Kosztowne dokształcanie z nowych technologii

Za szkolenia dla nauczycieli z e-podręcznika zapłacimy dwa razy. Ponad 20 mln zł trafi do fundacji, dla której pracowała wiceminister edukacji.

Aktualizacja: 23.12.2014 10:28 Publikacja: 23.12.2014 01:00

Kosztowne dokształcanie z nowych technologii

Foto: Fotorzepa, Danuta Matłoch Danuta Matłoch

W 2012 roku rząd zatwierdził program rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów oraz nauczycieli, zwany w skrócie „Cyfrową szkołą".

Na jego realizację składają się m.in. uruchomione w tym samym roku przez Ośrodek Rozwoju Edukacji (agenda podległa MEN) projekty finansowane ze środków unijnych; chodzi o stworzenie e-podręczników oraz szkolenia dla nauczycieli z wykorzystania technologii informatyczno-komunikacyjnych (TIK) w praktyce szkolnej.

Otwarty nabór do przeprowadzenia szkoleń wygrała fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej. Pracowała dla niej wiceminister edukacji, a wcześniej szefowa ORE Joanna Berdzik, odpowiedzialna w 2012 roku za projekt „Cyfrowa szkoła".

ORE i CEO za 26,5 mln zł mają przeszkolić 40 e-trenerów, 1,2 tys. e-moderatorów, którzy potem będą wspierać szkoły w realizacji zadań z zakresu wykorzystania technologii cyfrowych, a także przeszkolić 19 tys. e-koordynatorów, by umieli wykorzystywać te technologie w nauczaniu konkretnych przedmiotów. CEO ma za tę usługę zainkasować 20,3 mln zł. Projekt rozpoczął się w październiku 2012 r. i potrwa do końca sierpnia 2015 r.

Pod koniec września tego roku ORE ogłosiło jednak kolejny przetarg. Ośrodek szuka kogoś, kto przygotuje wykłady z zakresu m.in zajęć z wykorzystaniem e-podręcznika, jego budowy i funkcjonowania czy tego, jak integruje się on z innymi zasobami i aplikacjami. Na szkolenie tysiąca nauczycieli ORE zamierza wydać blisko 600 tys. zł. Na razie przetarg musiało unieważnić, bo materiały, które mają się złożyć na e-podręcznik, zostały źle ocenione.

Zapytaliśmy ORE, dlaczego planuje dodatkowe szkolenia. Rzecznik ośrodka Jakub Osiński napisał nam: „Staramy się tworzyć i prowadzić jak najwięcej kursów o różnej tematyce, żeby dotrzeć do jak największej liczby nauczycieli, dyrektorów, pracowników ośrodków doskonalenia nauczycieli, poradni, bibliotek itd.".

Dopytaliśmy, czy ma to związek z tym, że w szkoleniach prowadzonych przez CEO nie uwzględniono modułów związanych z wykorzystaniem e-podręcznika, choć projekt jasno zakłada, że fundacja jako partner tego projektu ma realizować zadania związane z wprowadzeniem TIK do szkół. Osiński zaprzecza.

„Tematyka e-podręczników została uwzględniona. Na szkoleniach i kursach oferujemy wsparcie z TIK nauczycielom i dyrektorom szkół. W trakcie spotkań uczestnicy wypracowują dobre praktyki organizacyjne i wykorzystania TIK na lekcjach przedmiotowych. W momencie pojawienia się e-podręczników będziemy prowadzili szkolenia z praktycznego ich wykorzystania" – stwierdza rzecznik ORE.

Przekonuje też, że dodatkowe szkolenia mają być przeznaczone dla pracowników instytucji wspierających szkoły i placówki oświatowe. Tyle że ze specyfikacji konkursowej wynika zupełnie co innego. Tytuł mówi wprost o szkoleniach z wykorzystania e-podręczników skierowanych do edukatorów oraz nauczycieli.

Nasz informator z działającej przy Ministerstwie Edukacji Rady ds. Informatyzacji Edukacji przyznaje, że kwestia prowadzonych przez CEO szkoleń od początku budziła wiele kontrowersji.

– Rada dowiedziała się o nich dopiero wtedy, gdy został ogłoszony zwycięzca konkursu. Nie ujmując nic fundacji CEO, nie słyszałem, by miała ona jakiekolwiek doświadczenie w szkoleniach w tym obszarze – dodaje nasz rozmówca.

W 2012 roku rząd zatwierdził program rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów oraz nauczycieli, zwany w skrócie „Cyfrową szkołą".

Na jego realizację składają się m.in. uruchomione w tym samym roku przez Ośrodek Rozwoju Edukacji (agenda podległa MEN) projekty finansowane ze środków unijnych; chodzi o stworzenie e-podręczników oraz szkolenia dla nauczycieli z wykorzystania technologii informatyczno-komunikacyjnych (TIK) w praktyce szkolnej.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?
Matriał Promocyjny
Ojcowie na urlopie to korzyści dla ich dzieci, rodzin, ale i firm
Edukacja
"Tu jesteśmy gośćmi, a nasz dom nie istnieje". Życie ukraińskich dzieci w Polsce
Edukacja
Warszawski Uniwersytet Medyczny nie wybierze rektora 23 kwietnia
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Edukacja
Klucz odpowiedzi do arkusza Próbnej Matury z Chemii z Wydziałem Chemii UJ 2024