Dodatkowo studenci mają wpływ na program własnych zajęć, który może się zmienić w trakcie nauki, by dopasować się bardziej do wymogów rynku pracy czy zmieniającego się otoczenia. – Zmiany w programach studiów są wprowadzane z początkiem nowego cyklu kształcenia, zgodnie z ustalanym co roku harmonogramem prac nad programami. Zgodnie z przepisami prawa oraz przyjętymi dobrymi praktykami studenci są włączeni w prace nad programami i mogą zgłaszać postulaty dotyczące nowych przedmiotów czy warsztatów – zapewnia Marcin Kubat, rzecznik Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Studenci mają wpływ na to, czego się uczą
W strukturze Uniwersytetu Łódzkiego działa Uczelniana Rada ds. Jakości Kształcenia, której zadaniem jest weryfikacja programów studiów, ale także opiniowanie i rekomendacja wszelkich rozwiązań mających na celu podniesienie jakości kształcenia – ma w swoim składzie również przedstawiciela Uczelnianej Rady Samorządu Studentów.
Studenci mają realny wpływ na tworzenie i modyfikację programów studiów. – Twórcy programów wsłuchują się w głosy studentów i o ile jest to możliwe uwzględniają ich sugestie i propozycje, zarówno jeżeli chodzi o zakres przekazywanych treści merytorycznych, jak i konstrukcję samego programu – mówi Iwona Ptaszek-Zielińska.
A Ewa Walusiak-Bednarek z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu podkreśla, że wsłuchiwanie się w głosy studentów i absolwentów zarówno sformalizowane w ankietach, jak niesformalizowane, analiza rynku pracy i tendencji edukacyjnych oraz współpraca i partnerstwa z otoczeniem gospodarczym to standard nie tylko na UMK, ale i w całym polskim szkolnictwie wyższym.
– Uniwersytet jest świadomy konieczności zwiększenia praktycznego aspektu studiów, zmienia zarówno programy, jak i proponuje osobom studiującym dodatkowe warsztaty i kursy dotyczące kompetencji przyszłości – dodaje Ewa Walusiak-Bednarek.