Aktualizacja: 30.06.2025 23:01 Publikacja: 22.01.2023 10:58
dr Marcin Smolik, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej
Foto: materiały prasowe
Nauczyciele języka polskiego twierdzą, że tegoroczna matura jest zbyt trudna a kryteria oceniania zbyt surowe i nieostre. Mają racje?
Egzamin maturalny z każdego przedmiotu sprawdza – zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty – w jakim stopniu absolwent spełnia wymagania określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego, w tym konkretnym przypadku – z języka polskiego. W roku 2023 i 2024, zgodnie z przepisami tej samej ustawy (ze względu na trudności, jakie w kształceniu spowodowała w 2020 i 2021 r. epidemia SARS-CoV-2) egzamin sprawdza zawężony katalog umiejętności z podstawy programowej, określony w wymaganiach egzaminacyjnych. Zarzuty względem szczególnej trudności różnych egzaminów – od sprawdzianu w klasie VI począwszy, przez egzamin gimnazjalny, egzamin ósmoklasisty oraz egzamin maturalny, zwłaszcza przed pierwszym ich przeprowadzeniem – formułowane były zawsze. Nie inaczej jest w przypadku egzaminu maturalnego w Formule 2023, w tym egzaminu z języka polskiego.
Odpowiedzią MEN na pogarszającą się sytuację jest także propozycja ułatwienia łączenia klas w najmłodszych roczn...
Jeśli projekt rozporządzenia przejdzie przez etap konsultacji i zostanie przyjęty, nowe przepisy zaczną obowiązy...
Czy polska szkoła wspiera rozwój dzieci? A może jedynie przygotowuje je do spełniania oczekiwań dorosłych? W naj...
Wprowadzenie edukacji obywatelskiej to nie kosmetyczna zmiana programu, lecz głęboka reforma sposobu myślenia o...
Fala zakazów, która przetacza się przez Europę jest odpowiedzią na twarde dane. Coraz więcej badań pokazuje, że...
Zasiłek losowy na cele edukacyjne to podstawowy filar programu. Każde dziecko realizujące obowiązkowe przygotowa...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas