Test po podstawówce za trudny dla uczniów

Ogromna większość szkół będzie miała niższe średnie wyniki niż w zeszłym roku – mówi „Rzeczpospolitej” Adam Brożek z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Powód? Zadania, zwłaszcza z matematyki, były bardziej skomplikowane

Aktualizacja: 28.05.2009 02:37 Publikacja: 28.05.2009 02:35

Egzamin szóstoklasistów

Egzamin szóstoklasistów

Foto: Dziennik Wschodni/Fotorzepa, Kar Karol Zienkiewicz

Wyniki tegorocznego ogólnopolskiego testu po podstawówce są gorsze od zeszłorocznych. Na 40 możliwych punktów zdający uzyskali średnio 22,64 (w 2008 r. – 25,8 punktów).

Sprawdzian „O zwierzętach” ponad 400 tys. uczniów pisało w kwietniu. Dziś dowiedzą się w swych szkołach, jak im poszło.

Adam Brożek, kierownik wydziału sprawdzianów z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (CKE), podkreśla, że gorsze wyniki z testu nie znaczą, iż nauczyciele gorzej uczą, bo wyników sprawdzianów z różnych lat nie można porównywać. Tym bardziej że w tym roku CKE dała uczniom do rozwiązania trudniejsze zadania.

– Ubiegłoroczny test był za łatwy. Ten sprawiedliwiej ocenia uczniów. Trudniej było uzyskać maksymalny wynik. Np. w zadaniach z matematyki trzeba było wykazać się pomysłowością, a nie tylko zrobić rutynowe rachunki – mówi prof. Krzysztof Konarzewski, szef CKE.

– Problem na egzaminie stanowiły zadania z matematyki, które były trudniejsze niż w ubiegłym roku – przyznaje Danuta Zakrzewska, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łodzi. – Nawet dobrym uczniom zabrakło czasu na rozwiązanie wszystkich.

– Może zadania zostały źle dobrane? – zastanawia się Halina Konwińska, wicedyrektorka podstawówki nr 62 w Katowicach. – Żaden z naszych uczniów nie ma maksymalnej liczby punktów. Nigdy w poprzednich latach to się nie zdarzyło. W tym roku najlepsi mają po 33 – 35 punktów. Dobra uczennica niedowidząca, która miała więcej czasu na pisanie, zdobyła 38 punktów. Może więc tym najlepszym zabrakło kilku minut.

Szefowie szkół wolą, by coroczne testy były porównywalne. – Bolączką tych sprawdzianów jest to, że co roku jest inny stopień ich trudności – mówi Stanisław Turek, dyrektor szkoły w Luborzycy koło Krakowa.

Szef CKE podkreśla jednak, że umiejętności dzieci się nie zmieniły. Sprawdzian pokazał, że tak jak przed rokiem uczniowie najgorzej radzą sobie z wykorzystywaniem wiedzy w praktyce – w tej części testu na osiem możliwych do zdobycia punktów średnio uzyskali 3,81. Kiepsko wypada pisanie (4,99 na 10 możliwych punktów). Uczniowie dobrzy są za to w czytaniu ze zrozumieniem (7,62 na 10 punktów).

W teście lepiej wypadły dzieci z miast niż ze wsi. Co o tegorocznych słabszych wynikach sądzi minister edukacji? – Widocznie pytania były trudniejsze, ale przyjdzie czas na analizę – mówi „Rz” Katarzyna Hall. Taką analizę CKE ma podać w sierpniu.

Wyniki tegorocznego ogólnopolskiego testu po podstawówce są gorsze od zeszłorocznych. Na 40 możliwych punktów zdający uzyskali średnio 22,64 (w 2008 r. – 25,8 punktów).

Sprawdzian „O zwierzętach” ponad 400 tys. uczniów pisało w kwietniu. Dziś dowiedzą się w swych szkołach, jak im poszło.

Pozostało 88% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?