Wyznaczone przez Komisję Europejską Europejskie Ramy Kompetencji Cyfrowych dla Obywateli stanowią filary rozwoju kompetencji cyfrowych mieszkańców państw UE. Dokument grupuje je w 5 obszarów tematycznych: Informacja i dane, Komunikacja i współpraca, Tworzenie treści cyfrowych, Bezpieczeństwo, Rozwiązywanie problemów.
Jak wskazuje Raport Polskiego Biura Eurydice (Edukacja cyfrowa w szkołach w Europie. Raport Eurydice (2020). Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji): „W większości europejskich systemów edukacji w programach nauczania wyraźnie uwzględnia się efekty kształcenia związane ze wszystkimi pięcioma obszarami kompetencji cyfrowych”. Jednak, jak zauważa ten sam raport, „dorastanie w epoce cyfrowej nie czyni z dzieci i młodzieży cyfrowych tubylców, którzy z natury korzystają z technologii cyfrowych kompetentnie i z pewnością siebie. Badania wskazują również, że korzystanie z technologii jest w rzeczywistości w dużym stopniu ograniczone do zajęć poza szkołą i spędzania czasu wolnego, podczas gdy korzystanie z nich w edukacji wciąż pozostaje w tyle”.
Edukacja cyfrowa to przyszłość? Cyfrowa transformacja edukacji
Naturalnym wydaje się, że wraz z rozwojem technologii i unowocześnianiem podejścia do zarządzania kompetencjami zmienia się również sposób postrzegania procesów uczenia się i nauczania. Cyfryzacja tworzy nie tylko wyzwania, ale przede wszystkim nowe możliwości, a wykorzystanie nowoczesnych technologii pozwala na uatrakcyjnianie procesu nauczania. Interaktywne tablice, aplikacje edukacyjne oraz platformy e-learningowe stają się integralną częścią współczesnych lekcji, oferując różnorodne i angażujące materiały dydaktyczne, a technologie takie jak platformy edukacyjne i systemy do zarządzania nauczaniem ułatwiają pracę nauczycielom. Odpowiednio wdrażane do procesu kształcenia technologie poprawiają wyniki edukacyjne i efektywność nauczania, przynosząc korzyści zarówno uczniom, jak i całemu systemowi edukacji.
Szkoły – zgodnie z założeniami Komisji Europejskiej – powinny jednak nie tylko wykorzystywać nowoczesne technologie, które ułatwiają pracę nauczycieli i wspierają proces przyswajania wiedzy przez ucznia, ale przede wszystkim dbać o rozwój wszystkich 5 wymienionych wyżej filarów, poczynając od edukacji wczesnoszkolnej. Jak wynika z najnowszego wydania OECD Digital Education Outlook, nawet jeśli wykorzystanie technologii cyfrowej nie poprawia skuteczności edukacji w porównaniu z jej niecyfrowym odpowiednikiem, nadal ważne jest, by zapewnić lepsze opanowanie technologii cyfrowej przez uczniów, zapoznać ich z nią i pomóc im zrozumieć, jak ona działa.
Wyzwania procesu cyfryzacji edukacji
Szanse zwykle wiążą się z wyzwaniami, zwłaszcza gdy technologia cyfrowa rozwija się w szybkim tempie. Konieczność wdrożenia rozwiązań cyfrowych wynikająca z rozwoju pandemii COVID-19 uwidoczniła liczne braki techniczne oraz podstawowy charakter zasobów i narzędzi wykorzystywanych w edukacji. Jak wskazuje druga edycja raportu Edukacja zdalna w czasie pandemii, ograniczenia te sprawiają, że w wielu szkołach metody i narzędzia pracy, które wymagają odpowiednich łączy komunikacyjnych i sieci, są często niewykorzystywane lub w dużym stopniu ograniczone.
Drugim istotnym wyzwaniem są nierówności w obszarze kompetencji cyfrowych nauczycieli. Mimo konieczności nauczania zdalnego i wykorzystania narzędzi cyfrowych w edukacji, wciąż istnieją znaczne różnice w zaufaniu i zainteresowaniu nauczycieli włączaniem zasobów cyfrowych do procesu nauczania. Analogicznie do Ram Kompetencji Cyfrowych dla Obywateli opracowane zostały ramy kompetencji cyfrowych dla nauczycieli, DigCompEdu, które wspierają rozwój umiejętności cyfrowych i skierowane są do nauczycieli na wszystkich poziomach edukacji. Opisują 22 kompetencje podzielone na sześć obszarów, wskazując, jak technologie cyfrowe mogą być wykorzystane do ulepszenia i modernizacji edukacji oraz szkoleń.