Facetka_z_Poradni: Nie oburza mnie ranking „Perspektyw”

Mam poczucie, że w czasie pandemii jak grzyby po deszczu, wyrośli „szarlatani edukacji”, znawcy od wszystkiego i od niczego. Wypowiadają się o wszystkim ze stuprocentową pewnością i krytykują najtęższe umysły świata edukacji. Bo mają swoich zwolenników i zasięgi.

Publikacja: 17.01.2023 10:57

W najlepszych liceach egzaminy maturalne zdaje zdecydowana większość uczniów

W najlepszych liceach egzaminy maturalne zdaje zdecydowana większość uczniów

Foto: Adobe Stock

Kiedy wybierasz się na wycieczkę, sprawdzasz dokąd pojedziesz, czytasz opinie innych klientów, patrzysz na przyznane gwiazdki. To taka norma. Nie ufamy samemu przyznawaniu np. hotelom gwiazdek i zawsze rozszerzamy krąg naszych poszukiwań o inne oceny danego hotelu.

Czekaj, przecież tam pracują ludzie? Czy to niesprawiedliwe? Dlaczego nie słyszę głosów, że nie można ludzi zamknąć w trzech lub pięciu gwiazdkach?

Edukacja to też usługa. Wiem, że nie wszyscy się z tym zgadzacie, ale ja tak patrzę na swoją pracę. Nie potrzebuję startować w konkursach, zdobywać tytułów i wygrywać plebiscytów za sms-y. Znam wartość swojej pracy i znam też swoje ograniczenia. To ma swoją cenę.

Mnie nie oburza ranking „Perspektyw” i od zawsze uważam, że nawet najszerzej reklamowany produkt (ostatni przykład z upadkiem pewnej platformy zakupowej to potwierdza) nie przetrwa, gdy nie idzie za tym jakość. Dobra szkoła jest dobra i bez rankingów, one tylko to potwierdzają. Zapewniam Was, że uczniowie i uczennice oraz ich rodzice zdobywają więcej informacji, niż tylko to co czytają w rankingu „Perspektyw”. Przecież sama metodologia rankingu pokazuje dość ograniczony obraz pracy szkoły.

I nade wszystko – żyjemy w wolnym kraju. Zacznijmy żyć jak wolni ludzie. Każdy ma prawo zrobić ranking, każdy ma prawo zorganizować konkurs . Pytanie jest inne – po co bierzecie w nim udział?

Czytaj więcej

Facetka_z_Poradni: kiedy i komu szkodzą oceny w szkole?

Tylko szarlatan powie Ci, że coś (co jest prawnie dozwolone) jest bezwzględnie złe lub dobre – tylko dlatego, że on ma tę pewność. Ekspert podda rzeczy w wątpliwość i zapewne je zbada.

Czy mamy wysyp „szarlatanów edukacji”?

Mam poczucie, że w czasie pandemii jak grzyby po deszczu, wyrośli „szarlatani edukacji”, znawcy od wszystkiego i od niczego. Wypowiadają się o wszystkim ze stuprocentową pewnością i krytykują najtęższe umysły świata edukacji. Bo mają swoich zwolenników i zasięgi. Populizm zawsze był tani i dostępny. To Ty decydujesz na ile krytycznie coś ocenisz.

Jednym z najgroźniejszych zjawisk, jest odrzucanie wyników badań i ta przeogromna chęć „zabraniania” wszystkiego, a także przekonanie, że nie warto się uczyć i pracować (często sumiennie i ciężko).

Jestem Facetka_z_Poradni, nauczycielka po dobrej pedagogicznej szkole. Nauczono mnie tego, aby dbać o jedno ale i drugiego nie zaniedbywać. Najważniejsza dla mnie jest jakość w edukacji, przez co rozumiem nie tylko wysoką jakość uczenia w danej szkole, ale również jej atmosferę, kulturę pracy i stosunek do spraw społecznych.

Polecam Wam samym ocenić, czy ranking "Perspektyw" ma dla Was wartość. 

Czytaj więcej

Poznaliśmy najlepsze licea i technika w Polsce 2023
Szkoły podstawowe i średnie
WDŻ do likwidacji. Jest decyzja MEN co w zamian
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Szkoły podstawowe i średnie
Edukacja obywatelska zastąpi HiT. Jednak pełne zmiany dopiero od 2025 r.
Szkoły podstawowe i średnie
„Rzeczpospolita” udostępnia subskrypcje rp.pl: współpraca na rzecz lepszej edukacji
Szkoły podstawowe i średnie
Będą e-podręczniki. Uczniowie nie będą musieli już dźwigać ciężkich tornistrów
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Szkoły podstawowe i średnie
MEN myśli o wprowadzeniu do szkół „różowych skrzyneczek”