Liceum dla najzdolniejszych uczniów

Mamy szkoły dla uzdolnionych sportowo czy artystycznie. Powinny powstać szkoły dla uzdolnionych intelektualnie - przekonuje dyrektor najlepszego liceum w Polsce

Publikacja: 10.01.2012 02:16

Rz: Czym różni się Liceum Akademickie Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu od innych ogólniaków?

Arkadiusz Stańczyk, dyrektor Liceum Akademickiego UMK w Toruniu : Szkołę założono przy uniwersytecie jako placówkę, która ma pracować z wybitnie uzdolnionymi i pracowitymi uczniami. Do liceum może się starać dostać każdy uczeń, ale w czasie rekrutacji wybieramy tych najlepszych. Od początku istnienia szkoły najważniejszym dla nas zadaniem jest praca z uczniem zdolnym. Uważam, że tak jak mamy w systemie edukacji szkoły dla młodych ludzi uzdolnionych sportowo czy artystycznie, powinny też powstać szkoły dla uzdolnionych intelektualnie: matematycznie albo humanistycznie.

Jak liceum pracuje ze zdolnymi uczniami

Oferujemy trzy profile, a właściwie ścieżki rozwoju: matematyczno-fizyczno-informatyczną, humanistyczną oraz biologiczno-chemiczną. W ramach tych ścieżek mamy rozszerzone programy nauczania. Oprócz normalnych lekcji uczniowie mogą wybrać zajęcia dodatkowe w formie seminariów.

A jakie korzyści wiążą się z tym, że liceum działa przy UMK?

Uczniowie mają możliwość uczestniczenia w zajęciach uniwersyteckich. Mamy dwie kategorie tych zajęć. Jedna to zajęcia dedykowane naszym uczniom i prowadzone bądź to na uniwersytecie, np. z fizyki czy z chemii, bądź w szkole, ale przez pracowników naukowych UMK, takie zajęcia są np. z matematyki.

Poza tym nasi uczniowie mogą brać udział w normalnych uniwersyteckich zajęciach. To oferta dla chętnych. Co roku ok. 50 uczniów decyduje się na taką ścieżkę rozwoju. Uczniowie wybierają bardzo różne zajęcia, np. wstęp do analizy matematycznej, gramatykę języka japońskiego czy konwersacje z rosyjskiego.

Jak zmieni się liceum od września 2012 r.? Wówczas rozpocznie się reforma liceów: kształcenie ogólne uczniowie zakończą po pierwszej klasie, a w drugiej i trzeciej klasie skupią się na przedmiotach przygotowujących do studiów.

Chciałbym, żeby okazało się, że to dobre rozwiązanie. Mam jednak obawy, czy w przypadku takich uczniów, którzy już wiedzą, w jakim kierunku chcą się rozwijać, ten pierwszy rok nauki, który w założeniu ma być zamknięciem i uzupełnianiem wykształcenia ogólnego zdobywanego w gimnazjum, nie okaże się rokiem zmarnowanym.

Dlaczego może tak się stać?

Bo wielu bardzo zdolnych uczniów, laureatów konkursów, jest już daleko do przodu w stosunku do programu nauczania i w liceum można by oferować tym uczniom od razu program rozszerzony. Reforma zakłada inaczej i dla takich szkół jak nasza może to oznaczać powstrzymywanie uczniów w ich rozwoju.

Rz: Czym różni się Liceum Akademickie Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu od innych ogólniaków?

Arkadiusz Stańczyk, dyrektor Liceum Akademickiego UMK w Toruniu : Szkołę założono przy uniwersytecie jako placówkę, która ma pracować z wybitnie uzdolnionymi i pracowitymi uczniami. Do liceum może się starać dostać każdy uczeń, ale w czasie rekrutacji wybieramy tych najlepszych. Od początku istnienia szkoły najważniejszym dla nas zadaniem jest praca z uczniem zdolnym. Uważam, że tak jak mamy w systemie edukacji szkoły dla młodych ludzi uzdolnionych sportowo czy artystycznie, powinny też powstać szkoły dla uzdolnionych intelektualnie: matematycznie albo humanistycznie.

Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?