Reklama
Rozwiń

Augustyn: Minister musi dosypać pieniędzy do szkolnego budżetu

Największe problemy będą w dużych miejskich szkołach – mówi Urszula Augustyn, była wiceminister edukacji.

Aktualizacja: 25.08.2020 20:20 Publikacja: 25.08.2020 18:35

Augustyn: Minister musi dosypać pieniędzy do szkolnego budżetu

Foto: Rzeczpospolita, Darek Golik

Kto będzie odpowiedzialny, jeśli w szkołach zacznie dochodzić do zakażeń Covid-19?

Minister edukacji jest odpowiedzialny za to, co się dzieje w szkole, i do tej pory zawsze tak było. Natomiast minister robi wszystko, żeby tę odpowiedzialność przesunąć na dyrektora szkoły, nauczycieli i samorządy. PiS robi to już nie pierwszy raz, przez ostatnie pięć lat to ich stała praktyka, nie pytają dyrektorów szkół i samorządowców – wręcz przeciwnie. Kiedy samorządowcy mówili, że pomysł na likwidacje gimnazjów jest zły, to ministerstwo szczególnie się tym nie przejęło. Dzisiaj mamy zagrożenie życia każdego ucznia, nauczyciela i dyrektora szkoły i nagle minister mówi – sorry, my wam powiemy, co wy możecie zrobić, a wy sobie coś z tym zróbcie. Pięć lat i trzy lata temu protestowaliśmy np., gdy minister wcisnął do szkół podwójny rocznik, kiedy szkoły przygotowane na sześć roczników zapełniono ośmioma rocznikami. Minister dalej uważa, że można pracować w takiej szkole, nie dosypując do prawie pustego budżetu szkolnego – subwencji. Jak jest przepełniona klasa, jak jest podwójny rocznik i na korytarzach w niektórych szkołach jest jednokierunkowy ruch, żeby dzieci się nie pozabijały, to jak można mówić o tym, żeby tworzyć dystans i mniejsze klasy. Na to wszystko potrzeba pieniędzy, teraz trzeba szukać sposobu, by te dzieci mogły bezpiecznie ze sobą przebywać.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Edukacja
Próba przekupstwa i erotyczne SMS-y. Afera wokół rektora Mirosława Minkiny
Edukacja
Nauczyciele dostaną podwyżki przed wyborami. Czy to celowe działanie MEN?
Materiał Promocyjny
5 różnic między studiami dwustopniowymi a jednolitymi, o których warto wiedzieć
Edukacja
Minister edukacji Estonii: musimy uczyć odróżniania prawdy od dezinformacji
Edukacja
Quo vadis, Edukacjo?