[b]Z roku na rok rośnie liczba osób z wyższym wykształceniem. Czy studia nadal dają przewagę na rynku pracy?[/b]
prof. Paweł Bożyk: Polska weszła w okres, kiedy wyższe wykształcenie pozwala na skuteczną rywalizację na rynku pracy. Jest to swoisty wymóg cywilizacyjny. Ukończenie szkoły średniej już nie wystarcza. Studia zapewniają przede wszystkim specjalizację zawodową i zwiększają konkurencyjność.
[b]Które kierunki są teraz najpopularniejsze, a które cieszą się coraz mniejszym zainteresowaniem?[/b]
prof. Paweł Bożyk: Powoli przemija moda na tak popularne jeszcze kilka lat temu kierunki, jak zarządzanie i marketing, handel zagraniczny i logistyka. W międzyczasie pojawiło się kilka nowych specjalizacji, takich jak bankowość, finanse międzynarodowe, integracja europejska, biznes międzynarodowy albo spółdzielczość, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród studentów i pracodawców. Trzeba jednak pamiętać, że ich popularność też ma charakter przejściowy. Oprócz ekonomii do bardzo modnych obecnie kierunków należą psychologia, turystyka i rekreacja, prawo, politologia i stosunki międzynarodowe, które od wielu lat utrzymują się na pierwszych pozycjach w rankingach najpopularniejszych kierunków studiów w Polsce.
Aleksandra Bęczkowska: Absolwenci psychologii, socjologii, pedagogiki, prawa, dziennikarstwa i komunikacji społecznej to największa grupa wśród osób ubiegających się o pracę. Przedsiębiorcy bardzo często poszukują absolwentów kierunków informatycznych, inżynieryjnych oraz ekonomicznych. Jak możemy zauważyć, preferencje studentów często się rozmijają z oczekiwaniami pracodawców.