Zasady Ranking Uczelni Akademickich

Zgodnie z postanowieniami Kapituły Rankingu uczelnie oceniane są wg prestiżu, potencjału naukowego, efektywności naukowej, innowacyjności, warunków studiowania oraz umiędzynarodowienia studiów. Tych sześć zasadniczych cech uczelni zostało zmierzonych za pomocą 32 kryteriów.

Publikacja: 19.05.2011 01:01

Do sporządzenia rankingu wykorzystano dane ze źródeł egzogenicznych wobec ocenianych uczelni. Źródłem danych były własne badania ankietowe przeprowadzone przez Fundację Edukacyjną „Perspektywy”, badanie pracodawców przygotowane przez ośrodek badawczy PENTOR, dane o publikacjach polskich naukowców zawarte w bazie SCOPUS, opracowanie Szkoły wyższe i ich finanse w 2009 r. (GUS 2010), aktualne dane MNiSW, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Urzędu Patentowego RP oraz Krajowego Punktu Kontaktowego Programów Badawczych UE.

Prestiż 25 proc.


Jedną z cech dobrej szkoły wyższej jest prestiż. Oznacza on poważanie, jakim cieszą się absolwenci uczelni oraz autorytet jej pracowników w środowisku naukowym w kraju i zagranicą, a także wśród kandydatów na studia (olimpijczyków). Mierzony jest on w naszym rankingu poprzez:

Innowacyjność 5 proc.

Potencjał naukowy 15 proc.

Jako kolejną grupę kryteriów przyjęto potencjał naukowy uczelni. Jako mierniki tej cechy przyjęto:

Efektywność naukowa 30 proc.

Potencjał naukowy uczelni powinien znaleźć odzwierciedlenie w efektach prac naukowych. Efekty tych prac mierzymy w grupie kryteriów „efektywność naukowa” poprzez:

Warunki studiowania 10 proc.

W rankingu wzięto pod uwagę warunki studiowania. Na warunki te składają się:

Umiędzynarodowienie 15 proc.

Przy ocenie brano pod uwagę kryteria:

 

Do sporządzenia rankingu wykorzystano dane ze źródeł egzogenicznych wobec ocenianych uczelni. Źródłem danych były własne badania ankietowe przeprowadzone przez Fundację Edukacyjną „Perspektywy”, badanie pracodawców przygotowane przez ośrodek badawczy PENTOR, dane o publikacjach polskich naukowców zawarte w bazie SCOPUS, opracowanie Szkoły wyższe i ich finanse w 2009 r. (GUS 2010), aktualne dane MNiSW, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Urzędu Patentowego RP oraz Krajowego Punktu Kontaktowego Programów Badawczych UE.

Prestiż 25 proc.


Jedną z cech dobrej szkoły wyższej jest prestiż. Oznacza on poważanie, jakim cieszą się absolwenci uczelni oraz autorytet jej pracowników w środowisku naukowym w kraju i zagranicą, a także wśród kandydatów na studia (olimpijczyków). Mierzony jest on w naszym rankingu poprzez:

Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity od Citibanku można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?
Matriał Promocyjny
Ojcowie na urlopie to korzyści dla ich dzieci, rodzin, ale i firm
Materiał Promocyjny
Sieć T-Mobile Polska nagrodzona przez użytkowników w prestiżowym rankingu
Edukacja
"Tu jesteśmy gośćmi, a nasz dom nie istnieje". Życie ukraińskich dzieci w Polsce