[srodtytul]Umiędzynarodowienie studiów 15 proc.[/srodtytul]
Przy ocenie umiędzynarodowienia studiów brano pod uwagę następujące kryteria: [b]Programy studiów prowadzone całkowicie w j. obcych[/b] w roku akad. 2009/10 (4 proc.)
[b]Studiujący w językach obcych[/b] – parametr mierzony liczbą studentów studiujących w j.obcych w roku akad. 2009/10 (3 proc.)
[b]Wymiana studencka (wyjazdy)[/b] – mierzona liczbą studentów wyjeżdżających w ramach wymiany zagranicznej, na co najmniej jeden semestr w roku akad. 2008/09, z wyeksponowaniem wyjazdów w ramach programu Erasmus, w proporcji do ogólnej liczby studentów (2,5 proc.)
[b]Wymiana studencka (przyjazdy)[/b] - mierzona liczba studentów przyjeżdżających w ramach wymiany, na co najmniej jeden semestr w roku akad. 2008/09, z wyeksponowaniem przyjazdów w ramach programu Erasmus, w proporcji do ogólnej liczby studentów (2,5 proc.)
[b]Wielokulturowość środowiska studenckiego (obcokrajowcy)[/b] - mierzona liczbą studentów obcokrajowców w proporcji do ogólnej liczby studentów (1 proc.)
[b]Nauczyciele akademiccy z zagranicy[/b] - mierzony liczbą nauczycieli akademickich cudzoziemców w stosunku do ogólnej liczby nauczycieli akademickich (1 proc.)
[b]Wykłady w językach obcych[/b] – parametr mierzony liczbą prowadzonych wykładów w j.obcych w r. akad. 2008/09 (0,5 proc.)
[b]Szkoły letnie[/b] - liczba szkół letnich oraz liczba ich uczestników w roku 2009 (0,5 proc.)[/ramka]
[ramka][srodtytul]Ranking Niepublicznych Uczelni Magisterskich 2010[/srodtytul]
Uwzględniając specyfikę niepublicznych szkół wyższych posiadających uprawnienia magisterskie wykorzystano w tym rankingu nieco odmienne kryteria niż w przypadku rankingu uczelni posiadających uprawnienia do nadawania stopnia doktora. Zachowując pięć grup kryteriów: prestiż (z ogólną wagą 20 proc.), siłę naukową (z wagą 40 proc.), warunki studiowania (28 proc.), innowacyjność (2 proc.) oraz umiędzynarodowienie studiów (10 proc.) odmiennie określono kryteria cząstkowe.
[b]Prestiż 20 proc.[/b]
Ocena przez kadrę akademicką - liczba wskazań danej uczelni w badaniu ankietowym wśród kadry profesorskiej (profesorowie belwederscy mianowani w trzech ostatnich latach) oraz doktorów habilitowanych, którzy uzyskali habilitację w trzech ostatnich latach (10 proc.)
Preferencje pracodawców – liczba wskazań danej uczelni w badaniu ankietowym przeprowadzonym na reprezentatywnej grupie pracodawców przez ośrodek badawczy PENTOR (10 proc.)
[b]Siła naukowa 40 proc.[/b]
Przyjęto, że miarą siły naukowej uczelni niepublicznych są: Uprawnienia doktorskie i habilitacyjne - mierzone sumą uprawnień habilitacyjnych z wagą 1,5 i uprawnień doktorskich z wagą 1,0 (10 proc.)
[b]Uprawnienia magisterskie[/b] - mierzone liczbą kierunków, na których studia można ukończyć z tytułem magistra (8 proc.)
[b]Rozwój kadry własnej[/b] - zdefiniowany jako liczba tytułów i stopni naukowych uzyskanych przez pracowników uczelni w roku 2009 (doktorzy z wagą 1,0; doktorzy habilitowani z wagą 1,5 oraz osoby posiadające tytuł profesorski z wagą 2,0) w stosunku do ogólnej liczby nauczycieli akademickich uczelni (5 proc.)
[b]Nasycenie kadry osobami o najwyższych kwalifikacjach[/b] - zdefiniowane jako liczba wysokokwalifikowanej kadry nauczającej na uczelni (ze stopniem doktora habilitowanego lub tytułem profesorskim) w odniesieniu do ogólnej liczby nauczycieli akademickich uczelni (5 proc.)
[b]Potencjał naukowy (ocena parametryczna)[/b] - mierzony sumą ocen parametrycznych nadanych poszczególnym jednostkom uczelni przez MNiSW w stosunku do liczby jednostek ocenionych w danej uczelni (4 proc.)
[b]Akredytacje[/b] – mierzone liczbą posiadanych akredytacji PKA z oceną wyróżniającą oraz akredytacji środowiskowych i międzynarodowych (3 proc.)
[b]Oferta kształcenia podyplomowego[/b] - mierzona liczbą słuchaczy studiów podyplomowych w stosunku do ogólnej liczby studentów i słuchaczy (2 proc.)
[b]Aktywność wydawnicza uczelni[/b] - mierzona liczbą wydanych tytułów wydawnictwa uczelnianego wydanych w roku 2009 (1 proc.)
[b]Warunki studiowania 28 proc.[/b]
W rankingu wzięto także pod uwagę warunki studiowania, gdyż informacja o nich może mieć wpływ na wybór uczelni. Na warunki te, mające łącznie wagę 28 proc., składają się:
[b]Dostępność dla studentów kadr wysokokwalifikowanych[/b] mierzona liczbą nauczycieli akademickich uczelni zatrudnionych na głównym etacie (doktorzy z wagą równą 1,0; doktorzy habilitowani z wagą 1,5 oraz osoby posiadające tytuł profesorski z wagą 2,0) w stosunku do liczby studentów tzw. przeliczeniowych (studenci studiów stacjonarnych uwzględnieni z wagą równą 1,0; studenci studiów niestacjonarnych z wagą równą 0,6) (7,5 proc.)
[b]Powierzchnia na studenta[/b] - mierzona stosunkiem całkowitej powierzchni dydaktycznej uczelni do ogólnej liczby studentów (5 proc.)
[b]Własna baza dydaktyczna[/b] - mierzona udziałem własnej powierzchni dydaktycznej uczelni w stosunku do całkowitej powierzchni dydaktycznej wykorzystywanej przez uczelnię (4 proc.)
[b]Zbiory drukowane[/b] – mierzone z uwzględnieniem 4 parametrów: łączna liczba książek drukowanych, procentowy przyrost nabytków w 2009 r., liczba prenumerowanych tytułów czasopism krajowych i zagranicznych oraz wydatki na zbiory drukowane w przeliczeniu na jednego studenta (2,5 proc.)
[b]Zbiory elektroniczne[/b] - mierzone z uwzględnieniem 4 parametrów: liczba elektronicznych książek zinwentaryzowanych, liczba czasopism elektronicznych, liczba wykupionych baz danych oraz wydatki na zbiory elektroniczne w przeliczeniu na jednego studenta (2,5 proc.)
[b]Warunki korzystania z biblioteki[/b] – mierzone z uwzględnieniem 4 parametrów: stosunkiem liczby zbiorów drukowanych do ogólnej liczby studentów, liczbą miejsc w czytelniach w stosunku do ogólnej liczby studentów, liczbą stanowisk komputerowych w bibliotece w stosunku do ogólnej liczby studentów oraz stopniem informatyzacji biblioteki (2,5 proc.)
[b]Możliwości rozwijania zainteresowań naukowych[/b] - mierzone liczbą studenckich kół naukowych w stosunku do ogólnej liczby studentów (1 proc.)
[b]Możliwości rozwijania zainteresowań kulturalnych[/b] - mierzone liczbą organizacji studenckich, stowarzyszeń studentów oraz ośrodków kultury studenckiej w stosunku do ogólnej liczby studentów (1 proc.)
[b]Dostępność uczelni dla studentów zamiejscowych[/b] - mierzona liczbą miejsc w domach studenckich uczelni w przeliczeniu na jednego studenta studiów stacjonarnych (1 proc.)
[b]Osiągnięcia sportowe[/b] - wyniki klasyfikacji usportowienia uczelni na podstawie zestawienia ZG AZS za rok 2009 (1 proc.)
[b]Innowacyjność (2 proc.)[/b] Ten parametr został zmierzony sumą pozyskanych środków z unijnych programów operacyjnych (PO KL, PO IG, PO IiŚ, Polska Wschodnia, regionalne programy operacyjne)
[b]Umiędzynarodowienie studiów 10 proc.[/b] Przy ocenie umiędzynarodowienia studiów brano pod uwagę następujące kryteria:
[b]Wymiana studencka (wyjazdy)[/b] – mierzona liczba studentów wyjeżdżających w ramach wymiany zagranicznej, na co najmniej jeden semestr w roku akad. 2008/09, z wyeksponowaniem wyjazdów w ramach programu Erasmus, w proporcji do ogólnej liczby studentów (2,5 proc.)
[b]Wymiana studencka (przyjazdy)[/b] - mierzona liczba studentów przyjeżdżających w ramach wymiany, na co najmniej jeden semestr w roku akad. 2008/09, z wyeksponowaniem przyjazdów w ramach programu Erasmus, w proporcji do ogólnej liczby studentów (1,5 proc.)
[b]Programy studiów prowadzone całkowicie w j. obcych[/b] w roku akad. 2009/10 (2,5 proc.)
[b]Studiujący w językach obcych[/b] – parametr mierzony liczbą studentów studiujących w j.obcych w roku akad. 2009/10 (1 proc.)
[b]Wielokulturowość środowiska studenckiego (obcokrajowcy)[/b] - mierzona liczbą studentów obcokrajowców w proporcji do ogólnej liczby studentów (1 proc.)
[b]Wykłady w językach obcych[/b] – parametr mierzony liczbą prowadzonych wykładów w j.obcych w r. akad. 2008/09 (0,5 proc.)
[b]Nauczyciele akademiccy z zagranicy[/b] - mierzony liczbą nauczycieli cudzoziemców w stosunku do ogólnej liczby nauczycieli akademickich (0,5 proc.)
[b]Szkoły letnie[/b] - liczba szkół letnich oraz liczba ich uczestników w roku 2009 (0,5 proc.)
Uwaga: W Rankingu Niepublicznych Uczelni Magisterskich 2010 uwzględniono wyłącznie te szkoły wyższe, które miały co najmniej trzy roczniki absolwentów i wzięły udział w badaniach ankietowych.
[/ramka]
[ramka][srodtytul]Ranking Niepublicznych Uczelni Licencjackich oraz ranking Państwowych Wyższych Szkół Zawodowych 2010[/srodtytul]
Ze względu na specyfikę niepublicznych uczelni licencjackich (inżynierskich) wykorzystano w tym rankingu nieco odmienne kryteria niż w przypadku rankingu ogólnego. Zachowując pięć grup kryteriów: prestiż (z wagą 20 proc.), siłę naukową (35 proc.), warunki studiowania (38%), innowacyjność (2 proc.) oraz umiędzynarodowienie (5 proc.) odmiennie określono kryteria cząstkowe. Według tych samych zasad opracowany został Ranking Państwowych Wyższych Szkół Zawodowych 2010.
[b]Prestiż 20 proc.[/b]
[b]Ocena przez kadrę akademicką[/b] - liczba wskazań danej uczelni w badaniu ankietowym wśród kadry profesorskiej (profesorowie belwederscy mianowani w trzech ostatnich latach) oraz doktorów habilitowanych, którzy uzyskali habilitację w trzech ostatnich latach (8 proc.)
[b]Preferencje pracodawców[/b] – liczba wskazań danej uczelni w badaniu ankietowym przeprowadzonym na reprezentatywnej grupie pracodawców przez ośrodek badawczy PENTOR (12 proc.)
[b]Siła naukowa 35 proc.[/b]
Przyjęto, że miarą siły naukowej uczelni są:
[b]Uprawnienia do prowadzenia kierunków[/b] - mierzone liczbą kierunków, na których studia można ukończyć z tytułem licencjata lub inżyniera (12 proc.)
[b]Nasycenie kadry osobami o najwyższych kwalifikacjach[/b] - zdefiniowane jako liczba wysokokwalifikowanej kadry nauczającej na uczelni (ze stopniem doktora habilitowanego lub tytułem profesorskim) w odniesieniu do ogólnej liczby nauczycieli akademickich uczelni (10 proc.)
[b]Rozwój kadry własnej[/b] - zdefiniowany jako liczba tytułów i stopni naukowych uzyskanych przez pracowników uczelni w roku 2009 (doktorzy z wagą 1,0; doktorzy habilitowani z wagą 1,5 oraz osoby posiadające tytuł profesorski z wagą 2,0) w stosunku do ogólnej liczby nauczycieli akademickich uczelni (7 proc.)
[b]Oferta kształcenia podyplomowego[/b] - mierzona liczbą słuchaczy studiów podyplomowych w stosunku do ogólnej liczby studentów i słuchaczy (5 proc.)
[b]Aktywność wydawnicza uczelni[/b] - mierzona liczbą wydanych tytułów wydawnictwa uczelnianego wydanych w roku 2009 (1 proc.)
[b]Warunki studiowania 38 proc.[/b]
W rankingu wzięto także pod uwagę warunki studiowania, gdyż informacja o nich może mieć wpływ na wybór uczelni. Na warunki te składają się: [b]Dostępność dla studentów kadr wysokokwalifikowanych[/b] - mierzona liczbą nauczycieli akademickich uczelni zatrudnionych na głównym etacie (doktorzy z wagą równą 1,0; doktorzy habilitowani z wagą 1,5 oraz osoby posiadające tytuł profesorski z wagą 2,0) w stosunku do liczby studentów tzw. przeliczeniowych (studenci studiów stacjonarnych uwzględnieni z wagą równą 1,0; studenci studiów niestacjonarnych z wagą równą 0,6) (11 proc.)
[b]Własna baza dydaktyczna[/b] - mierzona udziałem własnej powierzchni dydaktycznej uczelni w stosunku do całkowitej powierzchni dydaktycznej wykorzystywanej przez uczelnię (6 proc.)
[b]Powierzchnia na studenta[/b] - mierzona stosunkiem całkowitej powierzchni dydaktycznej uczelni do ogólnej liczby studentów (6 proc.)
[b]Zbiory drukowane[/b] – mierzone z uwzględnieniem 4 parametrów: łączna liczba książek drukowanych, procentowy przyrost nabytków w 2009 r., liczba prenumerowanych tytułów czasopism krajowych i zagranicznych oraz wydatki na zbiory drukowane w przeliczeniu na jednego studenta (3 proc.)
[b]Zbiory elektroniczne[/b] - mierzone z uwzględnieniem 4 parametrów: liczba elektronicznych książek zinwentaryzowanych, liczba czasopism elektronicznych, liczba wykupionych baz danych oraz wydatki na zbiory elektroniczne w przeliczeniu na jednego studenta (3 proc.)
[b]Warunki korzystania z biblioteki[/b] – mierzone z uwzględnieniem 4 parametrów: stosunkiem liczby zbiorów drukowanych do ogólnej liczby studentów, liczbą miejsc w czytelniach w stosunku do ogólnej liczby studentów, liczbą stanowisk komputerowych w bibliotece w stosunku do ogólnej liczby studentów oraz stopniem informatyzacji biblioteki (3 proc.)
[b]Możliwości rozwijania zainteresowań naukowych[/b] - mierzone liczbą studenckich kół naukowych w stosunku do ogólnej liczby studentów (1,5 proc.)
[b]Możliwości rozwijania zainteresowań kulturalnych[/b] - mierzone liczbą organizacji studenckich, stowarzyszeń studentów oraz ośrodków kultury studenckiej w stosunku do ogólnej liczby studentów (1,5 proc.)
[b]Dostępność uczelni dla studentów zamiejscowych[/b] - mierzona liczbą miejsc w domach studenckich uczelni w przeliczeniu na jednego studenta studiów stacjonarnych (1,5 proc.)
[b]Osiągnięcia sportowe[/b] - wyniki klasyfikacji usportowienia uczelni na podstawie zestawienia ZG AZS za rok 2009 (1,5 proc.)
[b]Innowacyjność (2 proc.)[/b]
Ten parametr został zmierzony sumą pozyskanych środków z unijnych programów operacyjnych (PO KL, PO IG, PO IiŚ, Polska Wschodnia, regionalne programy operacyjne)
[b]Umiędzynarodowienie studiów 5 proc.[/b]
Przy ocenie umiędzynarodowienia studiów brano pod uwagę następujące kryteria:
[b]Wymiana studencka (wyjazdy)[/b] – mierzona liczba studentów wyjeżdżających w ramach wymiany zagranicznej, na co najmniej jeden semestr w roku akad. 2008/09, z wyeksponowaniem wyjazdów w ramach programu Erasmus, w proporcji do ogólnej liczby studentów (2 proc.)
[b]Wymiana studencka (przyjazdy)[/b] - mierzona liczba studentów przyjeżdżających w ramach wymiany, na co najmniej jeden semestr w roku akad. 2008/09, z wyeksponowaniem przyjazdów w ramach programu Erasmus, w proporcji do ogólnej liczby studentów (1 proc.)
[b]Wielokulturowość środowiska studenckiego (obcokrajowcy)[/b] - mierzona liczbą studentów obcokrajowców w proporcji do ogólnej liczby studentów (1 proc.)
[b]Umowy z uczelniami zagranicznymi[/b] – mierzony liczbą podpisanych umów o współpracy z uczelniami zagranicznymi (1 proc.)
Uwaga: W Rankingu Niepublicznych Uczelni Licencjackich (Inżynierskich) oraz Rankingu Państwowych Wyższych Szkół Zawodowych 2010 uwzględniono szkoły wyższe, które mają przynajmniej trzy roczniki absolwentów i wzięły udział w badaniach ankietowych.[/ramka]