Sprawa dotyczy kilkuset tysięcy młodych ludzi. Po gruntownej reformie programowej, która weszła do szkół ponadgimnazjalnych we wrześniu ubiegłego roku, od II klasy liceum nauka skupia się głównie na przedmiotach wybranych przez uczniów. Tak więc wybierają oni właśnie licealny profil kształcenia pod kątem przyszłych studiów, ale... robią to w ciemno. Uczniowie nie wiedzą bowiem, czego dokładnie będzie się od nich wymagało na maturze i podczas rekrutacji na studia.
MEN wciąż nie wydało rozporządzenia w sprawie nowego modelu egzaminu dojrzałości. Jego brak oznacza nie tylko niepewność dla uczniów. Uniemożliwia także uczelniom opracowanie standardów rekrutacji. Eksperci wytykają resortowi edukacji opieszałość i pytają, dlaczego nowego systemu matur nie przygotowano wcześniej, skoro już pod koniec 2008 r. wiedziano, jak będzie wyglądała nauka w zreformowanym liceum.
342 tysiące uczniów zdawało maturę w 2012 roku
Zgodnie z prawem uczeń o tym, jaki będzie zdawał egzamin, powinien wiedzieć dwa lata wcześniej. Trudno zatem zarzucić ministerialnym urzędnikom, że działają wbrew przepisom. – Skoro jednak MEN zaoferowało uczniom tak gruntowną zmianę systemu kształcenia, uczciwie by było, gdyby już na wstępie powiedziało im, jak będzie wyglądał nowy egzamin – mówi dr Jerzy Lackowski, były wieloletni kurator oświaty. Podkreśla, że obecna formuła mocno sprofilowanego liceum wymusza na uczniach podjęcie bardzo dojrzałej decyzji, która będzie determinowała ich edukacyjną przyszłość. – Trudno mi sobie wyobrazić sytuację, w której uczeń, zdecydowany na rozszerzoną historię po semestrze nauki, będzie mógł zmienić swój wybór np. na geografię. Jak nadrobi zaległości? – pyta dr Lackowski. W podobnym tonie wypowiada się Wiesław Włodarski, szef stowarzyszenia dyrektorów szkół średnich, zwracając uwagę, że nowe podstawy programowe to także nowe treści, które do tej pory w szkole, a więc także na maturze, się nie pojawiały.
MEN poinformowało wczoraj „Rz", że rozporządzenie w sprawie matur ma być gotowe w kwietniu. Nie dostaliśmy odpowiedzi, dlaczego jego przygotowanie zajęło tyle lat i licealiści szczegółów nowego egzaminu nie mogli poznać wcześniej. W Centralnej Komisji Egzaminacyjnej dowiedzieliśmy się, że trwają intensywne prace, aby aktualny informator maturzysty, regulujący wszelkie szczegóły egzaminów, był gotowy na 1 września 2013 r. Do tego czasu licealiści i tak będą już po wyborze profilu kształcenia.