Materiał opracowany we współpracy z Ośrodkiem Rozwoju Kompetencji Edukacyjnych WSiP SA
W dzisiejszym, dynamicznie zmieniającym się świecie, umiejętność adaptacji i ciągłego uczenia się stała się kluczowa nie tylko dla jednostek, ale także dla organizacji. W tym kontekście szkoła, jako ucząca się organizacja, odgrywa fundamentalną rolę, modelując postawy i wartości związane z trendem nauki przez całe życie. Kadra nauczycielska, będąca sercem tego procesu, może wspierać uczniów w ich drodze edukacyjnej, ale jej rozwój w dużej mierze zależy od decyzji podejmowanych przez dyrektora szkoły, który decyduje o tematyce szkoleń i programów rozwojowych.
Czytaj więcej
Obowiązkowe zajęcia z udzielania pierwszej pomocy w ramach godzin wychowawczych, rezygnacja z przedmiotu HiT dla uczniów, którzy rozpoczynają naukę w szkołach ponadpodstawowych – to najważniejsze zmiany, jakie wprowadza podpisane przez Ministra Edukacji rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania.
Organizacja ucząca się pod kierownictwem dyrektora
Dyrektorzy, będąc liderami uczącej się organizacji, mają kluczowy wpływ na to, jak szkoła wspiera nauczycieli w ich rozwoju. Przykład dyrektora, który podejmuje świadome decyzje dotyczące inwestycji w rozwój kadry, jest silnym sygnałem dla całej społeczności szkolnej, że nauka nie kończy się z zakończeniem szkoły, ale trwa przez całe życie. To właśnie dyrektorzy, wybierając odpowiednie szkolenia, mogą zainspirować nauczycieli do samodzielnego rozwoju i nieustannego doskonalenia.
Współczesne szkoły, które kładą nacisk na uczenie się przez całe życie, rozwijają umiejętności krytycznego myślenia i rozwiązywania problemów nie tylko u uczniów, ale również wśród nauczycieli. Model uczącej się organizacji opiera się na pięciu kluczowych obszarach refleksji zespołowej: myśleniu systemowym, indywidualnym mistrzostwie, zmianie modeli myślowych, budowaniu wspólnej wizji rozwoju oraz zespołowym uczeniu się. Szkoła, która wdraża te zasady, staje się miejscem, gdzie nauczyciele, uczniowie i rodzice wspólnie realizują ambitne cele, podejmując wyzwania współczesności.