Kariera pod okiem trenera

Coach to w Polsce zawód z przyszłością. Specjaliści twierdzą, że zapotrzebowanie na tego typu specjalistów jest duże i przez najbliższe lata będzie rosło. Dlatego w ofercie wielu uczelni pojawiają się studia podyplomowe z coachingu

Publikacja: 16.09.2011 01:10

Z pomocy wykwalifikowanych coachów korzysta coraz więcej Polaków

Z pomocy wykwalifikowanych coachów korzysta coraz więcej Polaków

Foto: KFP

Według raportu Polskiej Izby Firm Szkoleniowych w najbliższej przyszłości w Polsce coaching będzie powszechnie praktykowany na różnych szczeblach. Osoby na wyższych stanowiskach będą potrzebowały profesjonalnych coachów z firm zewnętrznych. Menedżerów niższego i średniego szczebla będą wspierać coache z ich rodzimych firm.

Na Zachodzie coaching jest popularny od wielu lat. Polscy przedsiębiorcy dopiero zaczynają wykorzystywać to narzędzie do wspierania i rozwoju pracowników. Coaching jest nie tylko modnym kierunkiem studiów, ale również zawodem przyszłości. Na rynku pracy, zwłaszcza w dużych miastach, pojawia się wciąż wiele ofert dla pracowników działów personalnych.

Kto trafia na studia? Coaching jest kierunkiem dla menedżerów. Taki dyplom może być krokiem do awansu zawodowego dla specjalistów działów HR. W dużych korporacjach coraz częściej osoby o takich kwalifikacjach są pożądanymi pracownikami. Dodatkowo wciąż istnieje zapotrzebowanie na szkoleniowców w tej dziedzinie.

Najwięcej propozycji podyplomowych studiów z zakresu coachingu przygotowano dla studentów w Warszawie. Zajęcia oferują zarówno uczelnie prywatne, które specjalizują się w edukacji psychologicznej, jak i te o charakterze biznesowym. Nabór na studia po raz pierwszy rozpoczął się również na Uniwersytecie Warszawskim. Stawki za roczne podyplomowe studia wahają się – w zależności od uczelni – od kilku do kilkunastu tysięcy złotych.

Gdzie zatem można studiować coaching?

Przetarte szlaki

Pionierem na rynku była warszawska Akademia Leona Koźmińskiego. Coaching pojawił się w ofercie tej uczelni już w 2009 roku. W tym roku będą rozpoczynali szóstą edycję programu. – Ponieważ bacznie śledzimy nowe trendy na rynku edukacyjnym, od kilku lat prowadzimy studia MBA dla kadry HR, więc mamy bardzo dobry dostęp do danych o potrzebach szkoleniowych w firmach od naszych studentów, dyrektorów działów HR – tłumaczy Małgorzata Oświata z działu PR Akademii Leona Koźmińskiego.

Za studia trzeba tam zapłacić ok. 12 tys. zł. – Mamy dwa rodzaje studiów. Coaching menedżerski jest adresowany do menedżerów średniego i wyższego szczebla zarządzania, dyrektorów, kierowników i profesjonalistów zatrudnionych w działach HR a także do osób, które w ramach własnej ścieżki kariery aspirują do osiągnięcia takich pozycji zawodowych – opowiada Małgorzata Oświata. – Studia coaching profesjonalny są zaś przeznaczone dla profesjonalnych doradców zawodowych, specjalistów od rozwoju zawodowego, psychologów i terapeutów. Na coaching profesjonalny zgłaszają się w większości trenerzy, konsultanci, terapeuci prowadzący własną działalność. Mamy wśród kandydatów także sporo specjalistów w dziedzinie rozwoju i szkoleń, a także dyrektorów działów HR. Na coaching menedżerski przychodzą głównie kierownicy zarządzający sporymi zespołami pracowników.

Studia praktyczne

Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego w Warszawie również uważnie obserwuje wszelkie zmiany trendów i nowości w edukacji. – Staramy się szybko reagować na sytuację na rynku. Analizując trendy oraz mając na uwadze nadchodzące zmiany, postanowiliśmy stworzyć na naszej uczelni kierunek coaching. Sprawdziliśmy, że zawód ten ma duży potencjał – wyjaśnia Ksenia Kwiecień z działu PR Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Decydując się na studia na kierunku coaching na tej uczelni, słuchacze mają możliwość wyboru swojej ścieżki rozwoju. Program jest przeznaczony zarówno dla osób pragnących zostać profesjonalnymi coachami zewnętrznymi, jak i do kierowników oraz menedżerów, którzy chcą motywować własny zespół.

W czasie zajęć studenci poznają różnorodne style trenerskie, Zajęcia będą prowadzić m.in. ważne postaci biznesu z wieloletnim doświadczeniem. – Programy studiów zostały przygotowane we współpracy z najlepszymi profesjonalistami z Training Partners i Grupy Szkoleniowej Kontrakt OSH. Program jest podzielony na dwa moduły – podstawowy i specjalistyczny. Szczególny nacisk kładziemy na warsztaty, by absolwenci byli profesjonalnie przygotowywani do prowadzenia sesji coachingowych zarówno w biznesie (business coaching), jak i w zakresie rozwoju osobistego (life coaching) – przekonuje Ksenia Kwiecień.

Organizatorzy przygotowali program studiów w taki sposób, by słuchacze po ich ukończeniu potrafili praktycznie wykorzystywać narzędzia składające się na warsztat coacha, celnie diagnozowali i właściwie rozwiązywali problemy swoich pracowników lub klientów.

– Na podstawie autorskich narzędzi i warsztatów pokazujemy, czym jest coaching narzędziowy uzupełniany przez coaching rozwojowy. Chcemy pokazać i nauczyć słuchaczy najlepszych wzorców coachingu światowego, rozwijając obszar treningu narzędziowego i interwencji kryzysowych w biznesie. Gwarancją naszej rzetelności są certyfikaty osób prowadzących – ICF (International Coach Federation) i ICC (International Coaching Community) – mówi kierownik kierunku mgr Andrzej Worotyński.

Coach potrzebny od zaraz

Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu – oraz jej oddziały, m.in. we Wrocławiu – zdecydowała się na wprowadzenie coachingu ze względu na duże zapotrzebowanie rynku na specjalistów tej branży.

– Jest to dziedzina wiedzy, która rozwija się bardzo dynamicznie. Od czasów, kiedy szkolono jedynie w zakresie zarządzania kadrami, powstało wiele pochodnych tego kierunku, takich jak psychologia zarządzania czy właśnie coaching. Nie tylko menedżerowie są coachami dla innych, ale również sami muszą bezustannie się doskonalić. Dlatego w tym roku otworzyliśmy rekrutację na drugi stopień studiów podyplomowych w zakresie coachingu. To zajęcia na wyższym stopniu zaawansowania, przeznaczone dla absolwentów I stopnia studiów podyplomowych oraz osób o wieloletnim doświadczeniu w tej branży – mówi Ewa Kołodziej, specjalista ds. PR w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu. I dodaje, że coaching warto studiować, ponieważ pozwala awansować pracownikom niższego szczebla w działach HR oraz rozwijać się osobom, które już są liderami.

– Pozwala na lepsze zarządzanie zespołem i skuteczniejsze wykorzystanie potencjału pracowników firmy – przekonuje Ksenia Kwiecień z Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego w Warszawie.

Dla tej samej grupy zawodowej są przeznaczone również studia w Wyższej Szkole Bankowej. – To studia dla osób zarządzających zespołami w przedsiębiorstwach, właścicieli firm – liderów, menedżerów, pracowników działów personalnych, czyli wszystkich osób, które zajmują się rozwojem kadr, budowaniem tożsamości biznesowej oraz kreowaniem kultury organizacyjnej – wyjaśnia Ewa Kołodziej, a Małgorzata Oświata z Akademii Leona Koźmińskiego wyjaśnia: – Coaching jest stosunkowo nową metodą pracy z menedżerami. Osoby, które są w procesie coachinowym, bardzo efektywnie rozwijają swój potencjał – nie tylko zawodowy. Celem studiów jest więc zrozumienie istoty coachingu jako metodologii umożliwiającej rozwój potencjału człowieka oraz poznanie zasad i opanowanie narzędzi stosowanych w rozmaitych typach coachingu.

Elita menedżerska

W tej chwili w Polsce coaching to jeszcze elitarne studia. Choć uczelnie zapewniają, że liczba miejsc nie jest ograniczona, to jednak w przypadku tego typu edukacji grupy powinny być niewielkie, od 20 do 30 osób.

Większość uczelni oferuje studia stricte praktyczne. Odbywają się w formie warsztatów, case studies, a prowadzą je wykładowcy praktycy. – Wychodzimy z założenia, że w programie każdych studiów podyplomowych powinny być przede wszystkim praktyczne zajęcia i wymiana doświadczeń między słuchaczami a wykładowcami aktywnymi w świecie biznesu oraz między samymi uczestnikami zajęć, którzy w większości już mają doświadczenie w danej branży. Coaching wymaga szczególnych predyspozycji i wiedza teoretyczna jest tutaj niewystarczająca. Forma zajęć musi odpowiadać formie pracy, a jej podstawą jest interakcja i skuteczna komunikacja coacha z osobą biorącą udział w treningu – tłumaczy Małgorzata Oświata.

– Mała liczba studentów pozwala na zindywidualizowaną pracę w czasie zajęć i bardziej efektywną pracę warsztatową – przekonuje Ksenia Kwiecień. Ewa Kołodziej dodaje: – Na naszej uczelni nie istnieje limit miejsc, ale podczas rozmów kwalifikacyjnych badamy predyspozycje kandydatów na ten kierunek. Szczególny nacisk kładziemy na warsztatowy charakter zajęć, tak aby absolwenci byli profesjonalnie przygotowywani do prowadzenia sesji coachingowych zarówno w biznesie (business coaching), jak i w zakresie rozwoju osobistego (life coaching). Słuchacze dzięki praktycznym zajęciom mogą świadomie kreować własny styl coachingu oraz skutecznie wykorzystywać narzędzia składające się na warsztat tego zawodu.

Według raportu Polskiej Izby Firm Szkoleniowych w najbliższej przyszłości w Polsce coaching będzie powszechnie praktykowany na różnych szczeblach. Osoby na wyższych stanowiskach będą potrzebowały profesjonalnych coachów z firm zewnętrznych. Menedżerów niższego i średniego szczebla będą wspierać coache z ich rodzimych firm.

Na Zachodzie coaching jest popularny od wielu lat. Polscy przedsiębiorcy dopiero zaczynają wykorzystywać to narzędzie do wspierania i rozwoju pracowników. Coaching jest nie tylko modnym kierunkiem studiów, ale również zawodem przyszłości. Na rynku pracy, zwłaszcza w dużych miastach, pojawia się wciąż wiele ofert dla pracowników działów personalnych.

Pozostało 92% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?