Dla organizatorów imprez i dyrektorów bibliotek

Dziś, by osiągnąć sukces w charakterze menedżera w branży kulturalnej, trzeba znać podstawy prawa, zarządzania, rachunkowości i ekonomii. Tego wszystkiego uczą przyszłych szefów placówek kulturalnych i pracowników firm eventowych publiczne i prywatne uczelnie w zachodniej Polsce

Aktualizacja: 17.09.2009 17:45 Publikacja: 17.09.2009 17:44

Uniwersytet Wrocławski ma w ofercie edukacyjnej podyplomowe studia „Menedżer kultury we współpracy regionów Unii Europejskiej – podyplomowe studia promocji kultury” na wydziale filologicznym. – Studia, prowadzone pod patronatem Konsulatu Generalnego RFN we Wrocławiu, przeznaczone są dla absolwentów szkół wyższych z tytułem licencjata lub magistra zainteresowanych promocją wszelkich zjawisk kulturalnych – mówią przedstawiciele uczelni.

Z danych uczelni wynika, że na te studia zapisują się głównie animatorzy kultury i osoby zatrudnione w centrach kultury.

Zajęcia – w sumie 192 godziny – w systemie zaocznym rozpoczną się 17 października. Zapisy potrwają do 12 października, a o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.

Od kandydatów wymagana jest podstawowa znajomość języka angielskiego lub niemieckiego. – Studia mają charakter doskonalący. Po ich ukończeniu absolwenci będą dysponować praktyczną wiedzą z zakresu prawnych i ekonomicznych aspektów funkcjonowania placówek kulturalnych w państwach UE oraz poznają możliwości promocji kultury. Będą wiedzieć, jak wypełniać wnioski o finansowanie, jak pozyskiwać sponsorów czy promować wizerunek, a także, jak nawiązywać współpracę z partnerami zagranicznymi – tłumaczą przedstawiciele uczelni.

W czasie nauki studenci będą mieli zajęcia poświęcone m.in. zagadnieniom takim jak: organizacja i zarządzanie życia kulturalnego w Unii Europejskiej; podmioty kultury; kraje niemieckiego obszaru językowego; instytucje, fundacje, federalizm w życiu kulturalnym; współpraca z Polską; Śląsk – edukacja regionalna; wielokulturowość; instytucje życia kulturalnego; współpraca przygraniczna; projekty międzynarodowe. Dowiedzą się też, na czym polega współpraca regionalna Unii Europejskiej czy promocja kultury, a także jak wypełnić wnioski o dotacje.

[srodtytul]Księgowy od kultury [/srodtytul]

Do 25 września trwają zapisy na studia podyplomowe „Rachunkowość w zarządzaniu instytucjami kultury” organizowane przez Wydział Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Szczecińskiego. – Celem tych studiów jest przekazanie i usystematyzowanie wiedzy dotyczącej wykorzystania rachunkowości w zarządzaniu instytucjami kultury – mówią przedstawiciele uczelni.

Studia adresowane są do osób, które chcą zdobyć wiedzę ekonomiczną ze szczególnym uwzględnieniem rachunkowości i sprawozdawczości finansowej, rachunku kosztów, organizacji, finansowania i zarządzania. Zajęcia łączą wiedzę z zakresu ekonomii, zarządzania, rachunkowości finansowej oraz sprawozdawczości i analizy. Główni księgowi po ukończeniu tych studiów mogą się ubiegać o certyfikat Ministerstwa Finansów do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Nauka będzie się odbywać w systemie zaocznym i potrwa rok. W programie znalazły się m.in.: podstawy zarządzania, teoria rachunkowości, wybrane zagadnienia prawa, organizacja rachunkowości i kontroli wewnętrznej oraz pozyskiwanie i rozliczanie środków UE. W sumie na zajęcia przewidziano 230 godzin. Nauka jest płatna. Czesne za rok wynosi 3,6 tys. zł, a jeśli wnoszone jest w dwóch ratach, to 3,8 tys. zł.

[srodtytul]Kultura gospodarcza w Gnieźnie[/srodtytul]

Studia podyplomowe pod nazwą „Zarządzanie instytucjami kultury” można też zacząć w Gnieźnieńskiej Wyższej Szkole Humanistyczno-Menedżerskiej Millenium. – Przekazujemy studentom wiedzę i umożliwiamy im zdobycie kompetencji w dziedzinie księgowości małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) oraz prowadzenia spraw osobowych. Koncentrujemy się na trzech obszarach: księgowości, kadrach i płacach, co pozwala słuchaczom na wyrobienie umiejętności potrzebnych w pracy na stanowiskach związanych z problematyką finansową; kadrową przedsiębiorstwa lub instytucji non profit – tłumaczą przedstawiciele uczelni. Dodają, że absolwenci dostają kompetencje do kierowania, a także pracy na stanowiskach w muzeach, domach kultury, galeriach, teatrach, kinach, bibliotekach publicznych.

W programie studiów są m.in.: wiedza o kulturze gospodarczej; zarządzanie w kulturze; podstawy marketingu w kulturze; komputer i Internet w zarządzaniu kulturą; podstawy PR, techniki zarządzania zasobami ludzkimi w kulturze; metody planowania działalności kulturalnej; organizacja – animacja kultury; historia kultury; socjologia kultury; komunikacja kulturowa; podstawy ekonomii kultury.

Studia trwają rok, nauka odbywa się w systemie zaocznym. W sumie słuchacze będą uczestniczyć w 180 godzinach zajęć. Czesne wynosi 2,6 tys. zł za rok.

Uniwersytet Wrocławski ma w ofercie edukacyjnej podyplomowe studia „Menedżer kultury we współpracy regionów Unii Europejskiej – podyplomowe studia promocji kultury” na wydziale filologicznym. – Studia, prowadzone pod patronatem Konsulatu Generalnego RFN we Wrocławiu, przeznaczone są dla absolwentów szkół wyższych z tytułem licencjata lub magistra zainteresowanych promocją wszelkich zjawisk kulturalnych – mówią przedstawiciele uczelni.

Z danych uczelni wynika, że na te studia zapisują się głównie animatorzy kultury i osoby zatrudnione w centrach kultury.

Pozostało 88% artykułu
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Matriał Promocyjny
Ojcowie na urlopie to korzyści dla ich dzieci, rodzin, ale i firm
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska