Społeczeństwo informacyjne to takie, w którym wszechstronne wykorzystanie informacji stanowi znaczącą wartość ekonomiczną, społeczną i kulturową. Budowa takiego społeczeństwa wymaga podniesienia poziomu umiejętności wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych oraz warunkuje konieczność wprowadzenia nowoczesnych technologii informacyjnych do procesu dydaktycznego.
W „Strategii rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do 2013 roku’ (SRSI 2013) wskazuje się wielokrotnie na znaczenie edukacji i wykorzystania w niej ICT. Istotnym celem postawionym w strategii jest podniesienie poziomu dostępności edukacji (od przedszkola do uczelni wyższej) oraz upowszechnianie zasady nauki przez całe życie przez wykorzystanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Realizacja tego i pozostałych celów SRSI 2013 podniesie świadomość dzieci i młodzieży w zakresie wykorzystania urządzeń i usług komunikacji elektronicznej. Pozwoli im na korzystanie z wszechstronnej oferty edukacyjnej opartej na zasobach informacyjnych prestiżowych ośrodków naukowych oraz lepsze przygotowanie do wyzwań rynku pracy.
Zastosowanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych w edukacji jest jednym z istotnych elementów zapewnienia społeczeństwu powszechnego i efektywnego wykorzystania wiedzy i informacji do harmonijnego rozwoju w wymiarze społecznym, ekonomicznym i osobistym.
Tylko gdy będziemy mieć dobrze wyedukowanych obywateli, świadomych korzyści i zagrożeń wynikających z wpływu nowoczesnych technologii na funkcjonowanie społeczeństw oraz potrafiących mądrze, a także twórczo korzystać ze zdobyczy oferowanych przez nowoczesne narzędzia ICT, będziemy mogli mówić o społeczeństwie informacyjnym w pełnym tego pojęcia znaczeniu.