Lekcja o manipulacjach w wykonaniu negacjonistów Holokaustu

Wiele osób jest narażonych na publikowane przez negacjonistów treści – głównie w mediach społecznościowych. Dlatego tak ważna jest edukacja skierowana do postronnych odbiorców tych niebezpiecznych treści. Powinni mieć świadomość, na czym oparta jest ta manipulacja.

Publikacja: 15.02.2025 17:20

Lekcja o manipulacjach w wykonaniu negacjonistów Holokaustu

Foto: Adobe Stock

Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi SA

Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau udostępniło w internecie nową lekcję oraz podcast poświęcone strategiom kłamstwa i manipulacji negacjonistów Holokaustu. Materiał edukacyjny przygotowany przez Międzynarodowe Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście omawia dezinformację i kłamstwa związane z historią niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz.

Czytaj więcej

„Holokaust? To było nie do pomyślenia”

Holokaust, Szoa i negacjonizm

Terminy Holokaust (z greckiego) i Szoa (z hebrajskiego) niezależnie od wielu różnych definicji odnoszą się do ludobójstwa europejskich Żydów dokonanego przez nazistowskie Niemcy i ich pomocników podczas II wojny światowej. W tym okresie Żydzi byli masowo mordowani w ośrodkach zagłady, głównie w komorach gazowych, przez specjalne jednostki operujące na tyłach frontu wschodniego (Einsatzgruppen), a także ginęli w gettach i jako więźniowie obozów koncentracyjnych. Po wojnie wielu badaczy poświęciło swoje prace analizie genezy, przebiegu oraz skutków Holokaustu, starając się dokumentować losy jego ofiar.

„Jednak obok wyników badań historycznych pojawił się także pogląd znany jako negacjonizm, który opiera się na zaprzeczaniu istnienia Holokaustu lub umniejszaniu jego znaczenia. Przybiera on różne formy: od znacznego pomniejszania liczby ofiar, przez poddawanie w wątpliwość m.in. istnienie komór gazowych i ośrodków zagłady, po twierdzenia, że ludobójstwo w nazistowskich obozach w ogóle nie miało miejsca” – czytamy we wstępie do lekcji.

W konsekwencji negacjonizm prowadzi najczęściej do legitymizacji poglądów neonazistowskich w debacie publicznej.

Rozwój internetu i tym samym łatwy dostęp do licznych materiałów w nim zgromadzonych sprzyja rozprzestrzenianiu takich ideologii. Dlatego przeciwdziałanie negacjonizmowi wymaga nieustannej edukacji historycznej oraz podnoszenia świadomości na temat znaczenia Holokaustu oraz faktów związanych z tym wydarzeniem historycznym.

Obalanie mitów na temat Holokaustu. Muzeum Auschwitz-Birkenau i jego lekcja

Internetowa lekcja podzielona jest na kilka części. Znajdziemy tam opis strategii negacji Holokaustu i jej podłoża ideologiczne, ale przede wszystkim analizę czternastu mitów i kłamstw rozpowszechnianych przez negacjonistów.

Czytaj więcej

Badania: Co Niemcy wiedzą o drugiej wojnie światowej? Kto odpowiada za Holokaust?

– Lekcja opiera się na wynikach wieloletnich badań historycznych, dokumentach oraz świadectwach Ocalałych, aby demaskować dezinformację i uświadamiać, jakie mechanizmy stoją za podważaniem historycznych faktów. Co ważne, struktura lekcji została tak zaplanowana, żeby w przyszłości, o ile ujawniać się będą nowe formy kłamstw na temat Zagłady, łatwo było dodać merytoryczne treści ukazujące i udaremniające te kłamstwa – powiedziała Agnieszka Juskowiak-Sawicka, która kieruje E-learningiem w Międzynarodowym Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście.

Autorem lekcji jest dr Igor Bartosik z Centrum Badań Muzeum, do którego w podcaście z cyklu „O Auschwitz” dołączył dr Piotr Setkiewicz.

Lekcja i podcast dotyczące strategii negacjonizmu Zagłady dostępne są w języku polskim i angielskim.

Jak zauważa Paweł Sawicki, zastępca rzecznika prasowego Muzeum, wiele osób jest narażonych na publikowane przez negacjonistów treści – głównie w mediach społecznościowych, a przede wszystkim na platformie X. Dlatego tak ważna jest edukacja skierowana do postronnych odbiorców tych niebezpiecznych treści. Oni powinni mieć świadomość, na czym oparta jest ta manipulacja.

Projekty specjalne
Sztuczna inteligencja zastąpi nauczycieli? Innowacja w brytyjskiej szkole
Projekty specjalne
Nagrody za przyciąganie studentów, badaczy i wykładowców z zagranicy