Sprawa dotyczy studentów pierwszego roku, z naboru październikowego i lutowego. Przyczyną nie jest tym razem błąd systemu, który znany jest z tego, że co jakiś czas w ten sposób się zawiesza. Mogły być nią jednak nieczytelne instrukcje składania deklaracji, wedle których studenci zapisywali się nie na te przedmioty, na które powinni.
We wtorek z ich wirtualnych kont zniknęły nie tylko niewłaściwie zdeklarowane przedmioty, ale także te wybrane prawidłowo. Od środy trwa przywracanie właściwych.
Nowa lista przedmiotów do wyboru dla studentów została wprowadzona przed wakacjami 2009 r. Nie udało się wtedy tak zmodyfikować systemu, aby po zalogowaniu były w nim widocznie jedynie te przedmioty, które dany student może wybierać. Dlatego wprowadzono gwiazdki.
Studenci, którzy rozpoczęli naukę w tym roku akademickim w naborze zimowym, bądź letnim, mieli wybierać przedmioty z jedną, bądź dwiema gwiazdkami. Brak gwiazdki oznaczał przedmiot dla studentów II roku, jedna gwiazdka – przedmiot dla obu grup studentów, a dwie – przedmiot dla tegorocznych studentów.
Pierwsze sygnały potencjalnych komplikacji pojawiły się na przełomie kwietnia i maja. 12 maja w tej sprawie odbyło się spotkanie zainteresowanych studentów z dziekan studium magisterskiego, Joanną Plebaniak.