Zamiast kupować urządzenia mechaniczne, by pokazać ich budowę i działanie, profesorowie za pomocą specjalistycznego sprzętu zaprezentują je w trójwymiarze. Pierwsze zajęcia z wykorzystaniem trójwymiarowych modeli odbędą się już semestrze letnim.
– Podczas pokazu 3D można wręcz wniknąć do wnętrza urządzenia. Można robić zbliżenia, by wyjaśnić to, co sprawia szczególną trudność studentom. Możliwe będzie również zmienianie parametrów, składanie konstrukcji itp. Dzięki zastosowaniu technologii 3D to wszystko będzie możliwe. Naszym zamysłem jest wprowadzenie innowacyjnych form kształcenia do programu zajęć, co niewątpliwie wpłynie na zwiększenie atrakcyjności kierunków technicznych – mówi prof. Bożena Skołud, kierownik projektu realizowanego na Wydziale Mechanicznym Technologicznym Politechniki Śląskiej.
Projekt „Interaktywne kształcenie inżyniera" wprowadzany jest na politechnice od stycznia zeszłego roku. Za część informatyczną odpowiada gliwicka firma i3D z branży high-tech. To pierwszy tak zaawansowany projekt oparty na przekazywaniu wiedzy za pomocą wirtualnej rzeczywistości. – Do tej pory żadna uczelnia w Polsce i w Europie nie wprowadziła tego typu przedsięwzięcia. Zarówno na etapie przygotowywania aplikacji o dofinansowanie, jak i obecnie, na etapie realizacji, nie wzorowaliśmy się na doświadczeniach innych uczelni – dodaje kierownik projektu.
Sprzęt już jest
W ramach projektu system interaktywnego kształcenia obejmujący większość przedmiotów technicznych zostanie wprowadzony na kierunkach: automatyka i robotyka, mechanika i budowa maszyn, zarządzanie i inżyniera produkcji, mechatronika, a także na makrokierunkach: nanotechnologia i technologie procesów materiałowych, informatyka stosowana z komputerową nauką o materiałach. – System będzie polegał na opracowaniu nowych, interaktywnych pomocy dydaktycznych, które zostaną wykorzystane w czasie zajęć. Nie wszystkie omawiane zagadnienia wymagają ilustracji graficznej. Dzięki takiemu systemowi, obserwując wirtualne interaktywne modele, studenci poznają zasady mechaniki, wytrzymałości materiałów i biomechaniki, zasady konstrukcji i funkcjonowania maszyn, sposoby ich eksploatacji i automatyzacji, organizacji produkcji i zarządzania, wpływ zastosowania różnych materiałów na ich wytrzymałość, struktury i własności materiałów, procesy fizyczne zachodzące wewnątrz materiałów. Wirtualne modele 3D pokazywane podczas wykładów odpowiadają wszelkim parametrom rzeczywistym. Dzieje się tak zarówno w przypadku pojedynczych maszyn, jak i np. robotów stojących w linii i obsługujących obrabiarkę – mówi prof. Bożena Skołud.
By korzystać z tego typu innowacji, potrzebny jest odpowiedni sprzęt do projekcji 3D. Kupiono więc siedem mobilnych systemów do prezentacji składających się z aktywnego projektora stereoskopowego, laptopa i kompletu okularów 3D. Oprócz tego uczelnia kupiła stacjonarny system do prezentacji, w którego skład wchodzą dwa pasywne projektory stereoskopowe, komputer, ekran i tysiąc par okularów do projekcji 3D.