Nie wypada nie publikować

Dr hab. Sebastian Maćkowski, Instytut Fizyki UMK w Toruniu

Publikacja: 09.01.2011 23:59

Sebastian Maćkowski

Sebastian Maćkowski

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

[b] Pracował pan na Uniwersytecie Ludwiga Maximiliana w Monachium. Jakie widzi pan różnice w funkcjonowaniu polskich i niemieckich uczelni? [/b]

[b]Sebastian Maćkowski, laureat programu Welcome Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej dla wracających z zagranicy uczonych:[/b] Inny jest sposób zatrudniania. Na uniwersytecie, na którym pracowałem, pracowników naukowych zatrudniało się w drodze konkursów. Kandydaci prezentowali pomysły, co chcą robić. W Polsce duża część kadry jest na uczelni niejako przez zasiedzenie. Tam, gdzie pracowałem, i po doktoracie, i po habilitacji, trzeba było popracować na innej uczelni. Takie oderwanie od korzeni oznacza, że trzeba zaczynać wszystko od nowa i być aktywnym. To mobilizuje.

[b]W Niemczech zatrudnienie uzależnia się od publikacji?[/b]

To raczej kwestia mentalności. Nie można zostać z tyłu. Nie wypada nie publikować. Jak się wejdzie na strony profesorów, każdy ma przynajmniej dziesięć publikacji na rok, przeważnie w pismach o wysokim tzw. impact faktorze, czyli współczynniku wpływu na naukę.

[b]Wielu polskich naukowców twierdzi, że problemem jest zbyt małe dofinansowanie badań. [/b]

Pieniądze są ważne. Ale jeśli ktoś wysuwa argument, że rozwiążą wszystkie bolączki nauki, odpowiadam, że to nieprawda, bo główny problem to dobór pracowników. Na uczelniach często zostają ludzie, którzy nie mają lepszego pomysłu na życie.

[i]rozmawiała Renata Czeladko[/i]

[b] Pracował pan na Uniwersytecie Ludwiga Maximiliana w Monachium. Jakie widzi pan różnice w funkcjonowaniu polskich i niemieckich uczelni? [/b]

[b]Sebastian Maćkowski, laureat programu Welcome Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej dla wracających z zagranicy uczonych:[/b] Inny jest sposób zatrudniania. Na uniwersytecie, na którym pracowałem, pracowników naukowych zatrudniało się w drodze konkursów. Kandydaci prezentowali pomysły, co chcą robić. W Polsce duża część kadry jest na uczelni niejako przez zasiedzenie. Tam, gdzie pracowałem, i po doktoracie, i po habilitacji, trzeba było popracować na innej uczelni. Takie oderwanie od korzeni oznacza, że trzeba zaczynać wszystko od nowa i być aktywnym. To mobilizuje.

Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?