Nasza uczelnia jest wielopokoleniowa

W najlepszej spośród zawodowych szkół w rankingu uczą się i dzieci, i seniorzy. – Wbrew kryzysowi gospodarczemu i demograficznemu umacniamy pozycję – mówi rektor Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego w Kaliszu

Publikacja: 13.05.2010 01:04

Prof. dr inż. Jan Chajda

Prof. dr inż. Jan Chajda

Foto: archiwum prywatne

[b]Rz: Kalisz położony jest pomiędzy dwoma potężnymi ośrodkami akademickimi – Poznaniem i Łodzią. Można z nimi rywalizować?[/b]

[b]Jan Chajda:[/b] Można, lecz ta rywalizacja nie jest nam potrzebna. Oferty edukacyjne wzajemnie się uzupełniają. Uczelnia nasza przygotowuje absolwentów do podejmowania dalszej nauki na uniwersytetach czy politechnikach, jednak sami dbamy o to, by zapewnić ciągłość kształcenia bez potrzeby wyjeżdżania do ośrodków akademickich. Od nowego roku akademickiego ruszają u nas studia drugiego stopnia na kierunku inżynieria środowiska. To milowy krok w rozwoju Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego w Kaliszu, tym bardziej że mamy kolejne plany i staramy się o uzyskanie zgody na kształcenie w ramach studiów magisterskich na kolejnych kierunkach.

[b]Czym kusicie potencjalnych studentów?[/b]

Idea studiów blisko miejsca zamieszkania przyświecała nam podczas organizacji uczelni. Młodzież z małych ośrodków otrzymała niepowtarzalną szansę edukacyjną, z której z różnych przyczyn nie byłaby w stanie skorzystać w miastach akademickich. Ale to niejedyny argument. Naszym studentom oferujemy udział w programach wymiany zagranicznej LLP – Erasmus i LLP – Leonardo da Vinci. Młodzież korzysta z wyjazdów m.in. do Turcji, Portugalii, Niemiec, Włoch czy na Maltę. Dodatkowo organizujemy wyjazdy na międzynarodowe i krajowe konferencje, targi oraz sympozja.

Kolejnym atutem jest możliwość udziału w programach współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, w ramach których połowa studentów otrzymuje 1000 złotych stypendium miesięcznie przez cały okres studiów. Mamy rozbudowany system pomocy socjalnej. Posiadamy też własną bazę lokalową:

10 najnowszych i doskonale wyposażonych obiektów dydaktycznych, sportowych i urządzeń rekreacyjnych. Nasza uczelnia jest wielopokoleniowa. Na zajęcia uczęszczają zarówno najmłodsi, jak i seniorzy. Działa bowiem Politechnika Dziecięca dla uczniów szkół podstawowych, uniwersytety Gimnazjalisty i Licealisty, Uniwersytet dla Rodziców oraz Uniwersytet Trzeciego Wieku.

[b]Jakie kierunki są specjalnością PWSZ Kalisz?[/b]

Kształcimy w trzech profilach: menadżerskim, technicznym i medycznym na 9 kierunkach i 29 specjalnościach. Zarządzanie, elektrotechnika, mechanika i budowa maszyn, inżynieria środowiska, fizjoterapia, ratownictwo medyczne, położnictwo, pielęgniarstwo i kosmetologia– to nasza aktualna oferta dydaktyczna. Od nowego roku akademickiego chcemy uruchomić dwa nowe kierunki studiów: budownictwo i informatykę, a w kolejnych latach mechatronikę, nanotechnologię, biotechnologię, dietetykę, sport oraz organizację produkcji filmowej i telewizyjnej.

[b]Absolwenci uczelni, zwłaszcza tych z poza największych centrów akademickich, często mają problemy ze znalezieniem pracy...[/b]

Studenci kaliskiej PWSZ znajdują się pod tym względem w komfortowej sytuacji. A to dzięki znakomitej współpracy uczelni z wiodącymi w regionie firmami i instytucjami. Polega ona przede wszystkim na czerpaniu trójstronnych korzyści z procesu kształcenia. Studenci zyskują rzetelną wiedzę, pracodawcy dobrze wykształcone kadry, a uczelnia – prestiż i renomę. Dowodem tej współpracy są coraz liczniej organizowane staże zawodowe dla studentów, m.in. „Twoja przyszłość w Pratt &Whitney Kalisz”, „Ku doskonałości” w Meyer Tool Poland oraz „Ekspres do kariery” w Jutrzenka Colian, a ich efektem wzrost zatrudnienia wśród absolwentów kaliskiej PWSZ, bo najlepsi po zakończeniu stażu trafiają do tych zakładów już jako pracownicy.

[b]Inny problem uczelni z mniejszych miast to brak własnej kadry.[/b]

Zatrudniamy 70 samodzielnych pracowników naukowych. Wielu nauczycieli akademickich już zdobyło stopnie i tytuły naukowe, otwartych jest wiele przewodów doktorskich, oczekujemy także kilku habilitacji naszych pracowników, zatem cały czas zmierzamy ku autonomii w tym zakresie. Nie rezygnujemy jednak ze współpracy z uczelniami akademickimi, także w zakresie pozyskiwania kadry naukowo-dydaktycznej. Potwierdzeniem tego jest przystąpienie do budowy Centrum Doskonałości Badań Kół Zębatych – nowocześnie wyposażonego ośrodka naukowego. Jego zadaniem będzie prowadzenie badań naukowych oraz kształcenie pracowników naukowych w tym ważnym dla przemysłu lotniczego obszarze.

[b]Jaka przyszłość rysuje się przed uczelniami podobnymi do PWSZ w Kaliszu – szkołami państwowymi, które jednak działają w średniej wielkości miastach?[/b]

Myślę, że najlepsze lata dla profesjonalnego szkolnictwa wyższego są przed nami. Wbrew kryzysowi gospodarczemu i demograficznemu we współpracy z wypróbowanymi partnerami umacniamy naszą pozycję. Zapotrzebowanie na kształcenie w społeczeństwie nie maleje. W dobie gospodarki opartej na wiedzy, zyskuje na znaczeniu. Naszym celem jest teraz wpisanie oferty edukacyjnej w ramy wytyczone przez popyt na rynku pracy i temu podporządkowujemy strategię.

[b]Rz: Kalisz położony jest pomiędzy dwoma potężnymi ośrodkami akademickimi – Poznaniem i Łodzią. Można z nimi rywalizować?[/b]

[b]Jan Chajda:[/b] Można, lecz ta rywalizacja nie jest nam potrzebna. Oferty edukacyjne wzajemnie się uzupełniają. Uczelnia nasza przygotowuje absolwentów do podejmowania dalszej nauki na uniwersytetach czy politechnikach, jednak sami dbamy o to, by zapewnić ciągłość kształcenia bez potrzeby wyjeżdżania do ośrodków akademickich. Od nowego roku akademickiego ruszają u nas studia drugiego stopnia na kierunku inżynieria środowiska. To milowy krok w rozwoju Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego w Kaliszu, tym bardziej że mamy kolejne plany i staramy się o uzyskanie zgody na kształcenie w ramach studiów magisterskich na kolejnych kierunkach.

Pozostało 82% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?