Tekst powstał we współpracy z Edurangą Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych SA
Jednym z najszybciej postępujących procesów ostatnich lat jest transformacja cyfrowa. Dotyczy ona wszystkich obszarów życia i wszechobecna jest zarówno w sferze społecznej, jak i gospodarczej. Eksperci od lat podkreślają, jak istotna jest konieczność rozwoju kompetencji cyfrowych. Liczne organizacje wskazują, że właściwie opracowana strategia rozwoju tych umiejętności może przyczynić się do wzrostu innowacyjności i produktywności, a w efekcie do szybszego podnoszenia poziomu dobrobytu.
Ministerstwo Cyfryzacji kompetencje cyfrowe stawia na równi z umiejętnościami czytania, pisania czy zdolnościami matematycznymi i językowymi. Łączą one wiedzę, umiejętności i postawy, które umożliwiają funkcjonowanie w społeczeństwie wykorzystującym w życiu i pracy rozwijające się prężnie nowoczesne technologie. Ze względu na zrównywanie kompetencji cyfrowych z podstawowymi umiejętnościami kształtowanymi w procesie edukacji – europejskie i krajowe polityki przewidują zapewnianie ich rozwoju już od wczesnych etapów edukacji.
Czytaj więcej
Uczniowie, nauczyciele i dyrektorzy dobrze oceniają dostęp do multimedialnego sprzętu i jakość internetowych łączy w placówkach oświatowych. Ale potrzeby są wciąż ogromne. To sprawia, że sektor ten jest łakomym kąskiem dla firm IT.
Czym jest edukacja cyfrowa?
Pojęcie edukacji cyfrowej interpretować można dwojako, ale traktować należy jako połączenie uzupełniających się wzajemnie definicji. Według jednej z nich jest to rozwój kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, drugiej – wykorzystanie nowoczesnych technologii w procesie nauczania, by wspierać już istniejące oraz wypracować nowe, bardziej efektywne procesy nauczania i uczenia się.