- Gdyby to ode mnie zależało, wprowadziłabym trójelementową skalę ocen. Byłoby to dobrze, wystarczy, jeszcze raz – mówi Gabriela Olszowska, małopolska kurator oświaty i specjalistka w zakresie oceniania w szkole. Olszowska była gościem podcastu „Szkoła na nowo” w którym rozmawiamy o tym, w jaki sposób zmienić polski system edukacji.
Ekspertka tłumaczyła, że powinno się odejść w szkole od oceniania intuicyjnego i skupić się na ocenianiu kształtującym. Tak, by z poszczególnej oceny płynęła dla dziecka nauka, nad czym powinien jeszcze popracować a co opanował w stopniu wystarczającym. Dziś często jest tak, że uczeń nie wie, dlaczego dostał konkretną ocenę.
„Szkoła na nowo” - posłuchaj podcastu z Gabrielą Olszowską
Dzienniki elektroniczne wymuszają stawianie wielu ocen
Zwróciła także uwagę na to, że uczniowie dostają zbyt wiele ocen, co jest pewną konsekwencją dzienników elektronicznych. Chodzi o to, że rodzice mający stały podgląd do e-dziennika chcą na bieżąco wiedzieć, jak dziecko radzi sobie w szkole. – Oceniane powinny być tylko kluczowe rzeczy – mówiła Olszowska.