągnęliśmy pomysł z województwa podkarpackiego – tłumaczy Wincenty Janowiak, dyrektor wydziału kształcenia ponadgimnazjalnego i ustawicznego krakowskiego kuratorium.
Rzeczywiście, oświatowi urzędnicy z Rzeszowa już kilka miesięcy temu wpadli na pomysł, by uczniowie poznawali tajniki gry w szachy. – Doceniamy walory wychowawcze i edukacyjne tej gry. Szachy uczą logicznego myślenia i przewidywania konsekwencji własnych decyzji, a to się może przydać także w nauce przedmiotów ścisłych – mówi Marek Kądziołka z rzeszowskiego kuratorium.
Na Podkarpaciu w nowym roku szkolnym odbędą się szkolenia dla instruktorów, którzy potem trafią do szkół i będą uczyć gry w szachy młodzież. W Małopolsce uczniowie poznają tajniki gier logicznych wcześniej. – Wszystko zależy od zainteresowania uczniów i nauczycieli, którzy będą prowadzić takie zajęcia. Jestem przekonany, że zainteresowanie będzie i lekcje szachowe zostaną wprowadzone już w roku szkolnym 2008/2009 – uważa dyrektor Janowiak.
Na razie w Małopolsce nie ma nauczycieli, którzy mogliby poprowadzić takie zajęcia. Kuratorium wie jednak, skąd ich wziąć: chce, by zostali przeszkoleni za pieniądze z Unii Europejskiej. – To bardzo ciekawy projekt. Jeśli wpłynie do nas wniosek o dofinansowanie takich szkoleń, to się nad nim zastanowimy – mówi Katarzyna Kopiec z Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie.