Stale aktualizują programy, by były bardziej dopasowane do rynku pracy

W trakcie studiów warto korzystać z różnego rodzaju kursów, szkoleń, seminariów czy konferencji organizowanych przez uczelnie i jej specjalistów, by mieć potem lepszy start na rynku pracy.

Publikacja: 30.04.2025 10:58

Stale aktualizują programy, by były bardziej dopasowane do rynku pracy

Dodatkowo studenci mają wpływ na program własnych zajęć, który może się zmienić w trakcie nauki, by dopasować się bardziej do wymogów rynku pracy czy zmieniającego się otoczenia. – Zmiany w programach studiów są wprowadzane z początkiem nowego cyklu kształcenia, zgodnie z ustalanym co roku harmonogramem prac nad programami. Zgodnie z przepisami prawa oraz przyjętymi dobrymi praktykami studenci są włączeni w prace nad programami i mogą zgłaszać postulaty dotyczące nowych przedmiotów czy warsztatów – zapewnia Marcin Kubat, rzecznik Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Studenci mają wpływ na to, czego się uczą

W strukturze Uniwersytetu Łódzkiego działa Uczelniana Rada ds. Jakości Kształcenia, której zadaniem jest weryfikacja programów studiów, ale także opiniowanie i rekomendacja wszelkich rozwiązań mających na celu podniesienie jakości kształcenia – ma w swoim składzie również przedstawiciela Uczelnianej Rady Samorządu Studentów.

Studenci mają realny wpływ na tworzenie i modyfikację programów studiów. – Twórcy programów wsłuchują się w głosy studentów i o ile jest to możliwe uwzględniają ich sugestie i propozycje, zarówno jeżeli chodzi o zakres przekazywanych treści merytorycznych, jak i konstrukcję samego programu – mówi Iwona Ptaszek-Zielińska.

A Ewa Walusiak-Bednarek z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu podkreśla, że wsłuchiwanie się w głosy studentów i absolwentów zarówno sformalizowane w ankietach, jak niesformalizowane, analiza rynku pracy i tendencji edukacyjnych oraz współpraca i partnerstwa z otoczeniem gospodarczym to standard nie tylko na UMK, ale i w całym polskim szkolnictwie wyższym.

– Uniwersytet jest świadomy konieczności zwiększenia praktycznego aspektu studiów, zmienia zarówno programy, jak i proponuje osobom studiującym dodatkowe warsztaty i kursy dotyczące kompetencji przyszłości – dodaje Ewa Walusiak-Bednarek.

Marcin Kubat, z Uniwersytetu Jagiellońskiego podaje, że programy studiów podlegają systematycznej ocenie i doskonaleniu. – Przygotowane programy studiów są co roku opiniowane przez Wydziałowe Rady Samorządu Studentów, a zawarte w opiniach uwagi i rekomendacje są poddawane analizie oraz implementacji w kolejnych cyklach kształcenia – mówi Marcin Kubat.

Uczelnia bierze również udział w projektach, których celem jest podnoszenie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych studentów w odniesieniu do nowych wyzwań otaczającej rzeczywistości. Taki jest choćby projekt „Key to the future” – kompleksowy program rozwoju kształcenia na potrzeby branż kluczowych.

Służy on dostosowaniu oferty Uniwersytetu Jagiellońskiego do potrzeb rozwoju gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji poprzez rozwój kierunków studiów kształcących przyszłe kadry na potrzeby branż kluczowych dla rozwoju gospodarki, m.in. energetyka odnawialna, rolnictwo i przemysł spożywczy, przemysł lotniczo-kosmiczny, transport.

Również Uniwersytet Śląski bierze pod uwagę także propozycje otoczenia społeczno-gospodarczego dotyczące zaprojektowania zajęć dydaktycznych i włącza ich przedstawicieli do prowadzenia zajęć i warsztatów.

– Podejmujemy liczne działania, które mają na celu rozwój kompetencji studentów wykraczający poza ramy obowiązującego programu studiów, aby zapewnić im jak najlepszy start w karierze zawodowej. Nasi studenci rozwijają swoje kompetencje podczas praktyk zawodowych – na części kierunków są to praktyki obowiązkowe, na pozostałych – fakultatywne – mówi Małgorzata Poszwa, rzecznik uczelni.

Biuro Karier Uniwersytetu Śląskiego wspiera studentów w stawianiu pierwszych kroków na rynku pracy – m.in. poprzez doradztwo zawodowe, coaching kariery, warsztaty rozwijające kompetencje psychospołeczne, pomoc w przygotowywaniu dokumentów aplikacyjnych oraz organizację szkoleń i spotkań z pracodawcami.

A w czasie Letniej Akademii Rozwoju Kariery studenci mogą rozwijać umiejętności miękkie oraz praktyczne w trakcie wakacji. Uniwersytet Śląski współpracuje z pracodawcami, oferując swoim studentkom i studentom realne możliwości zdobycia doświadczenia zawodowego jeszcze w trakcie studiów – zarówno w ramach praktyk, jak i staży, a często również w formie zatrudnienia.

Wraz z dziesięcioma uczelniami europejskimi Uniwersytet Śląski tworzy prestiżowy Uniwersytet Europejski w ramach sojuszu Transform4Europe (T4EU). Ta wspólna europejska uczelnia zapewnia większe możliwości kształcenia.

Technologie się zmieniają. Studenci dostają konkretne kompetencje

Krakowska AGH aktualizuje programy nauczania, wprowadzając: nowe specjalności czy ścieżki tematyczne, warsztaty praktyczne z ekspertami branżowymi czy możliwość zdobywania certyfikatów.

– Również firmy zewnętrzne, które współpracują z AGH, mogą wpływać na rozwój programów, co często skutkuje ich rozszerzeniem i dopasowaniem do potrzeb konkretnej branży – mówi Anna Żmuda-Muszyńska, rzecznik AGH.

A dodatkowo uczelnia jest otwarta na nowe formy wsparcia rozwoju studentów. Oferuje im m.in. kursy dodatkowe, certyfikaty branżowe, współpracę z firmami w ramach projektów, organizację hackathonów, szkoleń, warsztatów i spotkań mentoringowych.

– Sukces zawodowy zależy nie tylko od dyplomu, ale od umiejętności praktycznych i zdolności adaptacji – dlatego tak silnie w AGH inwestujemy w działalność studencką skoncentrowaną w kołach naukowych – podkreśla Anna Żmuda-Muszyńska.

Michał Ciepielski z Politechniki Wrocławskiej zapewnia, że programy studiów są cały czas dostosowywane nie tylko do zmieniających się potrzeb rynku pracy, ale też rozwoju technologii.

– Najlepszym przykładem jest kierunek matematyka i algorytmy sztucznej inteligencji na Wydziale Matematyki. Wprowadzone przed tegoroczną rekrutacją zmiany rozszerzają naukę na tym kierunku o nowoczesne techniki eksploracji danych i modelowania matematycznego – mówi Michał Ciepielski.

Politechnika Białostocka też modernizuje istniejące kierunki kształcenia, dostosowując je do potrzeb rynku. Uczelnia przekazuje aktualne kompetencje i przede wszystkim uczy inżynierów, że muszą stale uzupełniać swoją wiedzę.

– Technologie zmieniają się błyskawicznie. Lepiej zatem dać przyszłym inżynierom kluczowe kompetencje – cyfrowe, zielone, związane z analizą danych, z przedsiębiorczością i liczne kompetencje miękkie, jak praca w zespole czy kreatywność i odwaga w podejmowaniu wyzwań czy ryzyka – zauważa Jerzy Doroszkiewicz, z Politechniki Białostockiej.

Jak zauważa, ukończenie wielu kierunków studiów np. elektrotechniki, inżynierii środowiska, energetyki cieplnej to dopiero początek do zdobycia uprawnień branżowych. Uczelnia zaprasza przedsiębiorców do prowadzenia zakończonych certyfikatami szkoleń z instalacji sanitarnych, chłodnictwa czy wentylacji. – Studenci mają też możliwość zdobycia uprawnień SEP. Wszystko to ułatwia im start na rynku pracy. Podobnie – prace dyplomowe, których tematy zgłaszają konkretne firmy – mówi Jerzy Doroszkiewicz

Politechnika Opolska bada losy swoich absolwentów, obserwuje zmiany na rynku pracy, pyta pracodawców o oczekiwania. – Na tej podstawie co roku ulepszamy programy pozostałych kierunków studiów po to, aby nasi studenci byli jak najlepiej przygotowani do wejścia na rynek pracy. Ostatnie zmiany to wprowadzenie zajęć o charakterze projektowym, m.in. na informatyce – podkreśla Anna Kułynycz z biura prasowego uczelni.

Ostatnio studenci zgłaszali potrzebę większej ilości zajęć o charakterze projektowym. I takie zajęcia zostaną wprowadzone. – Oczywiście jesteśmy otwarci na opinie firm i chętnie z nich korzystamy – zapewnia Anna Kułynycz.

Dodaje, że Politechnika Opolska oferuje też studentom dodatkowe możliwości, np. w programie „Mentor mix” pracę z mentorami świata biznesu. Taki program mentoringowy prowadzą tylko 23 polskie uczelnie.

Praktykę często zdobywają na studiach

Także Uniwersytet Szczeciński oferuje działania pozaprogramowe. Na przykład Akademickie Biuro Karier US prowadzi wiele warsztatów, szkoleń i konsultacji, które pomagają studentom w budowaniu kariery zawodowej.

– Samorząd studencki jest aktywnym partnerem w organizowaniu warsztatów i wydarzeń skierowanych do studentów. Wspólnie z Akademickim Biurem Karier angażujemy się w tworzenie przestrzeni, w której studenci mogą rozwijać swoje umiejętności praktyczne, a także nawiązywać kontakty z przedstawicielami firm i instytucji, czego przykładem jest inicjatywa Personal Branding Week – mówi Agnieszka Lizak, rzecznik Uniwersytetu Szczecińskiego.

Od 2017 roku jest realizowany w formie konkursu program „Koła strategiczne Politechniki Wrocławskiej”. Wybierane są w nim organizacje o szczególnych osiągnięciach i dużym potencjale rozwoju, realizujące kluczowe, innowacyjne projekty. Tytuł „kół strategicznych” pozwala im na uzyskanie dodatkowych funduszy od uczelni na swoją działalność i to w dużo większej kwocie niż koło byłoby w stanie pozyskać na swoim wydziale – mówi rzecznik.

A dodatkowo na uczelni organizowane są także wydarzenia, które pomagają studentom w rozpoczęciu ich kariery zawodowej jak choćby odbywające się dwa razy w roku największe w Polsce Akademickie Targi Pracy.

– W ich trakcie oprócz spotkań z doradcami zawodowymi i pracodawcami studenci mogą zapoznać się z wymaganiami stawianymi w procesie rekrutacyjnym przez firmy oraz skonsultować swoje CV – mówi Michał Ciepielski.

Poza tym Biuro Karier Politechniki Wrocławskiej organizuje też Mentoringowy Program Rozwojowy. To okazja dla studentów, doktorantów i absolwentów na nawiązanie bliskiej współpracy z wybranym przez siebie specjalistą w swojej branży, który pomoże zaplanować rozwój zawodowy.

Uczestnicy programu otrzymują darmowe wsparcie, którego zasady, takie jak długość trwania, liczba spotkań i cele do zrealizowania, ustalają indywidualnie z mentorem. Wszyscy eksperci są absolwentami Politechniki Wrocławskiej. ©℗

Dodatkowo studenci mają wpływ na program własnych zajęć, który może się zmienić w trakcie nauki, by dopasować się bardziej do wymogów rynku pracy czy zmieniającego się otoczenia. – Zmiany w programach studiów są wprowadzane z początkiem nowego cyklu kształcenia, zgodnie z ustalanym co roku harmonogramem prac nad programami. Zgodnie z przepisami prawa oraz przyjętymi dobrymi praktykami studenci są włączeni w prace nad programami i mogą zgłaszać postulaty dotyczące nowych przedmiotów czy warsztatów – zapewnia Marcin Kubat, rzecznik Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Materiał Partnera
Nowe kierunki studiów w Akademii Leona Koźmińskiego
Uczelnie wyższe
Dyplom to już za mało. Liczą się także inne kompetencje
Uczelnie wyższe
Przepustka do kariery i samorozwoju
Materiał Partnera
Potrzebujemy więcej dobrze przygotowanych psychologów. Psychologia w pracy to konieczność, nie luksus
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Uczelnie wyższe
Polskie szkoły wyższe reagują na potrzeby rynku pracy