Czarnek: Przez naukę zdalną niższa sprawność fizyczna uczniów

Z uwagi na długotrwałe przesiadywanie w pomieszczeniach zamkniętych i brak aktywności fizycznej poziom sprawności fizycznej jest niższy - przyznał minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek, zapowiadając cztery programy "wspierające uczniów w powrocie do szkół po okresie nauki zdalnej".

Publikacja: 05.03.2021 12:03

Czarnek: Przez naukę zdalną niższa sprawność fizyczna uczniów

Foto: Fotorzepa, Jakub Czermiński

zew

Kiedy uczniowie będą mogli wrócić do nauki stacjonarnej? - Dziś nie jesteśmy jeszcze w stanie powiedzieć, wszystko zależy od warunków pandemicznych - powiedział na konferencji prasowej Przemysław Czarnek.

Oświadczył, że resort edukacji i nauki przygotowuje się na powrót uczniów do szkół.- Wiemy, że niestety czas covidowy, czas pandemii koronawirusa i czas nauki zdalnej rzeczywiście powoduje szereg problemów, na rozmaitych płaszczyznach, z którymi muszą się borykać uczniowie, rodzice uczniów, a my jesteśmy od tego, żeby wesprzeć uczniów i rodziców w pokonywaniu tych problemów - mówił.

Czytaj także:
Sośnierz: Nie zalecałbym kolejnych lockdownów, nie za dużo dają

Minister poinformował o czterech programach, przygotowywanych przez resort.

Pierwszy ma ułatwić powrót uczniów do pełnej sprawności fizycznej. W pierwszym etapie odbędą się szkolenia nauczycieli, od września mają ruszyć dodatkowe zajęcia sportowe dla uczniów.

W okresie kwiecień-grudzień program ma kosztować ok. 42 mln zł. Przemysław Czarnek przekazał, że rektorzy akademii wychowania fizycznego w Polsce włączyli się w przygotowanie programu i będą uczestniczyć w jego realizacji.

Koronawirus w Polsce - nowe dane:
Liczba pacjentów wzrosła 15 dzień z rzędu
Blisko 3 tys. zakażeń w jednym województwie

Minister przyznał, że nauka zdalna spowodowała niższy poziom sprawności fizycznej dzieci. - Ta kondycja fizyczna z uwagi na długotrwałe przesiadywanie w pomieszczeniach zamkniętych, brak aktywności fizycznej spowodowała, że poziom sprawności fizycznej jest niższy. Niestety wiąże się to również z czymś, co musimy nazywać po imieniu (...). Otyłość i nadwaga jest problemem, który spotęgował się (...) poprzez to, że dzieci są w nauce zdalnej od wielu miesięcy - powiedział Przemysław Czarnek, wspominając także o wadach postawy i bólach kręgosłupa jako dolegliwościach często towarzyszących dzieciom i młodzieży w związku z nauką zdalną.

Uczestnikami programu mają być nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej oraz nauczyciele wychowania fizycznego ze szkół podstawowych i średnich.

Kolejny program ma dotyczyć wsparcia psychologiczno-pedagogicznego. - Chcemy poszerzyć opiekę psychologiczną nad dziećmi i młodzieżą po powrocie z nauki zdalnej - oświadczył Przemysław Czarnek.

Czytaj także:
Zaczyński: Po zaszczepieniu lepiej nie kichać komuś w twarz

Trzecie działanie ma mieć charakter profilaktyczny i dotyczyć wad wzroku. Minister edukacji i nauki oznajmił, że program pilotażowy jest przygotowany przez Uniwersytet Medyczny w Lublinie. - Program niezwykle ważny, bo specjaliści z zakresu okulistyki (...) dysponują badaniami, które wskazują na to, że również w tym zakresie niestety mamy duży problem i poprawa w tym zakresie zdrowia dzieci i młodzieży jest potrzebna - podkreślił.

Ostatni program, "pomoc w uzupełnieniu wiedzy", ma wiązać się z proponowaniem szkołom po powrocie do nauki stacjonarnej "jeszcze w tym roku kalendarzowym dodatkowych zajęć".

Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?