Alarm po teście w gimnazjach

Mimo reformy programu gimnazjaliści wciąż mają potężne problemy z matematyką. I nie tylko z nią

Publikacja: 09.03.2012 03:05

Egzamin gimnazjalny 2011 r. w warszawskim gimnazjum

Egzamin gimnazjalny 2011 r. w warszawskim gimnazjum

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Kłopoty z argumentowaniem i rozwiązywaniem niestandardowych zadań matematycznych, z wyobraźnią przestrzenną. Nieczytanie lektur i problemy z pisaniem – próbny test gimnazjalny obnaża słabość uczniów, którzy jako pierwsi kończą zreformowane gimnazjum.

Instytut Badań Naukowych na grupie blisko 7 tys. uczniów przeprowadził Diagnozę Kompetencji Gimnazjalistów. Rozwiązywali zadania podobnego typu i w takich warunkach, jak na egzaminie gimnazjalnym. Okazuje się, że najwięcej trudności sprawiły im te zagadnienia, z którymi dzięki reformie kształcenia mieli sobie radzić lepiej. Nowa podstawa programowa miała odejść od uczenia „pod testy", nauki dat i faktów. Większy nacisk położono na rozwijanie m.in. takich umiejętności, jak rozumowanie i argumentacja, poszukiwanie i wykorzystanie informacji oraz formułowanie własnych sądów.

W części przyrodniczej średni wynik uzyskany z chemii, fizyki czy biologii oscylował w okolicach 50 proc. możliwych do zdobycia punktów. Gimnazjaliści najsłabiej radzili sobie z zadaniami, które sprawdzają umiejętności związane z prowadzeniem doświadczeń i metodyką naukową.

Nieco lepiej poszła geografia ze średnią 57 proc. poprawnych odpowiedzi. W tej części najsłabiej poszły zadania, w których uczeń musiał wykorzystać wiedzę, mierząc się z konkretnym, życiowym problemem.

Na matematyce najsłabiej wypadło zadanie, które wymagało wykazania się wyobraźnią przestrzenną, oblało aż 90 proc. badanych uczniów. „Inaczej mówiąc, 90 proc. uczniów nie ma wyrobionej wyobraźni przestrzennej nawet w podstawowym zakresie" – podsumował to zadanie ekspert IBE.

Równie słabo wypadło zadanie, w którym gimnazjaliści mieli przeprowadzić dowód matematyczny – poległo na nim 87 proc. uczniów. „Rozumowanie i argumentacja to jedno z pięciu wymagań zapisanych w podstawie programowej. Wyniki diagnozy wskazują, że jest jeszcze sporo do zrobienia, by ten cel osiągnąć" – podsumował analityk IBE.

W sumie na 23 zadania matematyczne w aż 12 przypadkach ponad połowa uczniów rozwiązała zadanie źle lub nie zdobyła maksymalnej liczby punktów. Nawet na najprostszym zadaniu poległo 18 proc. badanych gimnazjalistów.

Co z częścią humanistyczną? Wyniki próbnego testu z polskiego wskazują, że gimnazjaliści nie czytają lektur i mają problem z pisaniem. Ekspertów analizujących część dotyczącą historii i WOS niepokoi duża liczba gimnazjalistów z bardzo niskimi wynikami. Z ich obserwacji wynika, że uczniowie bezrefleksyjnie czytają polecenia do zadań, a do tego nie radzą sobie z chronologią historyczną.

– Te słabości rozwiązać miała reforma programowa. Pytanie, czy nauczyciele faktycznie wprowadzili ją w życie i przeprowadzają doświadczenia, czy tłumaczą się brakiem warunków oraz czasu – zastanawia się Cezary Urban, dyrektor XIII LO w Szczecinie, jednej z najlepszych szkół w kraju. Dodaje, że głównym problemem pozostaje nauczanie matematyki szczególnie w podstawówce, kiedy bywa, że nauczyciele zniechęcają dzieci do tego przedmiotu. A problem z historią oraz WOS może wynikać z tego, że w starej formule egzaminu te przedmioty były zmarginalizowane.

Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?