Czy do szkół powinno wrócić przysposobienie obronne? Gen. Bogusław Pacek tłumaczy

Jeśli do szkół miałoby wrócić przysposobienie obronne, dobrze by było, gdyby oprócz nauczycieli, zajęcia prowadzili specjaliści np. przedstawiciele organizacji proobronnych – mówi w podcaście „Szkoła na nowo” gen. Bogusław Pacek.

Publikacja: 12.03.2025 08:00

Uczniowie ostatniej klasy szkoły podstawowej i szkół ponad ponadpodstawowych obowiązkowo mają zajęcia z edukacji dla bezpieczeństwa. Jednak czytając podstawę programową z tego przedmiotu, można odnieść wrażenie, że nie jest ona nastawiona na działania obronne a raczej sytuacje kryzysowe. Czy należałoby zatem przywrócić w szkołach przysposobienie obronne?

Zdaniem generała Bogusława Packa, byłego rektora Akademii Obrony Narodowej a obecnie dyrektora Muzeum Wojska Polskiego powrót do przysposobienia obronnego w szkołach ma sens, ale kluczowe jest dobre przygotowanie kadry szkolącej. W zajęciach szkolnych mogliby pomagać przedstawiciele organizacji proobronnych np. Związku Strzeleckiego. - To są ludzie wystarczająco przygotowani, żeby uczyć na poziomie – mówił Pacek.

Ekspert zwracał także uwagę na rolę klas mundurowych, które od kilku lat działają w naszych szkołach średnich. - Klasy mundurowe dają więcej niż jedna godzina przysposobienia obronnego. Budują postawę, kształtują mentalność, ale to nie wystarczy – mówi generał Pacek. Podkreśla, że ich programy mogłyby być bardziej wojskowe i lepiej dostosowane do realnych potrzeb obronnych kraju.

Czytaj więcej

Nie wróci powszechna służba. Rząd zachęci rekrutów do szkoleń wojskowych

Jak powinny wyglądać szkolenia wojskowe dla dorosłych?

Ale ani klasy mundurowe ani edukacja dla bezpieczeństwa czy przysposobienie obronne nie wystarczą. Generał zwraca uwagę na to, że konieczne jest systematyczne szkolenie dorosłych Polaków do walki – co zresztą zapowiedział już premier Donald Tusk.

Jak to zrobić, by te działania przyniosły spodziewane efekty? Zdaniem gen. Packa to szkolenie powinno obejmować podstawy wojskowości, w tym taktykę, inżynierię wojskową, szkolenie chemiczne i sanitarne. - Dzisiaj przeciętny obywatel nie wie, jak opatrzyć ranę, gdzie się schronić, a przed czym uciekać. To wiedza, którą musimy odbudować – zaznacza generał. Jego zdaniem szkolenie powinno być prowadzone przez wojskowych a zajęcia mogą się odbywać w trybie skoszarowanym. Jego zdaniem program powinien zakładać kilkutygodniowe intensywne szkolenie, a potem dalsze doszkalanie przez kolejne lata. - Model WOT pokazuje, że nawet 16 dni podstawowego treningu może być skuteczne, jeśli potem jest systematyczne doszkalanie – podsumowuje gen. Pacek.

Czytaj więcej

Tomasz Pietryga: Jak skusić dobrowolnego żołnierza?

Uczniowie ostatniej klasy szkoły podstawowej i szkół ponad ponadpodstawowych obowiązkowo mają zajęcia z edukacji dla bezpieczeństwa. Jednak czytając podstawę programową z tego przedmiotu, można odnieść wrażenie, że nie jest ona nastawiona na działania obronne a raczej sytuacje kryzysowe. Czy należałoby zatem przywrócić w szkołach przysposobienie obronne?

Zdaniem generała Bogusława Packa, byłego rektora Akademii Obrony Narodowej a obecnie dyrektora Muzeum Wojska Polskiego powrót do przysposobienia obronnego w szkołach ma sens, ale kluczowe jest dobre przygotowanie kadry szkolącej. W zajęciach szkolnych mogliby pomagać przedstawiciele organizacji proobronnych np. Związku Strzeleckiego. - To są ludzie wystarczająco przygotowani, żeby uczyć na poziomie – mówił Pacek.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Szkoły podstawowe i średnie
Lekcja dla Polaków ze społeczeństwa obywatelskiego. Czy przedmiot Barbary Nowackiej zda egzamin?
Szkoły podstawowe i średnie
Podcast „Szkoła na nowo”: Ściąganie i prace domowe w czasach sztucznej inteligencji
Szkoły podstawowe i średnie
Jarosław Pytlak: Deregulujmy oświatę, zlikwidujmy niektóre szkolne świadectwa
Szkoły podstawowe i średnie
Będzie nowy format podstawy programowej. Podział na trzy etapy edukacyjne
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
edukacja
Punkty za wolontariat w rekrutacji do liceum. Czy należy je zlikwidować?