Według aktualnego programu nauczania podstaw przedsiębiorczości uczeń po zakończeniu nauki będzie w stanie identyfikować najważniejsze funkcje i zadania Narodowego Banku Polskiego i charakteryzować instrumenty polityki pieniężnej. Będzie potrafił także wskazać rolę Rady Polityki Pieniężnej „w realizacji celu inflacyjnego poprzez kształtowanie stóp procentowych".
Podobnego zapisu w obowiązkowym dla każdego ucznia programie biznesu i zarządzania już nie ma. Według projektu rozporządzenia opublikowanego pod koniec października tylko ci uczniowie, którzy będą chcieli zdawać maturę z nowego przedmiotu (obecnie podstawy przedsiębiorczości nie są przedmiotem maturalnym), poznają „narzędzia polityki monetarnej (pieniężnej) banków centralnych i ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki jako całości, przedsiębiorstwa oraz gospodarstwa domowe (na przykładzie Narodowego Banku Polskiego i Rady Polityki Pieniężnej)" – podaje Onet.pl. Pozostali uczniowie nie dowiedzą się, czym jest inflacja i dlaczego RPP podnosi lub obniża stopy procentowe.