Wiedza i kompetencje pozostają naszym zasobem na całe życie

Justyna Wróbel, doradca zawodowy z Centrum Rozwoju Talentów, Gdański Urząd Pracy.

Publikacja: 29.05.2023 09:00

Większość młodych ludzi po zdaniu matury nie ma konkretnie sprecyzowanych planów dotyczących ścieżki edukacyjnej, kariery zawodowej.

Czy sugerowanie się opiniami bliskich, rówieśników, nauczycieli to dobry sposób, by mądrze wybrać swoją przyszłość?

Justyna Wróbel: Nie zawsze, choć niektóre z nich bywają pomocne. Ważne jest na początek, by określić własne predyspozycje. Określenie mocnych i słabych stron z pewnością pomoże w wyborze konkretnych obszarów zawodowych, w których młody człowiek może się odnaleźć w przyszłości. Na tym etapie warto zaangażować rodzinę i kolegów i poprosić o informację zwrotną dotyczącą mocnych stron. Osoby, które mają doświadczenie zawodowe, mogą mieć również pomysły, na jakim stanowisku pracy młody człowiek mógłby się odnaleźć. Inni ludzie stanowią bardzo dobre źródło inspiracji i wsparcia w zbudowaniu pozytywnego obrazu własnych kompetencji.

Od wyboru kierunku studiów często zależy nasza przyszłość.

Dlatego bardzo istotnym krokiem jest ustalenie własnych preferencji w kontekście tematyki studiów, zainteresowań i wartości. Często tu tkwi cała determinacja i późniejsza chęć kontynuacji kierunku. Niejednokrotnie zdarza się, że osoba, która np. interesuje się kierunkiem artystycznym, dookoła słyszy głosy, że „po tym nie ma pieniędzy, wybierz coś innego”. Osoba po ASP może uznać, że np. świetnie odnajdzie się w roli UI designera. Jeżeli chcemy komuś doradzić, to pomóżmy mu wyszukać informacje dotyczące kierunków, możliwości zawodowych, losów absolwentów, zarobków na stanowiskach, a nie krytykujmy. Dopiero wtedy możemy mieć pewność, czy dany kierunek sam w sobie lub po drobnym uzupełnieniu kompetencji za pomocą kursów lub studiów podyplomowych umożliwia uzyskanie korzystnej finansowo pracy. Warto wiedzieć, że na rynku pracy praktycznie nie ma zawodów, gdzie możemy zarobić dobre pieniądze bez dodatkowych kursów i uprawnień. Nawet po studiach politechnicznych konieczne jest uzyskanie uprawnień, np. projektowych. Możliwości na rynku pracy jest mnóstwo i wiele z nich tworzą osoby, które mają pomysł na siebie – do tego lepszym narzędziem jest wiedza poparta pasją niż kierunek, na którego absolwentów jest rzekomo popyt na rynku pracy. Cennym źródłem informacji jest także program studiów danego kierunku i warto go przeanalizować przed dokonaniem wyboru.

Wiele też zależy od wyników w nauce i zdanej matury. Warto sprawdzić, na które kierunki mamy szansę się dostać, biorąc pod uwagę nasze przedmioty maturalne. Zdarza się, że np. uczelnia wymaga zdanej rozszerzonej matury, a kandydat jej nie ma, ale się dostaje. Należy wtedy pamiętać, że jedną rzeczą jest się dostać, a drugą się utrzymać. Taka osoba musi mieć świadomość, jak dużo pracy ją czeka ze względu na konieczność nadrobienia materiału.

Im więcej informacji ma kandydat, tym bardziej świadomy wybór podejmuje i jest mniej podatny na niekonstruktywne wpływy środowiska.

Niektórzy pod uwagę biorą zarobki w danym zawodzie.

Z perspektywy doradcy zawodowego mogę powiedzieć, że wysokie zarobki nie zawsze są najwyższą wartością. Wybór studiów kierowany tym kryterium może się okazać nietrafiony, bo młody człowiek uzna, że męczenie się podczas nauki, a potem w pracy, po prostu nie jest tego warte. Polecam zastanowić się dobrze, co jest dla nas najbardziej przekonujące, gdzie widzimy siebie w przyszłości.

Współczesny rynek edukacyjny i pracy niesie wyzwania, na które

warto się jak najlepiej przygotować.

Nie wszyscy potrafią samodzielnie określić swoje mocne i słabe strony,

często też młodym ludziom trudno jest wybrać

spośród tak bogatej oferty edukacyjnej.

Kto może im w tym pomóc?

Osoby, które nie mają sprecyzowanych planów, mogą skorzystać z usług doradcy zawodowego, który pomoże określić predyspozycje, preferencje, zainteresowania i możliwości. Podczas rozmowy analizujemy dotychczasowe pomysły, zbieramy informacje o uzdolnieniach, zainteresowaniach, dlatego dobrze jest, jeżeli młody człowiek dokonał już wstępnego rekonesansu, bo to jest materiał na pierwsze spotkanie. Doradca dobiera też odpowiednie testy badające zainteresowania i preferencje, pomaga pogłębić poszukiwania, zna rynek pracy, rynek edukacyjny. Należy jednak pamiętać, że nic się nie dzieje samo i nawet najskuteczniejszy doradca nic nie zdziała bez zaangażowania i pracy własnej osoby, która do niego trafia. Wynikiem doradztwa jest wiedza i naświetlenie opcji – nigdy gotowe rozwiązania. Doradcę można znaleźć w wojewódzkich urzędach pracy (dla osób pełnoletnich) oraz poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Na rynku jest także wielu specjalistów, którzy świadczą usługi stacjonarnie i online. My w Centrum Rozwoju Talentów prowadzimy doradztwo dla każdego, bezpłatnie. Pracujemy zarówno stacjonarnie, jak i online.

Czy w dzisiejszym świecie, który jest tak bardzo zmienny, da się podjąć właściwe decyzje, których młody człowiek nie będzie żałować w przyszłości?

W szybko zmieniającym się świecie istotna jest otwartość na zmiany. Coś, co teraz jest dobrą decyzją, za jakiś czas może się okazać błędem. Na szczęście wiedza i kompetencje pozostają naszym zasobem na całe życie, jeżeli potrafimy je wykorzystać. Kierunek studiów zawsze można zmienić, wybrać inne studia

II stopnia, skorzystać z oferty studiów podyplomowych lub uzupełnić kompetencje poprzez kursy komercyjne. Ważna jest bieżąca analiza i badanie własnych preferencji w oparciu o nowe doświadczenia. Czasami jedno drobne wydarzenie daje człowiekowi inspiracje i pomysł na to, w jakim obszarze odnajdzie się na rynku pracy.

Większość młodych ludzi po zdaniu matury nie ma konkretnie sprecyzowanych planów dotyczących ścieżki edukacyjnej, kariery zawodowej.

Czy sugerowanie się opiniami bliskich, rówieśników, nauczycieli to dobry sposób, by mądrze wybrać swoją przyszłość?

Pozostało 96% artykułu
Uczelnie wyższe
Autonomia uczelni jest ważna. Co jednak, gdy uczelniane wybory budzą wątpliwości?
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Uczelnie wyższe
Czy Warszawski Uniwersytet Medyczny w końcu wybierze rektora?
Uczelnie wyższe
Studencka afera wizowa. Jak rekrutacja na studia w Polsce stała się przepustką do Europy
Uczelnie wyższe
Szkoły wyższe stoją przed ogromnymi wyzwaniami