Kiedy wybierasz się na wycieczkę, sprawdzasz dokąd pojedziesz, czytasz opinie innych klientów, patrzysz na przyznane gwiazdki. To taka norma. Nie ufamy samemu przyznawaniu np. hotelom gwiazdek i zawsze rozszerzamy krąg naszych poszukiwań o inne oceny danego hotelu.
Czekaj, przecież tam pracują ludzie? Czy to niesprawiedliwe? Dlaczego nie słyszę głosów, że nie można ludzi zamknąć w trzech lub pięciu gwiazdkach?
Edukacja to też usługa. Wiem, że nie wszyscy się z tym zgadzacie, ale ja tak patrzę na swoją pracę. Nie potrzebuję startować w konkursach, zdobywać tytułów i wygrywać plebiscytów za sms-y. Znam wartość swojej pracy i znam też swoje ograniczenia. To ma swoją cenę.
Mnie nie oburza ranking „Perspektyw” i od zawsze uważam, że nawet najszerzej reklamowany produkt (ostatni przykład z upadkiem pewnej platformy zakupowej to potwierdza) nie przetrwa, gdy nie idzie za tym jakość. Dobra szkoła jest dobra i bez rankingów, one tylko to potwierdzają. Zapewniam Was, że uczniowie i uczennice oraz ich rodzice zdobywają więcej informacji, niż tylko to co czytają w rankingu „Perspektyw”. Przecież sama metodologia rankingu pokazuje dość ograniczony obraz pracy szkoły.
I nade wszystko – żyjemy w wolnym kraju. Zacznijmy żyć jak wolni ludzie. Każdy ma prawo zrobić ranking, każdy ma prawo zorganizować konkurs . Pytanie jest inne – po co bierzecie w nim udział?
Czytaj więcej
Szkoła potrzebuje dzisiaj więcej spokoju i zaufania. W świecie, w którym dzieci narażone są na niską tolerancję frustracji, ciągłe stawianie stopni nie pomaga.
Tylko szarlatan powie Ci, że coś (co jest prawnie dozwolone) jest bezwzględnie złe lub dobre – tylko dlatego, że on ma tę pewność. Ekspert podda rzeczy w wątpliwość i zapewne je zbada.
Czy mamy wysyp „szarlatanów edukacji”?
Mam poczucie, że w czasie pandemii jak grzyby po deszczu, wyrośli „szarlatani edukacji”, znawcy od wszystkiego i od niczego. Wypowiadają się o wszystkim ze stuprocentową pewnością i krytykują najtęższe umysły świata edukacji. Bo mają swoich zwolenników i zasięgi. Populizm zawsze był tani i dostępny. To Ty decydujesz na ile krytycznie coś ocenisz.
Jednym z najgroźniejszych zjawisk, jest odrzucanie wyników badań i ta przeogromna chęć „zabraniania” wszystkiego, a także przekonanie, że nie warto się uczyć i pracować (często sumiennie i ciężko).
Jestem Facetka_z_Poradni, nauczycielka po dobrej pedagogicznej szkole. Nauczono mnie tego, aby dbać o jedno ale i drugiego nie zaniedbywać. Najważniejsza dla mnie jest jakość w edukacji, przez co rozumiem nie tylko wysoką jakość uczenia w danej szkole, ale również jej atmosferę, kulturę pracy i stosunek do spraw społecznych.
Polecam Wam samym ocenić, czy ranking "Perspektyw" ma dla Was wartość.
Czytaj więcej
Zwycięzcy Rankingu Liceów i Techników Perspektywy 2023 to: XIV LO im. Stanisława Staszica w Warszawie (najlepsze liceum) oraz Technikum Mechatroniczne nr 1 w Zespole Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawie (najlepsze technikum).