Jakie jest znaczenie szkół niepublicznych w Polsce?
Karol Olejnik:
Szkoły niepubliczne stanowią obecnie większość szkół wyższych w Polsce. To efekt bardzo liberalnych uregulowań prawnych, jakie obowiązywały w naszym kraju od początku lat 90. i stworzyły bardzo szerokie możliwości ich tworzenia. Doprowadziło to do lawinowego wzrostu liczby szkół niepublicznych, która z jednej strony przyczyniła się do ograniczenia problemów związanych z koniecznością zaspokojenia masowo zgłaszanych po 1990 roku potrzeb kształcenia na poziomie wyższym, a z drugiej strony doprowadziła do uruchomienia w Polsce zbyt dużej liczby uczelni. Jesteśmy ewenementem w skali Europy i pewnie świata. Stoimy w przededniu weryfikacji tego segmentu rynku usług edukacyjnych. Powinna ona się wiązać z obiektywną oceną funkcjonowania uczelni i prowadzić do upowszechnienia podziału na uczelnie dobre i złe, a nie do utrwalania zakorzenionego w społeczeństwie przez częste podkreślanie w przekazach medialnych podziału na uczelnie publiczne i niepubliczne. Uczelnia publiczna nie jest z natury dobra, tak samo jak uczelnia niepubliczna nie jest z natury zła. To, jaka jest, stanowi rezultat jej działalności, a to, że tak wiele uczelni niepublicznych osiągnęło wysoki poziom merytoryczny oraz sukces na rynku niezapewniającym równości konkurencyjnej, najlepiej świadczy o tym, że są to podmioty w bardzo wielu przypadkach dobrze i odpowiedzialnie zarządzane. Stanowią one, podobnie jak uczelnie publiczne, podstawowy czynnik rozwoju gospodarki opartej na wiedzy, która staje się dominującym modelem zachowań ekonomicznych we współczesnym świecie.