Dąbrowska: Inżynieria polityczna ministra Czarnka

To, że minister Czarnek wprowadza bliską mu ideologię do szkół i systemowo likwiduje jakiekolwiek marzenia o podmiotowości placówek, oddając je w ręce ministerialnym urzędnikom, czyli kuratorom – widać gołym okiem. Ale czy dąży do tego ogarnięty tylko ideową wizją, czy powody są jeszcze poważniejsze i bardziej złożone?

Publikacja: 30.10.2022 12:25

Przemysław Czarnek za wszelką cenę chce doprowadzić do nowelizacji Prawa Oświatowego

Przemysław Czarnek za wszelką cenę chce doprowadzić do nowelizacji Prawa Oświatowego

Foto: Fotorzepa/ Jerzy Dudek

Tłumacząc założenia pierwszego podejścia do lex Czarnek, w wywiadzie dla Radia Wrocław, z czerwca 2021 roku, minister mówił, że „nie ma czegoś takiego jak autonomia szkół”. Bo to organ nadzoru pedagogicznego „musi nadzorować, żeby we wszystkich szkołach w Polsce była realizowana podstawa programowa.”. Ale możliwość zwolnienia z pracy dyrektora, a na tym przepisie ministrowi zależy chyba najbardziej, nie jest dbaniem o realizację podstawy programowej. To bowiem, według ministra odpowiedź na „sytuację, która wymyka się spod kontroli, zwłaszcza w dużych miastach”, kiedy do szkół „wchodzą jakieś stowarzyszenia”, które wprowadzają treści „ niezgodne w podstawą programową i indoktrynują dzieci”. Przykład? Minister Czarnek odpowiedział bez wahania: „indoktrynacja młodzieży z podstawówek i z przedszkoli przez tzw. „Tour de Konstytucja”.

Pozostało jeszcze 80% artykułu

Czytaj więcej, wiedz więcej!
9zł za pierwszy miesiąc.

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
9 zł pierwszy miesiąc, a potem 39 zł/msc
Oświata
Podcast „Szkoła na nowo”: Dysleksja – to nie są wymysły „facetek z poradni”
Oświata
Podcast „Szkoła na nowo”: Organizacje społeczne: nie o takie szkoły walczyliśmy przed wyborami w 2023 r.
Oświata
Podcast „Szkoła na nowo”: Wolna szkoła – czy to w ogóle możliwe?
Oświata
Czy powinno się uczyć pisania w zerówce? Odpowiada Facetka_z_Poradni
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Oświata
Jaka szkoła po 2026 r.? MEN rozpoczyna konsultacje reformy edukacji