Nauczyciele niezadowoleni z nauki zdalnej i jej efektów

Uczniowie mieli kłopoty z mobilizacją do nauki, nauczyciele z komputerami.

Publikacja: 27.06.2021 20:13

Podczas nauki zdalnej nie został osiągnięty cel dydaktyczny, czyli rozwój ucznia – uważają eksperci

Podczas nauki zdalnej nie został osiągnięty cel dydaktyczny, czyli rozwój ucznia – uważają eksperci

Foto: Adobe Stock

Rok 2020/2021, w czasie którego uczniowie częściej byli w domach niż w szkołach, przeszedł do historii. Ale trudno powiedzieć, że był udany.

Z raportu opracowanego przez dr. Bartłomieja Machnika, dyrektora Instytutu Badań i Analiz Regionalnych Collegium Humanum, wynika, że 44 proc. nauczycieli jest umiarkowanie zadowolonych z pracy w tym okresie, a zdecydowanie źle o tym czasie wyraża się 8,2 proc. pedagogów.

Problemy techniczne

Autor opracowania zapytał o zdanie 650 nauczycieli z trzech województw – wielkopolskiego, opolskiego i mazowieckiego. – Z badań wynika jasno, że nauczyciele nie byli przygotowani do całościowego przejścia na nauczanie zdalne. Dla większości wyzwaniem było przyswojenie wszystkich aspektów technicznych związanych z prowadzeniem lekcji online. Część środowiska musiała dostosować swoje domowe łącza na własny koszt – opowiada Machnik.

Na problemy techniczne zwróciło uwagę aż 61 proc. ankietowanych. Dla 67 proc. wyzwaniem była komunikacja z uczniem. Podobny odsetek pedagogów (61 proc.) miał problem z mobilizowaniem uczniów do nauki. Co dziesiąty narzekał na brak dyscypliny na lekcji. – Nauczyciele przyzwyczaili się też do tradycyjnego nauczania, które bardzo często polega na odtwarzaniu schematów. W przypadku nauczania online stały się one niewydolne, a poziom umiejętności cyfrowych nie pozwolił na szybkie dostosowanie się do realiów – mówi Machnik.

Podobnego zdania jest także prof. Marek Konopczyński, członek Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. – Polska szkoła jest przestarzała, a edukacja zdalna dobitnie pokazała, jak bardzo nie przystaje ona do rzeczywistości – tłumaczy. I dodaje: – Próby przeniesienia w prosty sposób polskiej szkoły do internetu były skazane na porażkę.

Nauczycieli zapytano także o to, jak w czasie ostatniego roku rozwinęli się uczniowie. Aż 56 proc. ankietowanych stwierdziło, że raczej się nie rozwinęli, a niemal co piąty jest o tym przekonany. Wynika to m.in. z tego, że zdaniem ponad połowy nauczycieli, uczniowie nie angażowali się w pracę podczas zdalnych lekcji.

Nie można jednak wykluczyć, że opinia ta wynika z tego, że nie wiedzieli, w jaki sposób powinni weryfikować wiedzę. Aż 36,4 proc. wskazało, że miało z tym problem.

– W kontekście oceniania efektów nauczania to na pewno rok stracony. Nie został osiągnięty cel dydaktyczny, jakim jest rozwój wewnętrzny, jak i intelektualny ucznia. Natomiast w kontekście ogólnego odbioru nauczania zdalnego był to rok pełen doświadczeń, tych złych, jak i dobrych – zwraca uwagę Machnik.

– Takie oceny to efekt patrzenia na ucznia wyłącznie przez pryzmat opanowanych informacji. A na ucznia trzeba spojrzeć całościowo: przecież okres nauki zdalnej to dla wielu uczniów czas, w którym nauczyli się zdobywania informacji na własną rękę, samodzielności i odpowiedzialności. Na to także należy zwrócić uwagę – mówi Konopczyński.

Marek Pleśniar z Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty bierze w obronę uczniów. – Stwierdzenie, że uczniowie się nie rozwinęli, oznaczałoby, że przez cały rok zarówno nauczyciele, jak i uczniowie nic nie robili. A to nieprawda – tłumaczy.

– Z drugiej strony już przed pandemią wiadomo było, że podstawa programowa jest przeładowana i do poprawy. Nie można się więc dziwić, że uczniowie nie nauczyli się wszystkiego. Zwłaszcza że nie wszyscy uczniowie mieli wystarczające kompetencje cyfrowe – dodaje Pleśniar. Jego zdaniem wakacje to dobry moment do dyskusji o tym, jak powinna wyglądać szkoła, z uwzględnieniem doświadczeń wyniesionych z pandemii.

Tym bardziej że w związku z pojawiającymi się zakażeniami indyjskim wariantem koronawirusa nie ma pewności, że w nowym roku szkolnym nie będzie powrotu do nauki online.

Gorąco wokół MEiN

Problem jednak w tym, że obecnie Ministerstwo Edukacji i Nauki skoncentrowane jest na takiej nowelizacji prawa oświatowego, że wywołuje ona protest wszystkich: od nauczycieli i rodziców począwszy poprzez uczniów, samorządy terytorialne na organizacjach pozarządowych skończywszy. Chodzi o plany rozszerzenia uprawnień kuratorów oświaty, co w praktyce oznacza upolitycznienie edukacji.

W ubiegłym tygodniu politycy Koalicji Obywatelskiej złożyli w Sejmie wniosek o odwołanie ministra edukacji Przemysława Czarnka. – Jest ministrem złym i szkodliwym, pełnym pogardy i agresji – mówiła wiceszefowa klubu KO Barbara Nowacka.

Na 1 lipca pikietę ostrzegawczą przeciwko polityce MEiN zapowiedziała oświatowa Solidarność. Związkowcy kolejny rok z rzędu domagają się spełnienia obietnicy złożonej przez rząd tuż przed strajkiem nauczycieli w 2019 r., co spowodowało, że „S" z niego się wycofała. Obiecano im wówczas, że pensje nauczycieli zostaną powiązane z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce narodowej.

Rok 2020/2021, w czasie którego uczniowie częściej byli w domach niż w szkołach, przeszedł do historii. Ale trudno powiedzieć, że był udany.

Z raportu opracowanego przez dr. Bartłomieja Machnika, dyrektora Instytutu Badań i Analiz Regionalnych Collegium Humanum, wynika, że 44 proc. nauczycieli jest umiarkowanie zadowolonych z pracy w tym okresie, a zdecydowanie źle o tym czasie wyraża się 8,2 proc. pedagogów.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Edukacja
Warszawa: Studenci mogą starać się o stypendia im. Jana Pawła II
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Edukacja
Na Florydzie uczniowie nie poznają całych dzieł Szekspira. Chodzi o seks
Edukacja
Dr Zofia Sawicka: Wielki potencjał wspólnych badań
Edukacja
Kierunek lekarski najpopularniejszy na KUL. Wielu chętnych na jedno miejsce
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Edukacja
Akademia Leona Koźmińskiego wśród najlepszych uczelni biznesowych na świecie
Edukacja
Żakowski do maturzystów: Opowiedzcie swoją Polskę przyszłości i wygrajcie indeksy