[b]Rz: Z roku na rok rośnie liczba osób z wyższym wykształceniem. Czy dobre wykształcenie nadal daje przewagę na rynku pracy? Czy jest inwestycją w karierę?[/b]
[b]Prof. Paweł Bożyk:[/b] Polska weszła w okres, kiedy wyższe wykształcenie pozwala na skuteczną rywalizację na rynku pracy. Jest to pewnego rodzaju wymóg cywilizacyjny. Ukończenie szkoły średniej już nie wystarcza. Studia zapewniają przede wszystkim specjalizację zawodową i zwiększają konkurencyjność.
[b]Które kierunki są teraz najpopularniejsze, a które cieszą się coraz mniejszym zainteresowaniem?[/b]
Prof. Paweł Bożyk: Powoli przemija moda na tak popularne jeszcze kilka lat temu kierunki jak zarządzanie i marketing, handel zagraniczny i logistyka. W czasie pojawiło się kilka nowych specjalizacji, takich, jak bankowość, finanse międzynarodowe, integracja europejska, biznes międzynarodowy albo spółdzielczość, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród studentów i pracodawców. Trzeba pamiętać, że ich popularność ma charakter przejściowy. Oprócz ekonomii do bardzo modnych obecnie kierunków należą psychologia, turystyka i rekreacja, prawo, politologia i stosunki międzynarodowe, które od wielu lat utrzymują się na pierwszych pozycjach w rankingach najpopularniejszych kierunków studiów w Polsce.
Aleksandra Bęczkowska: Absolwenci psychologii, socjologii, pedagogiki, prawa, dziennikarstwa i komunikacji społecznej to największa grupa wśród osób ubiegających się o pracę. Przedsiębiorcy bardzo często poszukują studentów kierunków informatycznych, inżynieryjnych oraz ekonomicznych. Jak możemy zauważyć, preferencje studentów często się rozmijają z oczekiwaniami pracodawców.