W Teatrze im. Norwida w Jeleniej Górze działalność wznowił Dział Edukacji Teatralnej. Prowadzi on działania z pedagogiki teatralnej, realizowane w ramach partnerstwa między teatrem a placówkami oświatowymi oraz innymi instytucjami kultury. Poprzez opowieść o tym, jak powstaje i funkcjonuje teatr organizatorzy chcą pomóc zrozumieć młodym ludziom jego specyfikę i charakter, jak również ułatwić im poruszanie się w świecie pozateatralnym.
– Nasza oferta to warsztaty i lekcje teatralne oraz spotkania z ludźmi tworzącymi teatr na co dzień – tłumaczy aktor Jacek Paruszyński. – Działania te kierujemy do dzieci i młodzieży. Chcemy w ten sposób prowadzić z nimi dialog, jak również rozpoznać oczekiwania kolejnych pokoleń naszych widzów. Pragniemy przekazać wiedzę i umiejętności zawodowe i rozbudzić w uczestnikach spotkań wyobraźnię, a także pogłębić zrozumienie tego, jak działa, czym jest i czym może być dla nich teatr.
Z kolei warszawski Teatr Lalek Guliwer stworzył Teatralnik – Kurs Wiedzy o Teatrze. To kompleksowa oferta edukacyjno-rozwojowa adresowana do dzieci z przedszkoli i szkół oraz nauczycieli, pedagogów i rodziców. Obejmuje 6 wizyt w teatrze. To spektakle i wydarzenia towarzyszące dostosowane do potrzeb i wieku uczestników. Każdy młody widz otrzymuje materiały edukacyjne, które utrwalą wiedzę o teatrze i rozbudzą potencjał twórczy. Na uroczyste zakończenie kursu przygotowane są nagrody i ordery Wiernego Widza, spotkanie z Guliwerem, dyplomy dla nauczycieli oraz dyplomy ukończenia kursu dla grupy lub klasy.
Teatr Rampa na warszawskim Targówku stworzył spotkania oparte metodycznie na trzech filarach: tożsamości – badanej i doświadczanej przez uczestników za pośrednictwem sztuki widowisk oraz świadomego obcowania z kulturą miejską, empatii – pozwalającej dostrzec rozpoznania tożsamościowe uczestników i uczestniczek w sieci relacji w swoim zmieniającym się otoczeniu oraz witalności – stymulowanej poprzez zabawę, przekształcającej formę w sposób adekwatny do wieku i indywidualnych potrzeb uczestniczek i uczestników działania teatralnego. – W formule zabaw ruchowych i plastycznych porozmawiamy o emocjach i marzeniach bohaterów spektaklu i bohaterów warsztatów – zapowiadają organizatorzy. – Przeanalizujemy ich postawy i wyciągniemy z nich wnioski. Poznamy i odczujemy słowa takie jak: empatia, współpraca, różnorodność. Zajęcia są przygotowane dla grupy wiekowej 4-8 lat.
Edukację teatralną prowadzą też muzea. Przykładowo gdańskie Muzeum II Wojny Światowej zorganizowało cykl warsztatów teatralnych. Ich uczestnicy zapoznają się z podstawami techniki aktorskiej oraz nauczą się wykorzystywać swoją wyobraźnię w tworzeniu kreacji aktorskich. Rozwiną również swoje umiejętności sceniczne i prezentacyjne. Grupa weźmie także udział w licznych lekcjach muzealnych z zakresu historii II wojny światowej. Na zakończenie projektu uczestnicy wystąpią w spektaklu teatralnym, którego premiera odbędzie się na scenie sali konferencyjnej w Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku w marcu 2023 roku. Tematem przedstawienia będą skomplikowane losy młodych ludzi podczas okupacji.
Czytaj więcej
Do końca października można składać wnioski o dotacje w ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”. Dyrektorzy placówek wychowania przedszkolnego, szkół i bibliotek pedagogicznych składają takie wnioski do swoich organów prowadzących. A te do wojewodów.